Herintreder

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

013

Als 10-jarig ventje was Cynops pyrrogaster mijn eerste terrariumdier. Ik vond ze fantastisch. Iedere middag na schooltijd wormen en slakjes zoeken, geweldig. Hoogtepunt waren de larven die opeens zomaar in de bak rondzwommen. Na de salamanders kwamen hagedisjes. Inmiddels heb ik alweer een aantal jaar gifkikkers en boomkikkers.

Maar het is altijd blijven kriebelen. Toen ik afgelopen weekend in Hamm een Nederlands standje met salamanders zag, moest ik me beheersen. Ik denk er dus over om weer salamanders te gaan houden. Ik heb nog twee aquaria van 80 x 40 x 40 staan, en ben me dus aan het oriënteren over de te houden soorten.

Ik denk aan een mooi paludarium-achtig bosbiotoop met stromend water. Ik heb geen idee met welke soorten ik kan 'herintreden', welke sowieso haalbaar (of legaal zijn), maar ik heb er een aantal in gedachten. Belangrijke voorwaarde voor mij is dat de dieren zich regelmatig laten zien en flink actief zijn.

Triturus Alpestris (ik weet dat de nominaat illegaal is hier, maar misschien zijn er ondersoorten die je mag houden?)
Salamandra S. Algira
Triturus Carnifex
T. Marmoratus

   

rob

Helaas zijn ook alle ondersoorten van inheemse soorten illegaal (alpestris valt dus af...)

013

Ik moet eerlijk zeggen dat de Algira's me wel grepen, in Hamm. Hoe is de houdbaarheid van deze soort? Veeleisend of niet? Ben een beetje bang voor temperatuurswisselingen. Is het een soort die zich regelmatig laat zien?

Coen Deurloo

Welkom 013!

Leuk dat je je oude passie weer wil oppakken. Stromend water is niet echt aan te raden, aangezien de meeste salamanders in stilstaand of zacht stromend water voorkomen, en in een terrarium stroomt het al snel te snel. Op de homepage staat een artikel over wetgeving. Van je lijstje is geen een soort eigenlijk geschikt om mee te beginnen, behalve misschien de T. carnifex, hier heb ik persoonlijk echter geen ervaring mee. Ik kan je aanraden om te beginnen met de Triturus dobrogicus (Donau Kamsalamander), een erg makkelijke en mooie soort, die al binnen 1 jaar geslachtsrijp is. (Zie hier wat foto's van mijn 1 jaar oude T. dobrogicus man in paarkleed)

Succes!

Qwertu

Citaat van: 013 op september 17, 2007, 10:01:35 AM
Ik moet eerlijk zeggen dat de Algira's me wel grepen, in Hamm. Hoe is de houdbaarheid van deze soort? Veeleisend of niet? Ben een beetje bang voor temperatuurswisselingen. Is het een soort die zich regelmatig laat zien?

Alex zou je wat over Algira's over kunnen vertellen.
Maar ik zou er ook  niet mee beginnen. Je kunt dan beter denken aan bepaalde cynops soorten of inderdaad de dobrogicus.

013

Ik zal het even proberen te verduidelijken: ik wil proberen een 50/50 verdeling te maken. Er stroomt langzaam over het landgedeelte een beekje dat dan uitkomt in het watergedeelte.

Het idee daarachter is ook dat via een gelaagde bodem het circulerende water zo ook enigszins gefilterd wordt. Bovendien ziet het er mooi uit  ::) Ik heb vrij veel ervaring met het inrichten van paludaria, dus ik hoop er iets moois van te kunnen maken...


Pamela

Hallo Herintreder,
Wat leuk dat je door mijn stand weer enthousiast bent geworden ;D.  Ben ik toch niet voor niets naar Hamm geweest ;).Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Ik heb ook nog wel wat leuke dingen in de aanbieding hoor.
Ik heb nog volwassen marmers, juvenielen carnifex en dobrogicus.
Succes met je keuzes

013

Ik ben een eigenwijs figuur en denk toch sterk aan de vuursalamanders. Het is een soort die me al sinds mijn tiende intrigeerde...

In alle bescheidenheid beschouw ik mezelf toch ook weer niet als een totale beginner, ik hou al amfibieën sinds mijn tiende en heb eigenlijk al met vanalles (roodoogmaki's, gifkikkers) gekweekt. Op salamander-gebied ben ik er dus wel een tijdje uit geweest. Mooi om te zien dat er zoveel soorten worden gekweekt.

Maar als jullie de Algira's allemaal sterk afraden, dan moet ik me nog eens goed bezinnen...

@pamela: waar zitten jullie? Zijn jullie weleens in de buurt van Tilburg te bezichtigen? Welke soort is dat op dat plaatje bij je naam?


rob

Het grote 'probleem' bij vuursalamanders is dat ze niet houden van hogere temperaturen. Je hebt ervaring met (tropische) kikkers, dat helpt je al een heel eind op weg, maar van de andere kant is dat ook je grote valkuil... Vuursalamanders zijn echt niet gediend van (constant) kamertemperatuur. Een paar dagen wat warmer is geen probleem, maar vuursalamanders zitten graag koel.

Een paar links voor je:

feuersalamander.com

caudata Culture caresheet salamandra


Er zitten een paar mensen wat 'dieper' in de landsalamanders. Alex kenter, Harry Dresens (pamela), wouter beukema ... Dat zijn de mensen waar je je vragen het beste tot kunt richten. Op de landdag is toevallig een lezing gehouden over het inrichten van je landbak. De pa van Wouter gaf deze lezing, misschien kun je via hem nog wat tips krijgen.


Ik zou zelf, ondanks dat je ervaring hebt, weer even opstarten met wat meer gangbare soorten, cynops of triturus... Maar hey, up to you!

013

Je hebt gelijk Rob, die lage temperaturen kan ik niet garanderen. Tenminste niet op de plaats die ik voor de bak in gedachten heb. Ik heb een schuurtje, maar plaats de bak het liefst op een plek waar ik toch regelmatig verblijf. De Salamandra's vallen dus af.

Ik denk dat ik op zoek ga naar of Karelinii of Cristatus. Ik kan beide soorten niet zo goed onderscheiden, maar ze zijn ruwweg dezelfde grootte toch? Ik zag een aantal foto's van Karelinii met rode buik, die dieren zien er schitterend uit.

Mensen met bijna volwassen nakweek, liefst in de omgeving van Tilburg zou ik graag spreken.

Bedankt voor de goede adviezen tot nu toe.

Coen Deurloo

T. cristatus mag je helaas niet houden, aangezien dit een inheemse soort is. Blijft over de T. Karelinii!

rob

Cristatus mag niet gehouden in Nederland, dat is een inheemse soort...

dobrogicus, carnifex en karelinii mag je wel houden..
Voor soortbeschrijvingen en wijze van houden, kijk even hier:

Caudata Culture

Dan heb je meteen een hoop links van verschillende soorten...

succes

Pamela

De foto bij mijn naam is een marmersalamanderman in paarkleed ;D

013

Schitterend zeg, ik wist niet dat die ook zo'n hoge kam kregen. Dat maakt de keuze echt moeilijk. Karelinii, marmoratus maar ook ensicauda popei; ik vind ze allemaal mooi. Maar ja, ik heb maar één bak  ::)

Iemand die me de voors en tegens van de verschilende salamanders kan geven? (schuw/niet schuw, actief/rustig etc.)


rob

Ik heb en verkoop zelf popei, dus ik pas even, vrees dat ik je geen objectieve vergelijking kan geven..