Wie heeft Radar (roofdieren etc thuis houden) gezien?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rob

Vandaag, 3 september 2007 was er bij radar een item gewijd aan uitheemse roofdieren. Wie heeft deze uitzending gezien?

Ik zag alleen het laatste stukje met SP-kamerlid Krista van Velsen die zei dat er een positieflijst moest komen. Dat betekend concreet dat je alleen dieren mag houden die op een lijst staan.

Wie weet er meer?

R

Coen Deurloo

Ik heb het helemaal gekeken, er waren ook aantal verborgen camera acties waar ze langs gingen bij mensen die kangaroe's, dingo's, servals, lynxen en nog meer van dat exotische spul zaten, onder erbarmelijke omstandigheden. En die mensen vonden zichzelf nog de 'redders' van deze dieren ook. Ongelofelijk! Waarom willen mensen per se dit soort moeilijk te houden dieren die totaal niet geschikt zijn voor een leven in gevangenschap?

keliam

Hoi Rob,

Misschien kun je via trosradar.nl de komende dagen nog fragmenten zien of misschien wel de hele uitzending. Je moet wel vaak even wachten voordat het op internet geplaatst wordt. Dit doe ik vaak met documantaires die ik gemist heb. Vaak zijn ze via internet nog wel te zien.

Groeten,

Saskia

Coen Deurloo

Ook wordt er vaak wat op www.uitzendinggemist.nl geplaatst, al is deze uitzending (nog?) niet geplaatst. Op trosradar.nl zal inderdaad vast wel de hele uitzending komen te staan. (Waarschijnlijk nadat de herhaling op tv is geweest ofzo?)

Sergé Bogaerts

In de voorlaatste Nieuwsbrief nr. 49 heb ik al geschreven over de positieflijst. Wel lezen dus he!

Hier voor degene die geen lid zijn van de Salamandervereniging (en het hopelijk wel snelw orden want dan krijg je dit soort informatie al veel eerder  ;D!

Positieflijst verschenen; wat betekent dat voor de salamanders (door Sergé Bogaerts)
In mei 2004 verscheen de positief - negatieflijst voor vele diersoorten. De Tweede Kamer vond die lijsten te lang en ingewikkeld en wilde een kortere lijst. Een positieflijst, en alles wat dus negatief was moest eruit. In december 2006 is de positieflijst verschenen. Tony Achterkamp van de Stichting Platform Verantwoord Huisdierenbezit heeft geprobeerd zoveel mogelijk één op één alles uit de oude lijsten over te zetten op de positieflijst. De lijsten uit 2004 waren immers niet met natte vingerwerk samengesteld, maar met inbreng van veel deskundigen, onder andere ondergetekende.
De nieuwe lijst verbiedt dus het houden van alle soorten die niet op de lijst staan. Dat is een duidelijke verandering van de oude lijst die aangaf dat er ook een tussencategorie was; een groep van dieren die waarschijnlijk wel te houden zijn, maar alleen door deskundigen. Deze categorie is nu dus vervallen.
Dit betekent dat de volgende soorten niet meer gehouden mogen worden. Volgens mij worden ze ook niet gehouden want de enige reden waarom ze destijds op de negatieflijst zijn gekomen is het feit dat er geen enkele biologische informatie over kon worden gevonden of omdat ze zo zeldzaam en moeilijk te houden zijn dat het bezit ervan sterk moet worden afgeraden. Welke soorten mogen nu niet meer worden gehouden?
Wormsalamanders:
Familie Ichthyophiidae: Caudacaecilia sp
Familie Rhinatrematidae: Epicrionops sp.
Familie Scolecomorphidae: Crotaphatrema sp.
Familie Uraeotyphlidae
Salamanders:
Familie Plethodontidae: onderfamilie Plethodontinae: Bradytriton sp., Haedotriton sp. Ixalotriton sp. Thyphlomolge sp. Typhlotriton sp.
Familie Rhyacotritonidae
Mocht er toch iemand zijn die een soort heeft behorende tot deze groep, of over literatuur beschikt die aangeeft hoe deze soort kan worden gehouden, het nieuwe boek van Jean Raffaelli moet ik er nog op naslaan, dan graag aan mij doorgeven. De bedoeling is dat de lijst om de drie jaar wordt herzien en nieuwe ervaringen bijvoorbeeld in het buitenland waar deze soorten wel gehouden mogen worden kunnen tot herzieningen leiden.