Pachytriton Labiatus in 60x30?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

capra hircus

In een winkel net een Axolotl van twee van deze Pachytriton Labiatus' gered. Ze zaten met z'n drieën op elkaars lip, maar werden na een korte uitleg van mij van elkaar gescheiden. Eens een winkeleigenaar die wel luistert als je zegt dat hij zijn beesten niet goed houdt. :) Nu is het zo dat de winkel z'n aquariumgedeelte gaat sluiten en de Pachytriton Labiatus voor een redelijke prijs ze wil verkopen.

Dat klinkt natuurlijk meteen aanlokkelijk, vooral als je nog een leeg aquarium hebt staan en de diertjes in goede conditie lijken. Het enige probleem is dat het een 60x30 aquarium is. Ik weet nou niet of dit te klein is voor een soort die zo agressief naar elkaar kan zijn... Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Normaal ben ik erg tegen het kopen van salamanders in dierenwinkels. Maar aangezien de eigenaar na verkoop van deze jongens de afdeling sluit, stimuleer ik mijn inziens geen verdere wildvang.


alphamale

Ik weet niet of de bak groot genoeg is, maar ik deel je mening dat je op deze manier niet verdere wildvang stimuleert. Lekker kopen die beesies als de bak groot genoeg blijkt te zijn.

Zoals het oude Chinese gezegde: "Men kan nooit genoeg salamanders hebben."

bouffonne

ik heb ook de 2 labiatussen in een 60x30 bak zitten,
Jeroen heeft voor mij gekeken en er heerste paar stemming.
Heb er nu een omgekeerde cocosnoot bij gezet.
Het vrouwtje heeft er veel belangstelling in,dus................laat de natuur zijn gang gaan.
Er was trouwens al iets moois in de bak ontstaan.
De slak heeft er eitjes in afgezet ;D ;D ;D

MartinS

60x30 vind ik veel te klein voor een agressieve soort als Labiatus. Dat is vragen om problemen!
Deze dieren geef je het beste een lange bak met stomend water. Daar het in de natuur ook in snel stromende beekjes en riviertjes leeft. Als je besluit ze toch samen te huisvesten dan in een grotere bak met veel schuilmogelijkheden!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

A34

Citaat van: bouffonne op oktober 04, 2011, 06:52:51 PM
ik heb ook de 2 labiatussen in een 60x30 bak zitten,
Jeroen heeft voor mij gekeken en er heerste paar stemming.
Heb er nu een omgekeerde cocosnoot bij gezet.
Het vrouwtje heeft er veel belangstelling in,dus................laat de natuur zijn gang gaan.
Er was trouwens al iets moois in de bak ontstaan.
De slak heeft er eitjes in afgezet ;D ;D ;D

Hallo Silvia,

Ik heb nog eens nagekeken. De witte vlekken op de staart zijn toch te zien het hele jaar door. Paarstemming is dan dus ook niet geheel zeker helaas. http://www.caudata.org/cc/species/Pachytriton/Pachytriton.shtml

bouffonne

OK, maar het vrouwtje is op het moment heel bezitterig op de cocosnoot en het mannetje wil er ook in maar wordt tot nu toe telkens weg gejaagd.
Maar wat ze doen wanneer ik er niet ben of in de nacht???? :D :D :D
Dus dan toch maar afwachten ;D ;D ;D

A34

Ik duim voor je Silvia! labiatus wordt zelden gekweekt in de hobbie.

bouffonne

Citaat van: MartinS op oktober 04, 2011, 07:04:29 PM
60x30 vind ik veel te klein voor een agressieve soort als Labiatus. Dat is vragen om problemen!
Deze dieren geef je het beste een lange bak met stomend water. Daar het in de natuur ook in snel stromende beekjes en riviertjes leeft. Als je besluit ze toch samen te huisvesten dan in een grotere bak met veel schuilmogelijkheden!

Er zit een sterke pomp in en genoeg schuilmogelijkheden.
Tot nu toe nog geen problemen gekregen.
Een grotere bak komt er zeker in de toekomst ;D ;D ;D

bouffonne

Citaat van: Jeroen op oktober 04, 2011, 07:22:24 PM
Ik duim voor je Silvia! labiatus wordt zelden gekweekt in de hobbie.

Ik laat gewoon de natuur de gang gaan.
Misschien lukt het wel spontaan ;D ;D ;D

alphamale

Op caudata verschillen mensen van mening. Sommigen zeggen dat je een grote bak nodig hebt, anderen beweren dat een kleine bak kan zolang je enkel een koppel erin houdt.

MartinS

Citaat van: Niels D op oktober 04, 2011, 10:12:00 PM
Op caudata verschillen mensen van mening. Sommigen zeggen dat je een grote bak nodig hebt, anderen beweren dat een kleine bak kan zolang je enkel een koppel erin houdt.

Klopt de meningen verschillen, ik heb zelf vroeger 2x Labiatus in een te kleine bak gehad. Eén heeft het niet overleeft. De dieren kunnen echt heel agressief zijn. Twee dieren in een 60x30 bakje is echt vragen om moeilijkheden.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

capra hircus

Lastig... Het liefst zou ik ze groter huisvesten, maar ik heb helaas geen ruimte voor een groter aquarium. Ik heb ondertussen een aquarium in elkaar gezet met een aantal 'grotjes' van platte stenen en een zoot waterpest. Ik heb nog een Eheim 2211 staan waar ik aardig wat stroming kan maken. Maar daar moet ik nog slangetjes voor vinden.

Ik ga vandaag nog langs om te kijken wat de geslachten zijn. Achteraf gezien is er wel één de baas. De andere zat verstopt achter het filter en was een stuk slanker.

capra hircus

Ik heb ze toch gehaald. Het zijn twee mannetjes. Het is niet ideaal in zo'n klein aquarium, maar ze zitten toch al twee keer zo ruim als dat ze zaten. Ook zitten ze wat koeler, dus ze zijn er op vooruitgegaan. Ik heb acht schuilplaatsen voor ze gemaakt, hopelijk gaan ze elkaar niet in de weg zitten.

Mocht iemand een mannetje tegen een vrouwtje willen ruilen zou ik daar erg blij mee zijn. Na succes met P. Waltl en C. Oriëntalis (ok, ok... niet de moeilijkste soorten...), hoop ik hier ook mee te kunnen kweken.

bouffonne


capra hircus

Bedankt voor de link. Het is inderdaad een vrouwtje. Jammer alleen dat ze wordt aangeboden In Maastricht. Dat is ruim 200 kilometer van mij vandaan.