Substraatkeuze voor aquarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Ik heb gisteren mijn aquarium van 2 meter helemaal leeggehaald. Ik wil deze opknappen door het eikenhouten meubel te schuren, verven en de kap aan te passen door 2 stroken ijzeren horregaas aan te brengen en in het midden een strook hout laten om daar de tl-buizen aan op te hangen.

Nu wil ik hier een natuurlijke bak van maken met voornamelijk water, dus wil ik het substraat zo goed mogelijk in orde hebben voor plantengroei. Jullie kennen vast de emmertjes aquariumsubstraat die je in de dierenwinkel kan kopen, deze zijn echter peperduur, en niet echt te doen voor een grote bak.

Hoe pakken jullie dit aan? Met welke lagen werken jullie? Ik zat aan een onderlaag van schuimrubber te denken, met dan een laag substraat voor de planten, en daaroverheen zand of erg fijn grind. En natuurlijk een voederstrook ;)

Roy van Grunsven

Het idee achter zo'n substraat heb ik nooit begrepen. Dit heb je alleen nodig als je planten wil kweken die eigenlijk niet onder water kunnen groeien. Alle echte waterplanten kunnen prima voedsel opnemen uit het water en gebruiken hun wortels met name om zich vast te houden.

Ik zou zeggen, gewoon zand/grind en als je wil wat voeding in het water.

fftzz

Hoi Coen,

Ik heb zelf goede ervaringen met turfblokken.
Ze zijn in tuincentra te koop in zakken, je moet allen opletten dat je niet de echte zwarte turfblokken neemt maar de licht bruinen.
Turf is een natuurlijk materiaal en maakt je water iets wat zuur, dit schijnt goed te zijn voor salamanders.
Als je geen bezwaar er tegen hebt dat je water een beetje een thee kleur krijgt ( vind ik zelf erg mooi en natuurlijk er uit zien ) kan je de blokken ook gebruiken als oever, na een maand gaat er dan mooi mos enz op groeien als je het goed ent.
Ik gebruik het ook om natuurlijke achter wanden te maken, er groeit van alles op, en je kan er makkelijk kienhout enz. in steken

Ron

Coen Deurloo

Bedankt voor je reactie Roy, dit maakt het stukken duidelijker. Het komt er dus op neer dat die substraat producten geldtrekkerij is?

Roy van Grunsven

Turfblokken ben ik geen voorstander van. Dat zuur water goed is geloof ik weinig van. De meeste Europeese salamanders komen niet in zuur water voor.
Bovendien worden hiervoor hoogvenen afgegraven, niet echt natuurvriendelijk.

Geldklopperij zou ik het niet willen noemen. Het probleem is dat veel mensen moerasplanten (die hun voedsel met de wortels opnemen) onder water willen laten groeien. Met zo'n bodem gaat dat dan wel. Je lost de ene onnatuurlijke situatie op met de andere.
Ik kies dan liever voor planten die onder water horen te groeien, dan heb je die kunstgrepen niet nodig.

Coen Deurloo

Of het onnatuurlijk is of niet maakt mij persoonlijk eigenlijk niet veel uit, aangezien een aquarium in essentie al "onnatuurlijk" is. Bedankt voor je antwoord in ieder geval, heb je verder nog tips?

dennis

coen die aguarium staat dat binnen of buiten maar dat is ook belangrijk ; .
maar ik zou zowiezo zand gebruiken   

Coen Deurloo


petro pees

#8
Het geven van een voedingsbodem is zeker niet onnatuurlijk en kan
in bepaalde gevallen een groot voordeel zijn.
Maar in de loop der jaren is het me wel duidelijk geworden dat het in
kleinere bakken zeker niet aan te raden is.Daar zelfs bij de kleinste verandering
aan het plantenbestand deze voedingsbodem naar boven komt en het
aanzicht van je bak een in een rommeltje veranderd en zelfs smerig aandoet.
Zeker bij grotere vissen of amfebieeen zou ik het afraden en als substraat
bodem fijn kiezel of zand aanraden.
En met klein bedoel ik 1mtr of minder in lengte.Bij een aquaterrarium van b.v.
2 mtr is het dus wel goed mogelijk,maar zelfs dan zou ik het enkel in een land-
gedeelte gebruiken en dan een losse substantie.
Tylototriton Shanjing