Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Nieuwe Wet natuur

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sergé Bogaerts

De door dit kabinet voorgestelde wet Natuur vervangt de oude natuurwetten. Veel soorten worden vogelvrij verklaard. Ik moet me er nog verder in verdiepen maar als je een beetje hart voor de natuur in Nederland hebt kun je op de RAVON website lezen wat je kunt doen om in actie te komen:

http://www.ravon.nl/RAVON/Nieuws/Kominactie/tabid/1017/Default.aspx

DannyS

Ik probeer altijd de politiek buiten mijn posts te laten, om het gezellig te houden op het forum en de mening van anderen te respecteren, maar dit is voor mij wel een over-de-grens geval.

Dit krijg je er van als men stemt op partijen (2 van de 3 van dit gedoogkabinet in het bijzonder) die alleen maar aan geld denken en geen moer geven om de natuur. De mensen die hierop hebben gestemd; denk de volgende keer goed na als je in het stemhokje staat!

Ik heb via de RAVON mijn stem laten horen.
Verder sluit ik me bij Sergé aan. Iemand met ook maar een klein beetje hart voor de natuur tekent bezwaar aan.

Het gaat uiteraard niet alleen om de reptielen en amfibien, maar ook om zoogdieren, vogels en planten.

Zegt het voort! Facebook, twitter maakt niet uit.

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Monique

Ik heb het ook gezien... Geen natuurbescherming daar komt het op neer. Bah, wordt er chagerijnig van.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Niels D

Ik had hem al ingevuld, maar er niet bij stilgestaan dat ik de link op dit forum had kunnen zetten. Goed van Sergé om hier wel aan te denken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Jeroen.S

#5
Hier een leeswijzer over het hele verhaal. www.internetconsultatie.nl/wetnatuur/document/437

Jeroen.S

Natuurlijk heel erg allemaal. Ik had beter verwacht van de beste man. Maar heeft dit ook effect op het mogen houden van uitheemse soorten die we normaal nooit mochten houden.

DannyS

Ik neem aan dat je 'inheemse soorten' bedoelt?

Of je ze mag houden weet ik niet, dat kan ik uit de samenvatting niet opmaken. Ik krijg wel het idee dat het niet strafbaar word om ze uit de natuur te halen en te verhandelen. Zeker weet ik het niet.

Ik ben het hele verhaal aan het doorworstelen uit hoop meer duidelijkheid te krijgen.

Jeroen.S

#8
Citaat van: Danny Stammers op november 10, 2011, 12:15:40 PM
Ik neem aan dat je 'inheemse soorten' bedoelt?

Of je ze mag houden weet ik niet, dat kan ik uit de samenvatting niet opmaken. Ik krijg wel het idee dat het niet strafbaar word om ze uit de natuur te halen en te verhandelen. Zeker weet ik het niet.

Ik ben het hele verhaal aan het doorworstelen uit hoop meer duidelijkheid te krijgen.


Nee over inheemse heb ik het niet uit respect. Ik heb het bv over nk Salamandra salamandra salamandra

Sergé Bogaerts

Het gaat hier even niet om de politiek wat mij betreft, maar inderdaad meer om de zorg over onze directe natuurlijke omgeving. 

Overigens zit er denk ik (ik probeer de wet nog te doorgronden) wel een positief gevolg voor ons ook bij zit, namelijk dat je waarschijnlijk, indien aantoonbaar in gevangenschap gekweekt, je ook inheemse soorten mag gaan houden. Maar dat neemt niet weg dat je dan toch (zoals in Duitsland en België ook is) je toch de in het wild levende soorten blijft beschermen.

Nu zou je, als ik het goed lees, alle soorten salamanders (zelfs de vuursalamander!) gewoon mogen wegvangen zolang je ze maar niet dood! Uitgezonderd is de kamsalamander (want die is Europees beschermd).

Jeroen.S

Citaat van: Sergé Bogaerts op november 10, 2011, 12:23:50 PM

Overigens zit er denk ik (ik probeer de wet nog te doorgronden) wel een positief gevolg voor ons ook bij zit, namelijk dat je waarschijnlijk, indien aantoonbaar in gevangenschap gekweekt, je ook inheemse soorten mag gaan houden. Maar dat neemt niet weg dat je dan toch (zoals in Duitsland en België ook is) je toch de in het wild levende soorten blijft beschermen.


Dat is dan geluk bij een bedroevend gebeuren.

Niels D

Citaat van: Sergé Bogaerts op november 10, 2011, 12:23:50 PM
Nu zou je, als ik het goed lees, alle soorten salamanders (zelfs de vuursalamander!) gewoon mogen wegvangen zolang je ze maar niet dood! Uitgezonderd is de kamsalamander (want die is Europees beschermd).


Dat haal ik er ook uit. Zoals ik het begrijp gaan alle soorten, die op dit moment door de Nederlandse wet worden beschermd, hun bescherming verliezen als de Europese wet er niets voor geregeld heeft, zoals de vuursalamander.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

DannyS

Wat ik heb begrepen vallen rode lijst dieren buiten die regels, die zouden wel gewoon beschermd blijven.
Als dat niet zo is dan hebben we binnen een paar jaar geen vuursalamanders en geelbuikvuurpadden meer over hier.

Ik wil graag inheemse dieren kunnen houden, maar niet op zo'n manier.
Ook voor economische belangen makkelijker stukken natuur slopen vind ik niet echt leuk nieuws. Het gebeurt nu al, maar nu kan men naar die wet wijzen om ze tegen te houden of te vertragen.

Het hele wetsvoorstel is zo'n 260blz, dus dat duurt wel ff voor ik het heb gelezen :D

Niels D

Als dieren op de rode lijst er buiten blijven vallen zou ik al een beetje opgelucht zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

CiteerHandelingen die zonder aantoonbare opzet schadelijk zijn voor natuur, zullen straks niet langer strafbaar zijn.

weg halen van dieren zal niet direct aantoonbare schade opleveren. Ik vind dat niet kunnen. Ik heb liever dat ze gewoon lekker geschermd blijven. Ook ik heb dus gereageerd.

Laten we hopen dat rode lijst dieren in ieder geval nog een beetje beschermd zullen blijven
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus