Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Meerval/Pleco

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alphamale

We hebben vandaag een aquarium met wat P.waltl's gekocht via marktplaats. Hier zat een meerval/pleco bij, wat voor ons nogal een verrassing was. Hij heeft al die tijd (zo'n 3 jaar) bij de waltl's verbleven in een koud aquarium. Hij heeft bij elk van zijn kieuwen een soort weerhaak, waarmee hij kan uithalen. Toch heb ik hem dit alleen zien doen toen hij met een netje uit het water werd gevist. Uiteraard hebben we hem apart gezet.

Ik heb er geen verstand van, maar na wat googlen lijkt me dat het een A. triradiatus is, te zien op:
http://www.aqua-fish.net/show.php?h=bristlenosepleco

Toevallig een salamanderliefhebber, die hier ook verstand van heeft?

Hier foto's van ons eigen beestje:







bouffonne

Pleco's zijn rustige aquarium bewoners.
Zitten overdag vaak op of in een schuilplaats.
Voeden zich v.n.l met voedselresten wat op de grond ligt.
maar zijn ook gek op rode muggenlarven,tubifex, maar ook dode vissen ruimt hij op.
Deze soort kunnen behoorlijk groot worden, maar ligt ook al weer aan de grote van de bak.
Passen zich makkelijk aan de watertemperatuur aan.
Je ziet ze inderdaad vaak bij kouwatervissen.
Maar het is dan toch duidelijk een tropische vis.
Het verwonderd mij dat je hem met een netje eruit hebt gekregen, want normaal zetten ze dan die zij stekels uit, waardoor je hem weer moeilijk lost kunt krijgen.
Ik heb in het verleden wel altijd 1 of 2 pleco's bij mijn tropische bakken gehad.
En hebben verder nooit geen problemen veroorzaakt

joost.v.wijk

Het zijn algeneters uiteraard, maar die moeten ook een stuk (aquarium)hout in hun bak hebben, om aan hun behoefte aan cellulose te voorzien.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34

Citaat van: joost.v.wijk op augustus 25, 2011, 06:27:18 PM