Salamandra algira algira terrarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

A34

Het maken van een terrarium voor Salamandra soorten.



Deze morgen ben ik druk in de weer geweest met het maken van een terrarium voor de algira's. Ik heb na lang nadenken over hoe ik mijn dieren nu wil gaan houden voor loss grond gekozen, dat in overvloed te vinden is hier in het zuiden. De Ph van loss komt meer overeen met de natuurlijke grond voor de dieren, in tegenstelling tot Repti bark. Ik vermoed dat repti bark rond de 4 a 5 ligt (zuur) waarbij algira's eigenlijk op het tegenovergestelde leven (Basisch).

Aller eerst begin ik met de basis, Loss grond:


Ik heb in het bos een mooi stuk zacht rot hout gezocht met mos, in de hoop dat het wat langer goed blijft dan gewoon een plakje mos. Dit is hem geworden:


Daarna begin ik alvast met het maken van verstop plekken. Dit werkt wel zo handig en overzichtelijk:




Nu dit allemaal aan de bak is toegevoegd, begin ik met het strooien van blad. Ik heb hierbij gekozen voor beukenblad:


Nog wat kleine afwerkingen, en de bak is klaar:
















stijnzeger

Ziet er prachtig uit Jeroen, ik maak hem soortgelijk, maar moet wachten tot begin volgend jaar dan koop ik 3 Salamandra Corsica, ik kan niet wachten.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

A34

Thanks Zeger, Ik zag je topic laatst maar je had hem al snel verwijderd. Ik zou de persoon eerst nog even goed natrekken al is dat heel lastig. Ik vond de naam vrij raar eerlijk gezegt. Ook de afstand was vrij groot. Maar de aanhouder wint Zeger. Succes!!

alphamale

Ik had Sergé ook horen vertellen over löss als substraat, maar dat wordt helaas wat lastiger voor mij als Brabander. Deze setup ga ik onthouden voor als ik zelf aan Salamandra (?) begin*. Als je het mos op een stuk rottend hout heb zitten, dat gaat het iig een stuk langer mee. Af en toe met de plantenspuit erover en het blijft maanden goed. Mooie bak uiteraard!

*mocht dit er van komen  ::)


MartinS

Dat ziet er zeer netjes uit Jeroen  :P! Mooie dieren heb je  :P

Een nette en overzichtelijke uitleg (mede door de vele foto's)  waar menig salamandra starter iets mee kan.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

A34

Ik kan je als het zover is Niels wat loss mee naar Uden sturen. 5 euro per kilo!! ;D

Thanks jongens!

A34

Ik moet alleen nog een handje vol met wormen los laten om de boel lekker luchtig te houden. Loss is ook makkelijk om te woelen met een harkje. De uitwerpselen worden dan wel weer verteerd door bacterien. Na een paar maanden weer nieuwe grond toevoegen. De tingitana's houd ik overigens wel nog op repti-bark. Ik probeer beide eens uit en trek hierna mijn conclusie's wel.

naeff002

Ik heb mijn bak ook zo ingericht. Alleen gebruik ik geen Loss (in N-H niet te vinden) maar gewoon bosgrond. Ze doen het er goed op.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

A34

Bosgrond heb ik ook over nagedacht en gebruikt bij mavortium. Het nadeel is wanneer het echt nat is blijft het nat. Loss en leem klonten samen en worden hard waarna het weer fijn te brokkelen is.

MartinS

Citaat van: Jeroen op oktober 11, 2011, 01:29:14 PM
De uitwerpselen worden dan wel weer verteerd door bacterien. Na een paar maanden weer nieuwe grond toevoegen.

Pas hiermee op Jeroen! Bij landsalamanders zie je vaak een nitrietvergftiging optreden. Ondanks dat de bak omgewoeld wordt gaan afvalstoffen zich toch ophopen in de grond met alle gevolgen van dien. Ik zelf verschoon iedere twee a drie weken.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

A34

Citaat van: MartinS op oktober 11, 2011, 01:47:47 PM
Citaat van: Jeroen op oktober 11, 2011, 01:29:14 PM
De uitwerpselen worden dan wel weer verteerd door bacterien. Na een paar maanden weer nieuwe grond toevoegen.

