2 overleden cynopsen

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Briannovic

Beste forumleden,

Mijn vrouw en ik zijn sinds kort begonnen met het houden van salamanders en we zijn dus nog behoorlijk nieuw op dit gebied. Wel hebben we ons van te voren verdiept in het houden + verzorgen van salamanders.

We hebben nu een probleem waar we zelf niet uitkomen en willen graag jullie hulp vragen.

Even in het kort: we hebben 3,5 weken geleden 2 "Japanse" vuurbuikjes gekocht en die zijn beide kort achter elkaar (zit 8 dagen tussen) overleden in ons aquaterrarium. Beide salamanders kregen dezelfde symptomen (minder eten, eerst hyperactief gedrag en de dag daarna ontzettend sloom + loslaten van bovenste huidlaag/vlies) en zijn de eerst volgende nacht overleden. Van (op het oog) gezond naar dood in dus maar amper 2 dagen!

Voor de volledigheid (en voor wie het wil lezen) het hele verhaal; ga er maar eens goed voor zitten:
Zo'n 3,5 weken geleden hebben we 2 vuurbuiksalamanders aangeschaft in reptielenwinkel. We waren specifiek op zoek naar Japanse vuurbuiksalamanders (cynops pyrrhogaster) en deze winkel had er een aantal zitten.

In de winkel bleken de vuurbuikjes in een bak met (veel grotere) ribsalamanders te zitten. Ze  zaten verstopt en we konden niet goed zien. Met name de staarten waren niet te zien. Maar goed, het personeel van de winkel wist zeker dat het gezonde Japanse vuurbuikjes waren afkomstig van hun leverancier/kweker en heeft ze voor ons gevangen en in een zak met water gedaan. Eenmaal thuis gekomen begon ik gezien de vorm van hun staarten te twijfelen of het daadwerkelijk wel Japanse vuurbuikjes waren (zie foto 1,2,3). Eén van de salamanders miste een redelijk groot stuk van zijn staart. Dat zal wel afgebeten zijn door een van de ribsalamanders waarmee ze in de winkel in een bak zaten.

Ons (nieuwe) aquaterrarium hadden we al klaar en ingericht (bodemplanten + waterornament met geïntegreerde pomp en (koolstof)filters van het merk TetraTech). Het water hebben we getest met 6-in-1 teststrips van het merk Tetra. De strips gaven aan dat de kwaliteit van het water normaal-goed was. Watertemperatuur blijft redelijk constant rond de 20 graden Celsius. Voor de zekerheid hebben we enkele guppen + black mollies (eigen "kweek" zonder ziektes gekregen van familielid) in de bak gedaan.

Allemaal geen probleem; de visjes deden het goed dus de salamanders konden het aquaterrarium in.

Een ding viel op aan de salamander met de wond aan zijn staart; er was na 3 dagen een soort wittige waas rondom de open wond gekomen (dus niet op de huid, maar echt op de wond). We dachten in eerste instantie dat dit nieuw aangegroeid weefsel zou zijn, maar ik denk nu aan een schimmel o.i.d..

Na een dag of 7 begonnen de problemen. De salamander die een stuk van zijn staart miste, at (bijna) niets meer en gedroeg zich behoorlijk (hyper)actief; rondzwemmen + klimmen op drijfwaterplanten en drijfplateau (terra gedeelte). De volgende dag was het beestje erg sloom en leek het als of de bovenste huidlaag/vlies los aan het laten was. De volgende ochtend lag hij dood op z'n rug op de bodem van het aquaterrarium. Misschien is het de ontbinding (zou wel erg snel zijn), maar echt fris zag het dode beestje er niet uit; erg veel losse velletjes en een wittige waas+haartjes over heel z'n lichaam. Nu 8 dagen later is nummer 2 exact hetzelfde overkomen terwijl die geen wonden had  :'(  Zie ook de foto's 4 + 5.

