klimplanten of planten met goed wortelgestel

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen.S

Ik zoek een bepaald soort plant wat ik wil bevestigen aan een stuk hout die het wateroppervlakte breekt.
De bedoeling is dat de plant boven water groeit, maar met het wortelgestel naar onder(tot aan de bodem).

Zijn er ook klimplanten die dit kunnen berijken?

Alle tips zijn welkom!!

sebas2000

Deze worden vaak in de aquaristiek gebruikt bij zogenaamde open aquaria.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gatenplant

joost.v.wijk

Epipremnum, Scindapsus en Tradescantia zijn hiervoor geschikt.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Citaat van: sebas2000 op december 22, 2011, 07:31:06 AM
Deze worden vaak in de aquaristiek gebruikt bij zogenaamde open aquaria.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gatenplant

Ik heb die vrucht van zo'n plant weleens op. Lekker!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jeroen.S

Moeilijk, Maar bedankt voor de tips! Ik zoek eigenlijk iets compacters. Ik denk toch dat ik het met Anubias ga proberen. Ik heb een Anubias in een stuk kienhout zitten. De wortels van de plant groeien er uitgebreid langs. Ik weet alleen niet of dit ook gaat lukken met zo'n grote afstand en of wat de wortels gaan doen..

Jeroen.S

Hier wat fotos van de Anubias. Ik heb het plantje al 3 jaar. Het is toch een favoriet stukje groen in mijn aquarium. Zal het plantje het ook goed doen boven water? En natuurlijk de vraag, zullen de wortels rijken tot aan de bodem?





bouffonne

Anubias is van oorsprong een oeverplant.
De meest geschikste is de anubias nana, wordt ook heel veel in paludariums gebruikt.
Als je hem buiten de bak gaat gebruiken op een stuk kienhout, moet je in het begin veel benevelen.
Op een bepaald moment pas hij zich aan.
Anubias kan/wordt ook als potplant gebruikt.
Wat je ook kunt proberen is hedera, ficus pumila ficus repens.(Goede klimmers)
Planten die graag in water staan maar met de kop droog, oa slaapkamergeluk, chlorophytum tradescantsia
parapluplant.
veel aquariumplanten, die buiten de bak verder groeien
watervorkje heeft buiten de bak een ander blad als in het aquarium.
Er zijn zoveel planten wat je er voor kan gebruiken.
De meeste aquarium planten zijn van oorsprong oeverplanten.
Je moet alleen de plant tijdens de overgang naar land, in het begin veel benevelen

Jeroen.S

Bedankt voor de tips silvia. Ik ga het gewoon proberen!! Maar dan wel met wat nieuwe Anubia's ;D

Ik houd jullie op de hoogte. :)