salamandra salamandra terrestris

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

gleke

Nu ik zo goed als zeker ben dat ik voor dit prachtig salamandertje ga, wil ik hier men voorbereidingen en vorderingen wat posten.
Ik heb reeds heel wat info de afgelopen maanden/jaren (vroeger ook al opgezocht maar was toen illegaal in belgië) heel wat opgezocht. Sommige zaken blijven mij echter nog onduidelijk.

Hoeveel diertjes kan je houden op een bepaalde oppervlakte? Is hier een bepaalde regel voor?
Kleinste terrarium dat ik heb staan is 100cmx35cm.

Ik heb reeds een duitse kweker gevonden die ze bereid is om voor 8 euro meer naar mij toe te zenden.
Hoeveel neem ik er best? Sowieso meer vrouwtjes dan mannetjes (met betrekking tot het kweken).

nog wat interessante info over de habitat van de salamandra salamandra terrestris:
http://www.natuurpunt.be/uploads/natuurbehoud/natuurstudie/documenten/pag_699_eindrapport_soortbeschermingsplan_vuursalamander_oostvlaanderen_2008_klein.pdf

Kenny

In zo'n bak maximum een trio 1.2 (volwas) Het zijn grote dieren en hun uitwerpselen zijn navenant dus je zal regelmatig hun bak moeten verversen. Zorg vooral voor een dikke laag (bos)grond en voldoende schuilplekken en ent de grond met een bakje wormen.

Succes en als je de beestjes hebt...gooi die foto's maar online  ;)


De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

gleke

Ik ben bijna 100 % zeker dat ik voor deze soort ga.
Ik vind het prachtig dat ze normaal bij mij in de omgeving voorkomen, ik heb er echter nog geen enkel gezien :(

Ik heb ook een bak van 125 cm x 40 cm x50 cm, hier kan ik wel nog wat meer reliëf in steken.
(ik vond ook nergens of het klimmertjes zijn, maar ik veronderstel dat ze wel houden van wat reliëf aangezien ze in vlaamse ardennen etc voorkomen).

Ze zijn nakweek in 2011 geboren dus erg groot zijn ze niet.

Wat ik heel graag zou bereiken is een bak die volledig in biologisch evenwicht is.
Salamanders eten vb insecten, insecten cleanen bak etc..
Maar ik weet niet of dit in de prakijkt mogelijk is, (gemakkelijk zal het sowieso niet zijn).

Bij watersalamanders lijkt het mij wel gemakkelijker te behalen door middel van watervlooien en garnaaltjes erin te doen.

Thibaut Vds

Pissenbedden, meelwormen en moriowormen zijn aardige kuisers.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

gleke

Kan je teveel pissebedden/wormen etc in je bak doen?
Hoe weet je overigens of je je salamander nog moet bijvoeren (aangezien ze zelf ook eten uit de bak kunnen halen)?

Jeroen.S

Citaat van: gleke op november 06, 2011, 06:52:55 AM
Kan je teveel pissebedden/wormen etc in je bak doen?
Hoe weet je overigens of je je salamander nog moet bijvoeren (aangezien ze zelf ook eten uit de bak kunnen halen)?

Je moet natuurlijk geen kilo wormen direct erbij gooien. Dat is vragen om dikke salamanders. Gewoon na een tijd goed kijken naar de bouw van je salamander en daar een beetje op aanpassen. Wanneer je ziet dat ze te weinig vinden kun je nog wat bijvoeren. Ik voer meestal dan wat krekels bij. Die verstoppen zich niet zo gauw. Wat ik ook altijd doe wanneer ik de bak verschoon verwen ik ze nog even extra. Dit is ook meteen een goed moment om ze goed te controleren.

gleke

Bedankt voor de tip jeroen! Lijkt me inderdaad handig.
Vervang jij heel je grond in 1 keer of doe je 1x/maand de bovenste laag vervangen en paar keer per jaar alles?
Kweken de regenwormen die je in de tuin vindt goed trouwens?

Gebruik je enkel bosgrond of kan leem etc ook? zoals in deze video:
Terrariumeinrichtung Feuersalamander

Zelf zou ik liever wel een plastic waterbakje gebruiken zodat ik gemakkelijk het water kan verversen.
Bos grond is voor mij geen probleem aangezien mijn tuin uit 1/3 bos bestaat.

Jeroen.S

#7
Ik houd ze verschillend. Ik ben eigenlijk ook nog steeds opzoek naar de juiste ondergrond. Ik houd een groep op Loss grond. Deze heb ik nog niet verschoont aangezien ik deze pas een paar weken heb staan. Maar bij deze bak zal ik de eerste keer omwoelen. De bodem heb ik ook ge-ent met wormen wat zorgd voor luchtigheid.


2 groepen houd ik nog op keukenpapier met moss. Deze vervang ik elke week.

Daarnaast heb ik 1 bak met repti bark veel plad mos etc. Deze heb ik vorige week na twee maanden omgewoeld. De volgende keer vervang ik de bodem compleet met nieuwe bark. De oude bark spoel ik om en bewaar dit weer voor de volgende keer.

Ik heb ook alleen nog maar jong spul. Ik zal me ook moeten gaan aftasten op de dieren.

Wormen uit de tuin is prima maar dat gaat lastig worden in de winter. Je kunt op internet ook wormen bestellen .. www.baitshop.nl .. Ik geloof dat ze ook naar belgie verzenden.

Jeroen.S

Mooie bak trouwens in dat filmpje. Deze bak is van Philip ook actief op facebook. ;)

Patrick dk

Hoi Jeroen , gebruik jij ook cocopeat ?
C orientalis

Jeroen.S

Citaat van: Patrick dk op november 06, 2011, 11:31:10 AM
Hoi Jeroen , gebruik jij ook cocopeat ?

Nee. Dat kan je wel een beetje verglijken met repti bark. Alleen is coco peat geloof ik PH neutraal maar dat weet ik even niet zeker.

bouffonne


gleke

Cocopeat lijkt me ook wel handig (makkelijker om te woelen), maar groeien de wormen er wel goed in?

Diegene die ik zou kopen zijn 3 maand oud. Wellicht ga ik men terrarium van 100x35 gebruiken, is ook gemakkelijker om te observeren.
Grondlaag zal bestaan uit bladeren, mos, hout, enkele plantjes die hier in het bos voorkomen en aarde/cocopeat... (over het laatste ben ik nog niet goed uit).

Ik heb ook al verhalen gehoord van mensen die een groter watergedeelte maken omdat hun ss terrestris zich graag  in water begeeft..

Kenny

Ik heb bij terrestris ook een mengeling van bosgrond/cocopeat gebruikt. Gaat prima, wormen hoor je niet klagen  ;). Een groot watergedeelte is eigelijk niet nodig, ook ik gebruikte (in de binnenbak) een plastic bakje (oude brooddoos) en zag ze er enkel inzitten als ze larven afzetten.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

bouffonne

Ik zou een mooie landbak maken met een losse lage waterbak/schotel
wel genoeg schuilmogelijkheden.
het zijn uitstekende klimmers,maar slechte zwemmers.
hier is nog een artikel, maar misschien heb je dit inmiddels ook al eens gezien.

http://www.redeyedtreefrog.com/Fire_Salamanders/fire_salamanders.html
veel succes