Groene 'bedjes' alg

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Ik heb nu al een tijdje een vervelende algengroei. Het is niet extreem, maar op het zand en soms op de plantjes zelf komt er een slijmerige algsoort, de kleur is groen en in tl licht neigt het zelfs een klein beetje naar blauw. Ik denk dat het te maken heeft met het vloeibare waterplanten voedsel dat ik er een tijd geleden in gedaan heb. De planten groeien geweldig, maar ik ben minder blij met de alg aanslag.

Weet iemand hoe deze alg heet en wat ik eraan kan doen?

Apocalyptica139

Het is blauwalg, vandaar ook dat het als blauw oogt. Ik heb het zelfs ook afentoe tussen de planten groeien in de zomer als de temperatuur aan de hoge kant is en er teveel licht op het aquarium valt. Ik denk dat het inderdaad heeft gelegen aan de plantenvoeding. Het enige dat ik zou kunnen bedenken om er vanaf te komen is minder guitig de plantenvoeding toevoegen. Als het weinig alg is en niet teveel werk zou ik het met de hand van de bladeren afpeuteren, iets anders weet ik eigenlijk ook niet om er vanaf te komen.

Qwertu

Ja, absoluut blauwalg. Ik heb er in 1 bak tegenwoordig ook last van. Het is me nog niet gelukt het eruit te krijgen. Oorzaken (kunnen) zijn wat Miriam al zegt, te veel "rijk" water en te veel licht. Waarschijnlijk zijn er ook nog andere oorzaken, maar dat is altijd lastig te achterhalen.
Ik haal het er handmatig uit en heb het licht gedimd (doe er zowieso geen plantenvoeding in), maar het zit er nog steeds

Coen Deurloo

Bedankt voor de reacties, ik ga dan maar de waterverversingen opschroeven en het aantal lichturen omlaag brengen. Laat iedereen gewaarschuwd zijn voor de plantenvoeding dan...wat een onzin was dat :)

Apocalyptica139

Plantenvoeding kan zinnig zijn, maar ik weet niet of dat bij salamanderaquaria zo is. Ik heb wel planten in al mij aquaria, maar doe daar nooit voeding in en het floreert prima. Maar in mijn sluierstaartgoudvissenaquarium doe ik al jaren plantenvoeding: nooit alg en de planten floreren daarin prima. Dus het zou ook daaraan kunnen liggen.

petro pees

Er zijn verscheidene algendodende middelen in de omloop,die als je ze gebruikt
heel goed blijken te helpen.Maar na verloop van enige weken komt deze alg negen
van de tien keer terug en hebben de planten een reuze opdonder gehad!
Het enige wat na langere tijd vruchten afwerpt is het handmatig verwijderen van
de alg en het dimmen van het licht(wat de salamanders zullen apriceren)
Hou er rekening mee dat deze algesoort een sterke geur heeft die aan de handen
blijft hangen en je bent niet de enigste die het ruikt. ;D
Petro
Tylototriton Shanjing