Blatta lateralis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Las op "frogforum" een topic over het kweken van Blatta lateralis, een kleinere actieve kakkerlak die niet klimt en zich niet ingraaft. Schijnt een beter alternatief dan kerels te zijn. Na wat googlen ontdek je al snel dat hij schijnbaar makkelijk te kweken is. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze soort, want ik ben heel erg benieuwd.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Steven DC

Geen ervaring mee, maar aangezien de temperaturen tussen 21°C en 35°C liggen zal deze soort, net als redrunners, in staat zijn te overleven te kweken in huis. Het zal geen lachertje zijn als er per ongeluk een drachtige dame ontsnapt  ;D

Niels D

Net als dubia's hebben ze hoge temperaturen nodig om te kunnen voortplanten, dus je kunt ze niet vergelijken met redrunners (naar het schijnt). Ze kunnen echter lagere temperaturen verdragen dan dubia's, die onder de 18 graden langzaam het loodje leggen.

Het voordeel van B.lateralis zou zijn, dat ze een hoge "vleesratio" hebben en een erg zacht exoskelet. Tevens blijven ze klein, waardoor ze als ideaal voedseldier voor amfibieën kunnen dienen. Ze zijn helaas niet levendbarend zoals dubia's of Nauphoeta cinerea, maar in tegenstelling tot deze laatste kunnen ze niet tegen gladde wanden klimmen.

Ik ben nu met dubia's bezig, maar ik vind het vervelend dat ze niet erg beweeglijk zijn en zich soms zelfs ingraven. Ik ben nu aan het kijken of er andere soorten zijn, zodat ik de dubia's voor de grotere dieren kan bewaren. B. lateralis en N. cinerea schijnen beiden een beter alternatief voor krekels te zijn, daar ze makkelijker kweken, zonder dat ze een groot risico voor een plaag vormen (nogmaals, naar het schijnt).




Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

robkeulers

Ik ben heel benieuwd naar je eventuele bevindingen... Ik durf het in elk geval niet aan!

Niels D

Net te horen gekregen van een "ervaringsdeskundige" dat B. lateralis geen plaag kan vormen, omdat bij huiskamertemperatuur de eieren niet uitkomen. Tevens drogen de eieren heel erg snel uit bij een luchtvochtigheid van minder dan 70% à 80%.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ANDRÉ-ARTHUR

Citaat van: Niels D op oktober 24, 2011, 08:00:50 AM
Las op "frogforum" een topic over het kweken van Blatta lateralis, een kleinere actieve kakkerlak die niet klimt en zich niet ingraaft. Schijnt een beter alternatief dan kerels te zijn.

Waar heb je het over Niels?? :P  :P
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Niels D

Sorry, maar ik kijk weleens op andere fora. Ik wist niet dat dit niet mocht..  ;D
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Stijn

Blatta lateralis is de 'nieuwe' benaming voor Shelfordella tartara, en zijn dus de gekende redrunners. Zelf kweek ik deze soort een jaar of 8, en vind het een schitterende voedseldier. Ze kruipen dus niet tegen gladde wanden op, en zijn dus goed te kweken in bv afgesloten curverbakken, waardoor ze enigzins 'onder controle' te houden zijn, dit in tegenstelling tot de Nauphoetea cinera, ook een makkelijk voedseldier, maar deze ontsnappen veel sneller, en hebben zelfs mijn Blaptica dubia kweek overgenomen (worden volledig weg geconcurreerd).

Mijn grootste probleem bij de redrunner kweek is dat de eipakketjes soms erg slecht uit komen, zoals vermeld zijn ze toch redelijk gevoelig voor te lage / hoge temperatuur en evt. uitdroging.

mvg

Stijn

Niels D

Dat wist ik niet! Als het de redrunners betreffen, dan heb ik daar al ervaring mee. Die heb ik vroeger voor de reptielen gekweekt en dat ging goed.

Ik kweekte ze in een schuur los van het huis, waarbij er ontsnapt waren. Heel de zomer waren er flink wat redrunners (ook jongen) in de schuur aanwezig. 's Winters vroor het gelukkig in de schuur, maar ik ben bang dat redrunners dus daadwerkelijk een plaag kunnen vormen. Dat kunnen huiskrekels echter ook.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ANDRÉ-ARTHUR

Huiskrekels pfff spreek me er niet van ...Laatst was één zo een kr#ng ontsnapt en s'avonds lekker muziek maken 2 weken heeft het geduurd voor ik hem te pakken kreeg..onder mijn schoen..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Niels D

Hier worden ze gevangen door de katten gelukkig. Ik vind overigens het geluid altijd wel rustgevend. Alsof je op vakantie bent.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Monique

een krekeltje in mijn huis vind ik niet zo erg maar kakkerlakken?  Die ben ik te veel tegengekomen op vakantie, hele grote tropische, ril... En vliegensvlugge kleintjes bij iemand waar ik op de katten paste. Die hadden nog bijna eerder het kattenvoer op dan de katten (oké ik overdrijf wat  ;D) Ik ging daar naar binnen met plastic zakken om mijn schoenen. Brrr.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Niels D

Dubia's vormen geen bedreiging, die hebben echt hoge temperaturen nodig om voort te kunnen planten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl