Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



salamander probleem!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

P89

hoi allemaal!
ik heb een vraagje over een ribsalamander van mij.
sinds een tijd hangt hij rechtop in het water, toen vermoedde ik al dat er iets mis was.
maar sinds gisteren is zijn buik enorm opgeblazen maar ik weet niet wat er aan de hand is.
op internet is geen informatie te vinden over ziektes die hieraan zijn gerelateerd daarom probeer ik het op deze manier :) Ik vermoed dat er geen lucht in zn buik zit want hij kan nog wel op de bodem van het aquarium zitten zonder omhoog te drijven.
Alvast bedankt voor je reactie!

Coen Deurloo

Lijk het op de foto's op deze pagina? (niet de bovenste 2)

Bloat in newts

P89

dat is het inderdaad.. weet je misschien wat ik hier aan kan doen?

Coen Deurloo

Dit staat beschreven in het artikel, ik weet niet hoe je engels is?

Het is te adviseren om een juiste dierenarts er naar te laten kijken: Dierenartsen die amfibien behandelen in nederland en belgie

P89

mn engels is prima, ik bedoelde meer of je er een antibiotica ofzo zou weten  :)

Coen Deurloo

Dit kun je beter door een dierenarts laten bepalen, antibiotica is niet iets wat je zomaar moet toepassen.

petro pees

Ik begrijp dat je bepaalde dingen aan een dierenarts moet
overlaten,maar is het forum ook niet voor dit soort gevallen?
En daar bedoel ik eigenlijk mee;ervaringen uitwisselen bij dit
probleem,ideeen.Zonder daarbij voor dierenarts te spelen.
Tylototriton Shanjing

sanderfrog

Hallo

Antibiotica zijn vaak niet eens zonder een verwijzing van een dierenarts verkrijgbaar, dus wat dat betreft ben je daar toch van afhankelijk.

groeten Sander

tijgertje

hoi, Ik heb reeds ervaring met dit verschijnsel .De hoofdoorzaak van deze ziekte ligt meestal bij een verkeerde voeding . Bepaalde voedsels teren moeilijk bij salamanders en veroorzaken daardoor gassen binnen in je salamnder . deze gassen kunnen zich opstapalen tussen de ingewanden en het vel .Dit zijn symptomen van de gazbubbelziekte. een oplossing in dien je durft is met een stereile insulinespuitje deze gassen onttrekken aan het dier .Ook is het interessant om je voeding eens onder de loepe te nemen .Licht verteerbare voedsels zijn onderandere :muggelarven ,cyclops ,Artemia en mosselvlees. een antibioticum is zeker niet nodig als je het maar netjes houd ,tijdens het onttrekken van deze gassen beschadig je wel de huid van je salamanders een oorwatje met isobetadine in de buurt kan zeker geen kwaad. Natuurlijk geef ik hierbij geen garantie  enkele een suggestie.