magere marmoratus en Pygmeus... Hulp gevraagd!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rob

Ik heb voor Coen een paar marmoratus en pygmeus opgehaald bij een bevriende salamanderhouder die het te druk had voor zijn dieren en ze van de hand deed. Vervelend is alleen dat de dieren enorm mager zijn, wormen weigeren ze te eten, evenals ovenvisjes.

de dieren zijn op het moment strikt landbewonend by the way.

Heeft iemand tips over onweerstaanbaar voer hoe ik deze dieren kan redden/ er bovenop kan helpen?

Gr Rob

Coen Deurloo

Heb je geprobeerd om ze wasmotlarven te voeren (eventueel wanneer het donker is, ik merk dat mijn marmoratussen voornamelijk in het donker actief zijn in landfase)

Qwertu

Inderdaad wasmotlarven en misschien levende rode mug (rode mug heeft het erg goed gedaan bij een kieskeurig marmoratus eter bij mij). En zeer zeker in het donker proberen

rob

Wasmotlarf is het antowoord!

Na 2 minuten zaten ze al allemaal te eten.. Nu maar hopen dat ze niet al te mager zijn..


kevin

Teveel wasmotlarven kan verslavend werken waardoor ze niks anders meer willen eten.
Zodat je ze ook niet meer gevarieerd kan voeren.

Wat ik zou doen is toch ook ander voedsel aanbieden. Heb ooit een luipaardgecko gehad die bij iemand vandaan kwam en alleen wasmotten kreeg. En dan ben je heel ver van huis als ze daar verslaafd aan raken.

Dit is alleen wat ik zou doen. En een tip naar anderen ;)

Coen Deurloo

Verslaafd aan wasmotten? Als je gewoon varieert is er niets aan de hand hoor. Het gaat erom dat ze eerst hun krachten terugkrijgen, dan kun je gewoon weer andere dieren aanbieden. Ook al lijken salamanders veel op gekko's, het zijn totaal verschillende dieren, dus gaat een vergelijking met deze 2 ook niet echt op.

kevin

Ik doel er meer op dat dieren wasmotlarven als ee snack zien een gecko was gauw een voorbeeld. Dit is namelijk bij alle hagedissen al zo. En merk ook bij salamanders dat de voorkeur vaak al snel gaat naar wasmotten.

En als je ook varieerd is er niets aan de hand. Maar je weet nooit wat de vorige eigenaar vooral gevoerd heeft vandaar dat ik dit als tip aangeef en meer er ook niet mee bedoel.

Wouter

CiteerTeveel wasmotlarven kan verslavend werken waardoor ze niks anders meer willen eten.

Dit kan inderdaad gebeuren, ik heb dat ook bij Tylototriton gehad als ik importdieren snel vet wilde krijgen. Geen idee of het voor alle salamanders opgaat, bij mij was het in ieder geval vrij riskant omdat de dieren pas andere soorten voedsel gaan opnemen als ze erg dun zijn.

Coen Deurloo

Ik heb het nog nooit gemerkt. Net zoiets als een kat die alleen whiskas lust dus ;)

Steven DC

Wel een héél erg laat antwoord maar ja... Mijn marmoratus die ik had, aten heel graag naaktslakjes als ze in landfase waren ;)

rob

Steven, bedankt voor je antwoord.

de marmoratus en Pygmeus zitten al een maand of 3 bij Coen, en voor zover ik het meekrijg gaan ze goed daar.....

Coen Deurloo

Dat klopt, even een update;

Momenteel geef ik ze een koudeperiode in de kelder. Voor de T. pygmaeus is dit niet echt nodig, maar ze kunnen wel profiteren van een iets koudere periode. 1 van de T. pygmaeus was nog vrij mager en die heb ik bij andere juveniele marmers gelaten op 'huiskamer temperatuur', deze wil ik nog even aan laten sterken. Ik heb ze in een terrarium met stapels schors en daarboven een dik eikenbladeren dek, hieronder zitten ze vrijwel altijd op 1 bol samen, de marmoratus met de pygmaeus. Ik merk dat er 1 pygmaeus steevast alleen wil zitten, waarom weet ik niet. Voornamelijk de 2 volwassen marmers die ik van Femke over heb genomen waren 's avonds vaak aan de wandel, al heb ik dit de laatste paar weken niet meer zien gebeuren, ik neem aan dat dat komt door de lagere temperaturen. Eten wordt vrijwel niet meer geaccepteerd. Ik heb wat kleine wasmotlarven losgelaten in de bak gisteren, maar ik neem aan dat die weinig tot niet gegeten zullen worden.

petro pees

Nu we toch dit topic nieuw leven hebben ingeblazen  :) even
een reaktie op de wasmotlarven en eventuele"verslaving"ervan.
1 van de redenen waarom wasmotlarven graag gegeten worden
is hun opvallende kleur.(Ze leven niet voor niets in het donker!)
Doordat veel voedseldieren de witte kleur van de wasmot niet
hebben,worden ze na het eten van (vooral)de grote wasmotlarve
niet meer graag aangenomen.
Mocht dit zo wezen is er een betrekkelijk makkelijke oplossing;
geef net vervelde(dus nog witte)meelwormen en ga steeds iets
meer donkere geven,afgewisseld met af en toe een bepoederde
worm of krekel(maatje 5 of kleiner.
Je kan er zeker van zijn dat je geen problemen met de zogehete
"verslaving".  ;).
Tylototriton Shanjing

Mookaiet

Vraagje voor iedereen,

Ik weet dat Triturus marmoratus schemer/nacht actief zijn als je juvenielen op land houd. En die van mij eten voor mijn gevoel niet nu zijn het kleine dieren dus als ze een paar rode muggelarven opheeft zie je dat bijna niet. Ze blijven leven dus zullen ongetwijfeld af en toe wat eten.

Maar ik las in bovenstaand post dat het advise gegeven werd om wasmot larven aan te bieden. Hoe zit dat nu voor zo ver ik weet vreten wasmot larven door horregaas heenzelfs plastic krekel doosjes zijn niet veilig voor ze. Vreten die wasmot larven dan niet van binnen uit aan de salamanders ???? Kan dit geen kwaad of doen jullie iets met de mondjes van de wasmot larven zodat ze onschadelijk zijn. Iets van met een pincet het bekje van de wasmot larf beschadigen ofzo ??

Groeten

Tom