Verlichting ivm planten

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alphamale

Ik wil bij diverse bakken gebruik maken van lampen bestemd voor de "normale" fitting. Zijn er spaarlampen waarop de planten het goed doen? Ik heb in sommige bakken TL-verlichting zitten en ik merk dat er groot verschil is tussen deze lampen.

In de ene bak groeien de kroos en de mosselplanten de bak uit en bij de andere ben ik überhaupt al blij dat de planten groen blijven.

Bjorn

Citaat van: Niels D op september 20, 2011, 01:25:51 PM
Ik wil bij diverse bakken gebruik maken van lampen bestemd voor de "normale" fitting. Zijn er spaarlampen waarop de planten het goed doen?

Ik heb (nog steeds) goede ervaringen met ReptiGlo van Exo Terra:



bouffonne

Voor de open bakken en voor mijn tuinkas heb ik deze.
Zijn energiezuinig, gevn niet zoveel warmte af en de planten doen het uitstekend.

http://www.totaalduurzaam.nl/124-spaarlampen-om-energiezuinig-planten-te-laten-groeien/1814/plant-lamp-pendelarmatuur-met-plantenlamp.html

MartinS

Hier Sparsam spaarlampen (E27 15W) van de Ikea. Planten doen het er prima op, moet regelmatig snoeien.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

joost.v.wijk

Ik maak gebruik van de Philips Tornado. 2 x 5 Watt boven een meterbak.Gaat prima.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Die tornado heb ik zien liggen. Ik denk dat de tornado het gaat worden. Bedankt mensen!

naeff002

#6
Citaat van: Bjorn op september 20, 2011, 02:15:52 PM
Citaat van: Niels D op september 20, 2011, 01:25:51 PM
Ik wil bij diverse bakken gebruik maken van lampen bestemd voor de "normale" fitting. Zijn er spaarlampen waarop de planten het goed doen?

Ik heb (nog steeds) goede ervaringen met ReptiGlo van Exo Terra:




Ik heb de ReptiGlo boven een steen hangen die weer boven het water hangt en dat werkt niet goed. Op een moment waren de stoppen doorgeslagen. Moet er nog wat op verzinnen.
Waarschijnlijk een gevolg van vocht die in de vitting komt
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

alphamale

Goed om te weten. Ik heb deze bij mijn gastrotheca's zitten en daar is het ook behoorlijk vochtig.

Bjorn

Citaat van: naeff002 op september 20, 2011, 10:40:43 PM
Ik heb de ReptiGlo boven een steen hangen die weer boven het water hangt en dat werkt niet goed. Op een moment waren de stoppen doorgeslagen. Moet er nog wat op verzinnen.
Waarschijnlijk een gevolg van vocht die in de vitting komt

Ik denk dat dit ook met een andere spaarlamp gebeurt, en dat het waarschijnlijk de fitting is..

Nu ik de andere berichten lees, wordt het geen exo-terra lamp meer als er 1 het begeeft.
Genoeg goedkopere alternatieven met goede resultaten  :)

Maxim M.

Ik was ook wat aant 'browsen' tussen threads op zoek naar een alternatief voor mijn huidige verlichting.
En ik vond dit http://www.kitelight.nl/info/aquarium-led-tubelight-21cm-15-leds-1418.html

Is dit doenbaar voor wat waterpest en andere plantjes gezond te houden?
Lijkt me wel makkelijk niet te moeten inzitten met vochtigheid.
Geeft ook geen warmte af. Ik houd de temperatuur liever anders onder controle.

Als iemand hier kan bevestigen dat dit goed werkt, denk ik dat ik hiervoor zal gaan.
Lijk me makkelijkst in alle opzichten en niet duur.

TheJippes

Ik hoor alleen slechte dingen over de repti-glo. Nu heb ik gehoord dat veel reptielen er oogproblemen van krijgen en dat de UV afgifte erg snel over is (vaak al na een half jaar!). Ik weet niet of de oogproblemen bij salamanders ook voorkomen maar bij mijn Dwergbaardagaam tenminste wel, die had na een paar weken met de repti-glo één dichtzittend oog. Toen haalde ik de lamp weg en toen was het oog ook weer gezond.

naeff002

Voor salamanders wordt er eigenlijk weinig UV licht gebruikt omdat ze toch niet zonnen. Ze halen dus hun vit. D uit het voer. Dit is veel belangrijker voor ze.
De rapti glow gebruik ik nu ook niet meer voor mn reptielen omdat hun ogen dicht gaan zitten. Je kan beter iets meer betalen voor een degelijke UV-lamp. Vind het wel jammer dat de kwaliteit ervan niet zo goed is omdat de wattage zo laag is bij deze lampen, wat ik nodig heb voor bepaalde schildpadden soorten die niet te warm gehouden moeten worden.

Bij salamanders kan je ook een gewone spaarlamp gebruiken voor de verlichting. Ze zijn nachtactief, dus doen toch weinig tot niks met de lamp
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

TheJippes

Citaat van: naeff002 op januari 03, 2012, 11:22:13 PM
Voor salamanders wordt er eigenlijk weinig UV licht gebruikt omdat ze toch niet zonnen. Ze halen dus hun vit. D uit het voer. Dit is veel belangrijker voor ze.
De rapti glow gebruik ik nu ook niet meer voor mn reptielen omdat hun ogen dicht gaan zitten. Je kan beter iets meer betalen voor een degelijke UV-lamp. Vind het wel jammer dat de kwaliteit ervan niet zo goed is omdat de wattage zo laag is bij deze lampen, wat ik nodig heb voor bepaalde schildpadden soorten die niet te warm gehouden moeten worden.


+1, Mee eens.