Salamanders weten waar het water is?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thibaut Vds

Gisteren was mijn T. dobrogicus man wonderbaarlijk uit zijn bak geraakt, door het enige mogelijk gaatje dat ik opmerk (is ondertussen dichtgestopt). Nu heb vond ik hem 1 uur later in de badkamer die zo'n 20 meter verder is. Zou het kunnen dat ze kunnen waarnemen waar de vochtigste plekken in een huis zijn?

Heb ook al vaak gelezen als een salamander ontsnapt, natte handdoeken te leggen en dat komen ze daar vaak uit.

A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

DannyS

Hoe het exact in zijn werk gaat weet ik niet, maar ik denk dat ze een hogere luchtvochtigheid kunnen voelen.
Erg mooi dat je het dier weer hebt teruggevonden. Een dier verliezen door ontsnapping is enorm frustrerend.

Thibaut Vds

Mijn P. labiatus is soms een week zoek en dan plots vinden we hem terug in de keuken. Ook met poezen in huis is het vervelend al hebben ze nog nooit een dier opgegeten, buiten wandelende takken dan..
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Sergé Bogaerts

Ze zoeken altijd een vochtige plek op, en inderdaad daarom is het handig altijd een vochtige plek op de salamanderkamer te hebben door bijv. een natte een beetje opgefrommelde handdoek ergens te hebben liggen. Overigens als je salamanders vaak ontsnappen moet je toch wel eens gaan nadenken hoe je dat kunt voorkomen, in plaats van genezen ;)

Thibaut Vds

Nou het is de eerste keer dat de dobro ontsnapt en nu zijn er geen gaatjes meer, of het is een gleufje van 0-1mm. De P. labiatus ontsnapt meestal omdat de poes het deksel naar de .... helpt nu is dat ook veranderd. Verder nog maar 1 keer een Litoria ontsnapt door dat het slotje er niet op zat en ze het ruitje openkregen.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Jari B

Op mijn kamer is ooit een Bombina orientalis en een Triturus marmoratus ontsnapt, ze zijn 's nachts waarschijnlijk onder de deur door gekropen, dan de trap af en dan door de gang naar de achterdeur. Ik vond de Bombina orientalis in de ochtend terwijl die tegen de achterdeur aan zat te springen, en de marmoratus zat verstopt tussen de schoenen bij de achterdeur  :P Blijkbaar voelde ze misschien koele luchtstromen door het huis wat hun naar de achterdeur leidde.

Niels D

Tussen de schoenen! Goed ruiken zullen ze dan wel niet...
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Thibaut Vds

Heel ander verhaal, maar een van mijn poezen heeft zen naam te danken omdat we op een dag een poesje in het rekje met schoenen vonden. Nu gaat hij door zijn nog 6 levens (jup 6/9) met de naam "Sloefke".

Toch goed dat de bombina en marmer terug goed zijn beland.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Jari B

Citaat van: Niels D op november 04, 2011, 02:26:24 PM
Tussen de schoenen! Goed ruiken zullen ze dan wel niet...

Maar ze hadden het wel overleefd.  :D

Niels D

Het was daar natuurlijk lekker vochtig.

Leuke naam "Sloefke".

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Ik had je al een keer vertelt dat salamanders meesters zijn in ontsnappen en dat je alle kiertjes dicht moet maken. Geld natuurlijk niet alleen voor de tijgers maar ook voor dobro's en alle andere salamanders.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Thibaut Vds

Dat wist ik dat ze er meesters in waren, enkel vroeg ik me het af omdat je ze terugvind met natte handoeken enzo of in mijn geval: de badkamer  ;D
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

MartinS

Ze zullen zich inderdaad als het even kan verstoppen op een vochtige plek. Ik heb er echter ook wel eens één opgedroogd onder een kachel gevonden terwijl ik toch altijd een vochtige doek in de kamer heb liggen en de badkamer op twee meter van mijn salamanderkamer is. Ik twijfel er dan ook dat ze je badkamer gevonden hebben doordat ze dit aangevoeld hebben. Ik hou het op een wijze les die je dit keer niet het leven van het diertje gekost heeft.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

naeff002

een dobrogicus zal sneller uitdroger dan een tijger, daar moet je dus zeker voorzichtig mee zijn.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Thibaut Vds

Ik snap niet dat je over een tijger begint, nog nooit een tijger ontsnapt.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl