Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Meerval/Pleco

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alphamale

We hebben vandaag een aquarium met wat P.waltl's gekocht via marktplaats. Hier zat een meerval/pleco bij, wat voor ons nogal een verrassing was. Hij heeft al die tijd (zo'n 3 jaar) bij de waltl's verbleven in een koud aquarium. Hij heeft bij elk van zijn kieuwen een soort weerhaak, waarmee hij kan uithalen. Toch heb ik hem dit alleen zien doen toen hij met een netje uit het water werd gevist. Uiteraard hebben we hem apart gezet.

Ik heb er geen verstand van, maar na wat googlen lijkt me dat het een A. triradiatus is, te zien op:
http://www.aqua-fish.net/show.php?h=bristlenosepleco

Toevallig een salamanderliefhebber, die hier ook verstand van heeft?

Hier foto's van ons eigen beestje:







bouffonne

Pleco's zijn rustige aquarium bewoners.
Zitten overdag vaak op of in een schuilplaats.
Voeden zich v.n.l met voedselresten wat op de grond ligt.
maar zijn ook gek op rode muggenlarven,tubifex, maar ook dode vissen ruimt hij op.
Deze soort kunnen behoorlijk groot worden, maar ligt ook al weer aan de grote van de bak.
Passen zich makkelijk aan de watertemperatuur aan.
Je ziet ze inderdaad vaak bij kouwatervissen.
Maar het is dan toch duidelijk een tropische vis.
Het verwonderd mij dat je hem met een netje eruit hebt gekregen, want normaal zetten ze dan die zij stekels uit, waardoor je hem weer moeilijk lost kunt krijgen.
Ik heb in het verleden wel altijd 1 of 2 pleco's bij mijn tropische bakken gehad.
En hebben verder nooit geen problemen veroorzaakt

joost.v.wijk

Het zijn algeneters uiteraard, maar die moeten ook een stuk (aquarium)hout in hun bak hebben, om aan hun behoefte aan cellulose te voorzien.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34

Citaat van: joost.v.wijk op augustus 25, 2011, 06:27:18 PM
Het zijn algeneters uiteraard, maar die moeten ook een stuk (aquarium)hout in hun bak hebben, om aan hun behoefte aan cellulose te voorzien.

Inderdaad. Je hebt hier ook van die speciale chips van. Deze bevatten algen, boomvezels van onderandere berken etc.

bouffonne

Citaat van: joost.v.wijk op augustus 25, 2011, 06:27:18 PM
Het zijn algeneters uiteraard, maar die moeten ook een stuk (aquarium)hout in hun bak hebben, om aan hun behoefte aan cellulose te voorzien.

dat bedoel ik dus met die schuilplaats.
had alleen niet vermeld dat ik hiermee kienhout of een ander tropisch hout bedoel.
Ze schrappen inderdaad met regelmaat het hele stuk hout.
Het nadeel is alleen met een Pleco in de bak zal je nooit een mooi begroeid stuk hout krijgen.

Thanks Joost for the reminding about the wood. ;D ;D ;D

A34

#5
Citaat van: Jeroen op augustus 25, 2011, 06:33:11 PM
Citaat van: joost.v.wijk op augustus 25, 2011, 06:27:18 PM
Het zijn algeneters uiteraard, maar die moeten ook een stuk (aquarium)hout in hun bak hebben, om aan hun behoefte aan cellulose te voorzien.

Inderdaad. Je hebt hier ook van die speciale chips van. Deze bevatten algen, boomvezels van onderandere berken etc.

onderandere:


http://www.zooplus.co.uk/shop/fish/food/food_tabs/jbl/36341

Verkrijgbaar in vrijwel elke dierenspeciaalzaak. Of Hornbach. :)

(Axo's zijn hier ook gek op trouwens. Geen idee waarom)

joost.v.wijk

Citaat van: Jeroen op augustus 25, 2011, 06:41:21 PM
Verkrijgbaar in vrijwel elke dierenspeciaalzaak. Of Hornbach. :)

(Axo's zijn hier ook gek op trouwens. Geen idee waarom)

Heb je aandelen van de Hornbach Jeroen?  :D

En axo's vreten alles (of het goed is of niet, is een tweede, maar die beesten kun je zelfs gehaktballen voeren).  ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

sannie

Citaat van: joost.v.wijk op augustus 25, 2011, 08:53:51 PM
Citaat van: Jeroen op augustus 25, 2011, 06:41:21 PM
Verkrijgbaar in vrijwel elke dierenspeciaalzaak. Of Hornbach. :)

(Axo's zijn hier ook gek op trouwens. Geen idee waarom)

Heb je aandelen van de Hornbach Jeroen?  :D

En axo's vreten alles (of het goed is of niet, is een tweede, maar die beesten kun je zelfs gehaktballen voeren).  ;D
garnalen balletjes zijn sneller weg dan een worm met mijn donkere axo XD blijft vaag :P

alphamale

Ik had al een stuk hout en algentabletten (toevallig van de Hornbach  ;)) geregeld, maar ik hoopte dat iemand kon bevestigen dat het de soort die ik opperde was. Je hebt tig soorten van deze beesten en ook van die bristlenose heb je diverse varianten. Ik verzorg hem iig als een triradiatus, daar ik vermoed dat het een triradiatus betreft.

joost.v.wijk

Er zijn inderdaad zoveel van die soorten in de omloop. Vele zijn niet eens meer geïndentificeerd en worden zonder Latijnse benaming, maar met een L-nummer aangeduid.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Daar was ik ook al tegenaan gelopen en het wordt er alleen maar lastiger op. Ik vraag het nog voor de zekerheid op het aquaforum. Anders behandel ik hem zoals een triradiatus behandeld moet worden. Bedankt voor de tips!

alphamale

Volgens "Mars" van het aquaforum betreft het Ancistrus cirrhosus.

Heeft iemand interesse? Ik kan hem mee naar de landdag nemen.

bouffonne

Dat wordt dan alvast de eerste bewoner van mijn aquarium. ;D ;D ;D
Kienhout planten en appelslakken zitten er nu al in.
Ben alleen nog aan het twijfelen welke soort vis ik er verder in ga zetten.
Maar dit is een rustige algeneter, daar kan eigenlijk wel elke vissoort bij

alphamale

Dan neem ik hem mee naar de landdag. Hij zit voorlopig goed zonder het gezelschap van die waltl's die ongetwijfeld voortdurend tegen hem aanbotsten.

Het maakt niet uit welke van de 2 bovenstaande soorten het betreft idd. Ze zijn beiden makkelijk te combineren met andere vissen met dezelfde behoeftes.

bouffonne

Dank je wel. ;D ;D ;D
Ik zal zorgen dat ik de chips en de algentabletten in huis heb