Slootwater

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TheJippes

Hallo iedereen :)

Ik heb mijn water laten testen en ben er achter gekomen dat er te veel nitriet in zit. Nu heb ik als tip gekregen het water te verversen maar in leidingwater zit erg veel nitriet. Nu vroeg ik mij af of het slim is om in plaats van kraanwater een deel (1/4 ofzo) van het water te verversen met slootwater. Ik vroeg mij ook af of een hoog nitrietgehalte bij salamanders ook gevaarlijk is.

Alvast bedankt,

Jurre

DannyS

Naar mijn kennis zit er niet veel nitriet in kraanwater. Bij mij in ieder geval niet.
Nitriet verdwijnt vanzelf als het aquarium op 'bacterie-klimaat' komt. Hierbij wordt het nitriet omgezet in nitraat.

Slootwater kan ik afraden. Je hebt kans op parasieten en ziekteverwekkers.

TheJippes

Daar dacht ik idd ook al aan. :-\ Is er nog een manier om het nitriet sneller in nitraat om te zetten? Ik las wel dat waterplanten goed zouden helpen. Maar zou ik het überhaupt nog stabiel kunnen krijgen voor donderdag, anders moet ik de koop opschuiven. :-\

Niels D

Planten helpen, maar ik zou me niet direct te druk maken over te hoge waardes, tenzij het een erg hoog percentage is.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Nitriet is giftig, dus het lijkt me heel erg sterk dat dit in leidingwater zit. Hoe kom je daar zo bij?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

TheJippes

Ik las het op.... internet :-[ :P Maar ik heb er gelijk 2 watrepestplantjes in gezet :)

TheJippes

Citaat van: Niels D op januari 02, 2012, 04:43:55 PM
Planten helpen, maar ik zou me niet direct te druk maken over te hoge waardes, tenzij het een erg hoog percentage is.

Het is toch wel aardig hoog :-\

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Rayliberty

In leidingwater zit geen nitriet want dat is inderdaad giftig voor mens en dier. Nitriet ontstaat bij rotting in water van vuil en/of etensresten e.d. In een goede bak zitten voldoende nitrifiserende bacterien die nitriet omzetten in nitraat wat voedsel is voor planten. Wanneer er veel nitriet in het water zit dan helpt het niet om er een waterplant in te zetten want er zijn niet voldoende bavterien om het nitriet om te zetten.

Dan wordt er vaak geadviseerd om veel water te verversen en de bak goed te ontdoen van alle vuil en voedselresten. Verder hoe gek het ook klinkt kun je een beetje vuil uit een goede bak, met de goede bacterien in het vuil, in de "slechte" bak doen om zo de bak te enten met goede bacterien.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben  ;D
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Niels D

Ik ververs zelden, want als een bak één maal in balans is, dan blijft hij dat gedurende lange tijd. Als ik een kleine bak in zijn geheel schoonmaak, dat doe ik altijd een deel van het oude water middels een netje filteren, zodat ik het zonder al te veel vuil kan hergebruiken. Dan neem je gelijk een deel van de "goede" bacteriën mee naar je schone bak.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jeroen.S

Deze discussie hebben we al eens gevoerd geloof ik. Maar ook ik ververs mijn woonkamer bak nog steeds niet. Ik vul slechts 3/4 emmers water per tijd bij. En dat met 9 carnifexen die ongelofelijk veel kunnen eten. Ook opmerkelijk zie ik nooit uitwerpselen liggen. Ik ben ook zeer tevereden over de garnaaltjes. Planten groeien perfect zonder sterk licht. Helemaal toppie dus ;D ;D

TheJippes

Er zit veel nitriet in omdat het een "beginnende bak" is zegmaar. :) Ik heb het water even ververst met de hoop dat de grootste hoeveelheid nu weg is. Ook heb ik er 2 waterpestplantjes in gezet, dat moest sowieso nog gebeuren ;D

TheJippes

Citaat van: Jeroen Spobeck op januari 02, 2012, 07:18:39 PM
Deze discussie hebben we al eens gevoerd geloof ik. Maar ook ik ververs mijn woonkamer bak nog steeds niet. Ik vul slechts 3/4 emmers water per tijd bij. En dat met 9 carnifexen die ongelofelijk veel kunnen eten. Ook opmerkelijk zie ik nooit uitwerpselen liggen. Ik ben ook zeer tevereden over de garnaaltjes. Planten groeien perfect zonder sterk licht. Helemaal toppie dus ;D ;D

Zitten die bij de salamanders en gaat dat gewoon goed? Ik heb er namelijk ook over gedacht, het zijn leuke beestjes :)

Jeroen.S

Dat gaat heel goed. Ze willen wel af en toe wat rode mug mee pikken maar verder hebben de salamanders er totaal geen last van. Ze houden zich vaak hoger op. Ook ben ik erg tevreden over hun opruimwerkzaamheden. :)

TheJippes

Dan schaf ik die zeker aan als alles goed loopt! ;D Heb je vuurgarnaaltjes of anderen?