Hoewel onze (dode) salamanders niet stinken, lijkt het probleem veel op het verhaal dat ik hier op het forum ben tegengekomen: http://www.salamanders.nl/forum/hulp-bij-zieke-salamanders/doodsoorzaak-c-orientalis/

Zo'n 2 keer per week controleren we met de Tetra strips de kwaliteit van het water, maar de kwaliteit is nog steeds normaal/goed. Een keer in de week worden de wanden van het aquaterrarium schoongemaakt (met ouderwets scheermesje) en wordt heel de bodem schoon gezogen met een waterstofzuigertje. De filters van onze pomp worden iedere week schoongespoeld en om de 2 weken vervangen door nieuwe. Om de 3 weken wordt ongeveer de helft van het water uit het aquarium gehaald en vervangen door nieuw schoon water (inclusief een beetje aqua safe).

De guppen en black mollies doen het nog steeds erg goed; daar is niets aan te zien/merken. Is er toch iets mis met het water of zit er een schimmel of iets dergelijks in het water?

Hoe kunnen we daar achter komen; is er een test voor?

Moeten we (preventief) eSHa2000 gebruiken om het aquarium "schoon" te krijgen qua schimmels en bacteriën?

Op het forum heb ik gelezen dat je salamanders met huidproblemen kunt behandelen in een badje met zoutoplossing (Nezo of Jozo Naturel zout, geen gewone Jozo). Helaas hebben we niet eens de kans gekregen om dit uit te proberen want zodra we (aan het gedrag van de salamanders) merkten dat er iets mis was, waren de beestjes de volgende dag al overleden.

Wat doen we fout of wat gaat er fout?

Zoals je ziet is het een heel verhaal geworden... En dat al na amper 3 weken na het beginnen van onze nieuwe hobby...

Wie kan én wil ons helpen?

Ik hoop dat we er iets aan kunnen doen, want dit is niet de bedoeling en niet prettig. Op de eerste plaats is het niet leuk en goed voor de salamanders en op de tweede plaats is het voor ons niet zo'n motiverend begin van de hobby.

joost.v.wijk

Dat wildvangsalamanders sterven na enige tijd is vrij normaal. Die beesten komen met honderden tegelijk in een bak binnen, waarvan het gros al dood is, de rest hebben allerlei ziektes die erg snel vermenigvuldigen bij de beestjes die zo dicht op elkaar gepakt zitten. Hier is vaak niks meer aan te doen, behalve het vermijden van aanschaf van zulke dieren uit de dierhandel.
Overigens zijn dit geen Japanse vuurbuiken, die zie je nagenoeg nooit meer in de handel.
Wat dit zijn (waren) zijn Pachytriton labiatus, de Chinese kortpootsalamander. Dit zijn naar andere waterbewoners vrij agressieve dieren, en dienen in een setup te leven dat is nagebootst van een beek, met veel stenen als schuilmogelijkheden, waar ze zich kunnen verstoppen, en elkaar uit de weg kunnen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Ik weet zeker, dat er genoeg mensen zijn op dit forum, waarbij je ook leuke nakweek dieren kan krijgen. Deze zijn over het algemeen veel sterker. Bij mij kun je sowieso larven (van augustus) van Pleurodeles waltl krijgen. Deze worden lekker groot, ze zijn actief en ze hebben iets minder moeite als de temperaturen af en toe wat oplopen. Deze eten weer wat meer dan gemiddeld, maar als je genoeg pieren in huis hebt is dat geen enkel probleem. Ik woon in de buurt van Breda.  ;)

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Briannovic

Ik was er inderdaad al bang voor dat dit geen Japanse vuurbuiken waren. Maar dat het niet eens cynopsen zijn/waren sta ik wel even van te kijken. Nu ik ze via http://www.caudata.org/cc/articles/firebelly.shtml heb opgezocht, zie ik de verschillen pas echt goed.

De dag nadat we ze hadden gekocht heb ik nog contact gehad met de reptielenzaak om na te vragen van of het toch echt wel Japanse vuurbuiken waren. De eigenaar van de reptielenzaak probeerden me ervan te overtuigen dat het echt cynops pyrrhogasters waren. Er werd me verteld dat hun leverancier/kweker echt wel wist war hij mee bezig was. Duidelijk niet dus...

Ik kon m'n geld terug krijgen, maar de beestjes zaten al in ons aquaterrarium en om die paar Euro was het me niet te doen. Ik had van een reptielenzaak die zich "Dé reptielenzaak van Nederland" noemt toch eigenlijk wel wat meer verwacht.

Wel goed om te weten welke soort het dan wel is/was (bedankt Joost!).

