Kunnen we massale importen van C./H. orientalis aan banden leggen?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Ik speel al een hele tijd met het idee, om Cynops (Hypselotriton) orientalis in grote hoeveelheden te kweken. Doel hiervan is om een zeer ruim aanbod te hebben, en hiermee de massale importen van deze soort aan banden te leggen, of in ieder geval te verminderen.
Neem bijv. C. ensicauda popei, hier wordt nagenoeg nooit meer wildvang van aangeboden, omdat er via de liefhebberij een ruim aanbod (tot zelfs volwassen dieren) wordt aangeboden. Ik denk dat dit ook voor orientalis mogelijk moet zijn.
Er zijn natuurlijk wel wat voorwaarden. In m'n eentje kan ik het niet doen. Er zullen een aantal kwekers (wereldwijd) mee moeten doen aan zo'n soort project. Hier ben ik niet zo bang voor. Als er enkele in Europa, en enkele in USA mee zouden doen, kunnen we al veel bereiken. 
Een andere voorwaarde is dat de nakweek voor een heel schappelijke prijs van de hand moet worden gedaan. Gelukkig kost het niet al teveel geld en moeite om nakweek groot te brengen.
Als het goed zou gaan, heb je snel een ruim aanbod van nakweekdieren. Bij grote hoeveelheden zul je niet alles kwijt raken misschien, zodat er na enige tijd ook halfwas en zelfs volwassen dieren aangeboden kunnen worden (net zoals Alex met z'n marmoratus zeg maar). Misschien is het dan zelfs mogelijk om aan verantwoorde dierenspeciaalzaken dieren te verkopen, voor eenzelfde prijs als wildvang.
Dit jaar heb ik m'n (vrij karige aantal) nakweek (18) ook niet weg gedaan. Het is de bedoeling om hiervan nieuwe kweekgroepen samen te stellen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

Binnenkort krijg ik van een goede vriend 80 !!! nakweekdieren van 2011, zodat ik misschien al sneller iets kan bereiken dan ik dacht.
Ik hoop dat ik niet de enige ben die enthousiast hierover is, en dat er liefhebbers mee willen doen. Als het met zo'n algemene soort kan lukken, kunnen we dit ook proberen met andere soorten in de toekomst.
Ik ben benieuwd naar reacties.  ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34

Ik ben 100% voor Joost. Dat is een heel mooi initiatief. Ben alleen bang dat het nog lastig gaat worden om de dieren voldoende in dierenzaken te krijgen. Maar het begin moet er zijn!!

A34

Misschien wanneer er elk jaar genoeg nakweek is (meer dan genoeg). Zou men dierenzaken kunnen informeren naar ons streven. En daarmee aanmoedigen bij ons kwekers de dieren te kopen.

Een soort kweek fabriek zoals al eerder bij axo's gebruikt is (recent nog op het forum besproken) was ook niet verkeerd geweest. Al wordt dit bij deze soort al iets lastiger natuurlijk.

joost.v.wijk

Citaat van: Jeroen op augustus 29, 2011, 10:56:27 PM
dat het nog lastig gaat worden om de dieren voldoende in dierenzaken te krijgen.

Het is zeker geen project voor een korte termijn. Voor je flinke halfwasdieren in een dierenspeciaalzaak kan krijgen, ben je al gauw een paar jaar verder. Ook is het de vraag of je in zo'n geval kieskeurig moet zijn welke winkels wel, en welke niet.
Ik denk wel dat wanneer winkels gezonde dieren hebben, en verkopen, we eerder potentieële nieuwelingen treffen. Gezonde salamanders zijn erg sterk, en kunnen veel hebben. Ze worden er niet gauw slechter van wanneer ze in een winkel zitten, mits goed gehuisvest. Veel nieuwelingen, die met salamanders willen beginnen, halen hun eerste dieren in een winkel. Als ze hier zieke wildvang aangeboden krijgen, en die sterven binnen korte tijd, is de lol er gauw af bij hen, terwijl ze misschien wel echt geïntereseerd zijn.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Goed initiatief, waar wij sowieso aan mee willen werken. Wij verwachten volgend jaar weer larven, waar we als het kan een kweekgroep van willen maken. Wat overblijft en alle toekomstige kweek willen we voor dit project inzetten uiteraard. Ik neem aan dat het niet uitmaakt dat we de locatie niet weten van onze dieren.

joost.v.wijk

Locatie maakt nu niet uit. Voor zover bekend zijn er praktisch geen orientalis met vindplaats in de hobby.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34


Patrick dk

Hey Joost , ik had in een ander topic al gezegd dat ik het een mooi plan vind , en natuurlijk blijf ik daarbij . Het zal inderdaad wel minimaal 2 À 3 jaren duren voordat je enkele winkels van nakweekdiertjes kan voorzien , maar voor de winkels is het ook een win/win situatie , ze krijgen dan gezonde dieren voor dezelfde prijs. Het blijft natuurlijk liefde/oud papier werk . Ik ga iig aankomend jaar er ook werk van maken om zoveel mogelijk eitjes apart te zetten , en proberen zoveel mogelijk dieren op te kweken. (heb er maar 1 van dit jaar ). We gaan iig ons best doen. ;)
C orientalis

DannyS

Ik vind het een prachtig initiatief! Als ik C. orientalis had zou ik meedoen.

joost.v.wijk

Citaat van: Danny Stammers op augustus 30, 2011, 09:49:18 AM
Ik vind het een prachtig initiatief! Als ik C. orientalis had zou ik meedoen.

Daar is heel makkelijk wat aan te doen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Heb je enig idee wat de prijzen zijn die de winkeliers of importeurs betalen voor volwassen WV dieren Joost?

Monique

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

DannyS

Citaat van: joost.v.wijk op augustus 30, 2011, 10:25:56 AM
Citaat van: Danny Stammers op augustus 30, 2011, 09:49:18 AM
Ik vind het een prachtig initiatief! Als ik C. orientalis had zou ik meedoen.

Daar is heel makkelijk wat aan te doen.
Dat is waar... en laat ik nou nét toevallig een bakje over hebben :D:D

A34

Ik zal volgend jaar bijspringen. :) Ik heb helaas geen ruimte meer in mijn salamanderkamertje.