Mijn setup voor juveniele L. italicus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Hier wil ik even laten zien hoe ik mijn L. italicus juvenielen ga opkweken.
Ik heb gekozen voor een bosterrarium omdat ik mijn vorige juvenielen (dieren die naar Coen gingen) ook op deze manier heb opgekweekt en dit heel goed ging. Het is een onderhoudsvriendelijk setup omdat je er haast niets hoeft aan te doen.
Het terrarium dat ik gebruik is eentje van 70/40/40 met dubbele verluchting. De 2/3 van de bodem van het terrarium bestaat uit turf gemengd met wat eikenbladhumus. Daar bovenop een hele hoop eiken- en beuken bladeren en een opeenstapeling van takken als schuilplaatsen. 1/3 van de bodem bestaat uit compost, welke ik rechtstreeks uit de compostbak heb gehaald. De compostbak heb ik vorig jaar geënt met regenwormen, enchytreeën en springstaartjes (de befaamde witte beestjes uit de wormenkweek). Intussen zijn in de compostbak ook naaktslakken, pissebedden, etc... gekomen.
Bovenop de compost ook bladeren zodat het bladerdek 1 geheel vormt. De compost ligt tegen de raam, waardoor ik een goed zicht heb op het leven in de compost en dus tijdig kan ingrijpen indien nodig.
De compostzijde is de zijde die ik besproei, de andere kant van de bak blijft droog.
Ik houd de dieren op kamertemperatuur zodat ze een goede eetlust houden en een goede vertering. Op deze manier kunnen de dieren ook tijdens de winter lekker doorgroeien.
Het is een setup waarbij je geen controle hebt over de zwakke dieren. Deze vallen er tussenuit en zullen meteen verteerd worden.

Niels D

Op die manier ziet het er gelijk gezellig uit, maar ben je van plan actief te gaan monitoren? Lijkt me moeilijk om de dieren in de gaten te houden, maar wat dergelijke bakken betreft ben ik een leek.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Steven DC

#2
Citaat van: Niels D op november 10, 2011, 10:31:34 AM
Op die manier ziet het er gelijk gezellig uit, maar ben je van plan actief te gaan monitoren? Lijkt me moeilijk om de dieren in de gaten te houden, maar wat dergelijke bakken betreft ben ik een leek.

Neen, monitoren kan je alleen door te zien of dieren actief zijn. Verder heb je geen controle...
Het kan dus zijn dat ik er 30 in zet en volgend jaar maar 15 over heb. Maar ik heb dan wel de sterkste dieren van de groep over..

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Steven DC

Citaat van: Niels D op november 10, 2011, 12:04:12 PM
Of misschien wel alle 30!

Ja ik denk wel dat ik een mooie hoop ga overhouden. Ik heb momenteel 13 juvenielen en een 29 larven...

ANDRÉ-ARTHUR

Dat is mooi dan weet ik waar ik terecht kan voor L.italicus :)
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Steven DC

Citaat van: ANDRÉ-ARTHUR op november 11, 2011, 08:35:31 AM
Dat is mooi dan weet ik waar ik terecht kan voor L.italicus :)

Ja mocht je interesse, hoor ik het wel. Ik ga wel pas dieren weg doen als deze zo goed als kweekklaar zijn. ;)

ANDRÉ-ARTHUR

Dat is goed om te horen..Ik heb al plannen gemaakt voor een buitenbak(A.Tigrinum) en nog één bak die ome Wil voor mij gaat/moet maken voor op mijn stelling in de woonkamer en dan ben ik klaar(denk ik ::))
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Roel

Goed te horen dat de klkeintjes blijven bestaan in de club.
T.z.t. wil ik ook nog wel gaan uitbreiden met italicus.
Eerst maar de boscai goed aan de praat houden.
Voorlopig al wel redelijke jongen echter nog te weinig om uit te delen.

Harry

#9
Bijzondere setup. Het lijkt wel de setup die ik voor vittatus gebruik. De helft (25) van mijn bewaarde italicus nakweek van dit jaar zit nog steeds buiten volledig aquatiel mEt een lage waterstaand van 8-10cm met alleen een stukje kurkschors. Ze zijn nu bij een leeftijd van ongeveer 8 maanden al bijna allemaal volwassen en sommige van de nakweekdieren van dit jaar vertonen zelfs al paargedraag (net zoals ik dat vroeger met jonge dobro's had) zelfs vrouwtjes onderling
Uit een eerdere ervaring lukte me het echter niet met aquatiel opgekweekte italicus te kweken. Ik onderzoek nu of dit toeval is. De andere dieren zitten allemaal in aquaterraria met 4cm wsater en 1/3 land. Ook daar geen uitval en goede groei. Het enige dat ik daar voer is rode mug op keukenrol op het land en dat houdt het water mooi schoon.  In sommige bakken heb ik zelfs geen pomp. Doordat ik alleen met deze soort verder ga heb ik geen stroomkosten. (de andere lissotritons als montandoni en boscai houd ik net zo) Het licht valt door het dak en het water wordt niet vuil omdat de dieren op land komen eten. Ook hoef ik de bak zelden te verschonen. Volgend voorjaar krijgen alle bakken dezelfde setup met 3 vrouwen en 2 mannen en de larven groeien gewoon in de bak bij de ouderdieren op. De dieren hoppen nu in de winter bij 5-10 graden tussen water en land (net als carifex) Ze zitten samen met de ouderdieren. Ik ben nog niets verloren, heb een goede controle. Ook heb ik dit jaar een stuk of 40 dieren afgegeven. helaas hoor ik maar van weinigen hoe het daarmee gaat. De dieren die ik houd zijn van basilicata (Potenza)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Rayliberty

Nou, Harry bij mij doen ze het ook goed ze eten en groeien goed. Hoe lang worden ze nu precies wanneer ze volwassen zijn en hoe lang zijn de broers en zussen van de dieren die ik heb?
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Steven DC

Citaat van: Harry Dresens op november 23, 2011, 12:22:50 PM

Uit een eerdere ervaring lukte me het echter niet met aquatiel opgekweekte italicus te kweken.

Ben erg benieuwd naar het resultaat. De dieren hadden toen geen eierstokken ofzoiets dacht ik hé?

Steven DC


joost.v.wijk

Citaat van: Harry Dresens op november 23, 2011, 12:22:50 PM
Ook heb ik dit jaar een stuk of 40 dieren afgegeven. helaas hoor ik maar van weinigen hoe het daarmee gaat. De dieren die ik houd zijn van basilicata (Potenza)

Ik heb destijds 5 larven van je gekregen, en ze zijn alle 5 gemorfd, en nog steeds goed en wel. Ik heb ze in een klein bakje met grind dat afloopt, met zo'n 1,5 cm water. 2 zitten volledig aquatiel, een zit costant op het droge, en een enkele wisselt wat af.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Hein


Heb een aantal larven van je gehad, heb ze in een aquaterrarium, echter wel binnen dus de temperatuur is omstreeks 18-20 graden.
Tot op heden gaat het goed.
;) :D