Pas hiermee op Jeroen! Bij landsalamanders zie je vaak een nitrietvergftiging optreden. Ondanks dat de bak omgewoeld wordt gaan afvalstoffen zich toch ophopen in de grond met alle gevolgen van dien. Ik zelf verschoon iedere twee a drie weken.

Toch zie ik dat niet gauw gebeuren bij loss. Het is op zich zelf al vrij schone en luchtige zanderige grond met weinig bacterien. Er valt weinig te halen voor ze in tegenstelling tot bosgrond. Maar tuurlijk moet ik ook verschonen. Ik moet nog even aftasten naar de hoeveelheid.

bouffonne

Mooie bak Jeroen, echt een mooie set-up. ;D ;D ;D


Als ik dat zo lees, zou het dan geen kwaad kunnen om tuingrond, loss en bladeren met bemoste takken uit bos haal.
Ik was altijd bang om zoiets te gebruiken voor mijn tijgers i.m.v de mileu verontreiniging.
Als ik al zie wat er op der banken langs de bospaden staan, die vol zwarte plakkerige troep zitten, had ik zoiets van dat zit ook op de stronken en de grond en bladeren.
Bij ons komt heel vaak de Awacs erg laag over, en die laat behoorlijk wat troep achter.
Dus ik ben eigenlijk best onzeker om hier iets van buiten te gebruiken voor de tijgers :-\ :-\ :-\

Fer xD

Very beautiful Jeroen, very neat and well decorated. I love the moss, I'm growing moss in my garden so i can introduce it to my set ups. congratulations!

A34

Citaat van: bouffonne op oktober 11, 2011, 03:26:52 PM
Mooie bak Jeroen, echt een mooie set-up. ;D ;D ;D


Als ik dat zo lees, zou het dan geen kwaad kunnen om tuingrond, loss en bladeren met bemoste takken uit bos haal.
Ik was altijd bang om zoiets te gebruiken voor mijn tijgers i.m.v de mileu verontreiniging.
Als ik al zie wat er op der banken langs de bospaden staan, die vol zwarte plakkerige troep zitten, had ik zoiets van dat zit ook op de stronken en de grond en bladeren.
Bij ons komt heel vaak de Awacs erg laag over, en die laat behoorlijk wat troep achter.
Dus ik ben eigenlijk best onzeker om hier iets van buiten te gebruiken voor de tijgers :-\ :-\ :-\

Aahh zo erg zal het wel niet zijn:P. Maar ik zou inderdaad niet langs die strook bij jou gaan. Ik geloof dat het ook meer de openbare toilet is voor de honden. ;D Beter kun je hiervoor een echt bos in, daar vind je vaak ook de mooist begroeide stukken hout.


bouffonne

Citaat van: Jeroen op oktober 11, 2011, 03:41:05 PM
Citaat van: bouffonne op oktober 11, 2011, 03:26:52 PM
Mooie bak Jeroen, echt een mooie set-up. ;D ;D ;D


Als ik dat zo lees, zou het dan geen kwaad kunnen om tuingrond, loss en bladeren met bemoste takken uit bos haal.
Ik was altijd bang om zoiets te gebruiken voor mijn tijgers i.m.v de mileu verontreiniging.
Als ik al zie wat er op der banken langs de bospaden staan, die vol zwarte plakkerige troep zitten, had ik zoiets van dat zit ook op de stronken en de grond en bladeren.
Bij ons komt heel vaak de Awacs erg laag over, en die laat behoorlijk wat troep achter.
Dus ik ben eigenlijk best onzeker om hier iets van buiten te gebruiken voor de tijgers :-\ :-\ :-\


ha,ha,ha niet ik bedoel hier echt niet het voormalig mijn spoor wat bij onder aan de straat ligt.
Nee, ik wandel normaal richting ter Schurenbos en dan richting schinner bos ;D ;D ;D

Aahh zo erg zal het wel niet zijn:P. Maar ik zou inderdaad niet langs die strook bij jou gaan. Ik geloof dat het ook meer de openbare toilet is voor de honden. ;D Beter kun je hiervoor een echt bos in, daar vind je vaak ook de mooist begroeide stukken hout.