Helaas ben ik pas na de problemen met onze (blijkbaar Chinese kortpoot) salamanders op het Internet gaan zoeken en heb ik de salamander vereniging gevonden. Ook las ik toen pas dat deze diersoort beter niet in winkels gekocht kon worden. Hoe stom het ook is van ons, helaas te laat.

We gaan via het forum/vereniging bij "vraag en aanbod" opzoek naar nieuwe cynopsen. Mocht iemand cynopsen (het liefst pyrrhogaster of ensicauda (ensicauda of  popei) maar orientalis mag ook) in de aanbieding hebben, dan graag even een PM.

@Niels: bedankt voor het aanbod, maar ribsalamanders worden iets te groot voor onze bak en we willen graag de wat kleinere cynopsen.

Is er nog iets dat we extra kunnen controleren aan de water kwaliteit? Misschien toch maar een eSHa 2000 kuurtje?

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

De naam van 'de reptielenzaak van NL' mag best genoemd worden. Zolang er geen reclame gemaakt wordt.
De waterkwaliteit kun je best controleren, en Esha 2000 kan er ook best in, maar heeft weinig zin. De beesten zijn toch al dood, en ik verwacht niet dat de waterkwaliteit zo slecht is. De salamanders zijn gewoon gestorven aan een ziekte die ze al hadden. Anders waren ze bij de reptielenzaak alsnog dood gegaan, dat is zowat onvermijdelijk.

Ik heb overigens nog wel C. e. ensicauda nakweek van dit jaar. Er staat wel een advertentie in het board 'aanbod'.  ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Briannovic

Yep, heb v/d week een leuke advertentie gezien van iemand die nog wat juveniele ensicauda 's heeft zitten ::)

De naam van de reptielenzaak is Blue Lagoon en zit in Maassluis.

Ach, op zich wel netjes dat ik m'n geld terug had kunnen krijgen enzo, maar verstand van salamanders hebben ze in ieder geval niet. Ik hoor het de eigenaar nog zeggen via de telefoon: "Nee hoor meneer, onze kweker weet echt wat hij aan ons verkoopt en u heeft hier echt 2 Japanse vuurbuiksalamanders gekocht."

Yeah, right....

Voor de rest van de dieren/reptielen die daar zitten hoop ik dat ze wel goed verzorgd worden. Misschien hebben ze daar wél meer verstand van.

ANDRÉ-ARTHUR

Misschien kan ik wat P.waltls als T.verrucosus verkopen aan de Reptielenwinkel van Nederland :P
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Robert Jan

Ik was daar op 13 september (voor een salamanderbak op maat) en heb zo'n 10 minuten met een van de medewerkers staan praten. Ik heb ze gewezen op de verkeerde benaming en huisvesting van de salamanders. Pachytriton labiatus en Pleurodeles waltl in een bak samen. Een van de ribbensalamanders had trouwens 'bloat' en dobberde in het aquarium rond zonder dat het dier apart van de rest werd gezet. Triest...
CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
WC/F1  Cynops pyrrhogaster Tohoku
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius quelpartensis
CB  Hynobius retardatus
CB  Salamandrella keyserlingii

Briannovic

Erg jammer dat er (nog steeds) winkels zijn die salamanders verkopen, maar ze niet goed verzorgen en huisvesten.

Inmiddels hebben we 4 gezonde juveniele cynopsen ensicauda ensicauda's (nakweek) in een speciale bak zitten. Deze 4 hebben we overgenomen van een forum+verenigingslid (nog bedankt voor de lekkere koffie!).

Hopelijk kunnen we deze 4 goed groot brengen.

Dit topic mag wat mij betreft afgesloten worden.

Iedereen bedankt voor het reageren!

MartinS

Dat gaat vast goed komen nu je nakweek hebt! Goed dat je je niet hebt laten ontmoedigen door al die tegenslagen, nu kun je gaan genieten van deze fantastische hobby  :)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

joost.v.wijk

Citaat van: Briannovic op november 29, 2011, 07:55:52 PM
Inmiddels hebben we 4 gezonde juveniele cynopsen ensicauda ensicauda's (nakweek) in een speciale bak zitten. Deze 4 hebben we overgenomen van een forum+verenigingslid (nog bedankt voor de lekkere koffie!).

Graag gedaan  ;) ;D ;D ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis