afgehapte staarten + groeiproblemen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kellydia19

hoi,

toen ik net in de bak keek schrok ik toch wel een beetje. ik heb 3 axo's van ong. 10 a 12 cm in een groot aquarium, en 1 klein axotje van 3 a 4 cm in een apart bakje.  van de 3 grote waren er twee waarvan de staart een stukje miste, en bij de 1 ook een teentje. we hebben de axo waarvan wij denken dat het de boosdoener is apart gezet, en hopen dat het nu beter zal gaan.

komt dit doordat de axo's honger hebben, of maken ze nou echt ergens ruzie om?

ook heb ik ondervonden dat alle axo's bij mij niet bijzonder goed groeien, vooral het heel kleintje. Ik vergelijk dit met de broertjes en zusjes uit het zelfde partijtje eitjes, die ongeveer even oud zijn (die wonen bij een vriendin van me) haar axo's groeien ontzettend hard, terwijl de mijne blijft steken.

hebben jullie advies voor me?

Sarah_

ik ben nog maar een beginner, maar hoeveel voer je je dieren? De mijne zijn nu ongeveer tien centimeter groot, maar ik voer ze elke dag. Wel merk ik bij hen ook, hoe zal ik het noemen, bepaald nieuwsgierig gedrag naar elkaar toe, soms liggen ze neus aan neus om dan heel snel weg te schieten, weg van elkaar. Tijdens een voederbeurt (met pipet) gebeurt het al wel eens dat ze naar elkaar durven happen ipv naar het voedsel.

Hoe groot is je aquarium? En zijn er genoeg verstopplekjes?

DannyS

Het afbijten van ledematen is zeker tijdens de opkweek voor mezelf een teken dat de huisvesting te klein is. Ze zitten elkaar in de weg en dan is het in ieder geval makkelijker om elkaar te verwonden.

Wat voer je ze op het moment? Ik heb bij mijn dieren een flinke groeispurt bemerkt wanneer ze over gingen op wormen.

alphamale

Met dat formaat kun je ze iedere dag een worm geven. Kijk eventueel op baitshop.nl als je niet weet hoe je aan wormen komt. Hier op het forum staan tips om ze te kweken. Voor 2 axolotls zou ik echter gewoon pieren gaan steken. Toch zeker met wat regenachtig weer (zoals heel deze zomer het geval is) vliegen ze de grond uit.

kellydia19

ze krijgen van mij rode muggenlarven, (omdat ik die nog had) en af en toe een stukje runderhart. ik voer ze inderdaad niet elke dag, dus misschien moet ik dit toch maar wel gaan doen. Het aquarium is groot genoeg, dat weet ik zeker, en genoeg verstopplekken hebben ze ook, maar ik kan er voor de zekerheid nog wat bijmaken.
wormen heb ik ze nog nooit gegeven, maar ik zal eens kijken bij de baitshop! is het voldoende om de boosdoener apart te zetten? en wanneer kan hij er weer bij? of helemaal niet?

alphamale

Ik zou ze als je bak groot genoeg is gewoon bij elkaar zetten. Iedere dag voeren is echt geen probleem als ze in de groei zijn. Ook kan ik je met 2 kleine axo's aanraden om in deze tijd gewoon pieren te gaan steken. Het is niet moeilijk en het levert, als je een goede locatie hebt gevonden, veel gratis pieren op. Gekweekte pieren worden namelijk minder makkelijk gegeten door sommige dieren.

Als je iets van een riek/hooivork hebt is het 't makkelijkst. Steek deze bij een grasveld, dat regelmatig wordt gemaaid, in de grond en tik dan vervolgens herhaaldelijk tegen de steel. De pieren vluchten dan kort hierna uit grond naar boven, daar zij in de veronderstelling zijn dat het een mol is die de trillingen veroorzaakt of denken dat het regent.

kellydia19

dankjewel! ik ga even alle tips proberen morgen:)

Flux

Als eerste wil ik even melden dat snel groeien niet per definitie goed is. Een extreem voorbeeld hiervan zijn kippen in de bioindustrie die ten opzichte van vroeger al een paar weken eerder op slachtgewicht zijn. Deze kippen zakken door hun eigen poten heen omdat de pootspieren de groei niet bij kunnen houden.
In de natuur is voeding vaak een limiterende factor aan de groei, dus het is niet onnatuurlijk als een Axolotl langzaam groeit. Sommige Axolotls groeien sneller dan andere, dit kan genetisch bepaald zijn. Ik heb ook twee Axolotls die uit hetzelfde nest komen en die een paar centimeter van elkaar verschillen.
Bij mij is het ook één keer voorgekomen dat een poot was afgebeten. Dit was inderdaad ook in de opkweek fase, ik heb mijn Axolotls toen verdeeld over een aantal bakken en dat werkte. Verder kan het ook gewoon lompheid zijn. Als ik bijvoorbeeld voer op één plek in de bak gooi knallen ze er met z'n drieën op en komt het wel is voor dat ze elkaar bijten. Dit kun je voorkomen door te werken met een voederpincet en door bijvoorbeeld steurpellets of rode mug te verspreiden over een strook in de bak.

joost.v.wijk

Die kippen krijgen ook een speciaal krachtvoer om sneller te groeien. Bij Axo's zal dit bij de liefhebber vast niet aan de orde zijn. Van goed en afwisselend te voeren, met als hoofdvoer regenwormen, gaan ze niet te snel groeien.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Oh ja, idd met een pincet voeren. Op een gegeven moment eten ze uit je hand.

Een te snelle groei is ook vaak het resultaat van gericht fokken. Denk aan de Duitse dog, die door zijn grote formaat vaak gewrichtsproblemen krijgt.  

Salasander

Die boosdoener is geen boosdoener maar heeft gewoon honger.
Elkaars poten afbijten komt doordat ze te krap bij elkaar zitten (dat is hier ook het geval, maar nu er maar 6 meer in de bak zitten groeien de poten al terug).
Zolang ze genoeg te eten krijgen (dagelijks als ze nog aan het opgroeien zijn) dan zullen ze elkaar niet zomaar aanvallen, behalve tijdens het eten.

Als je het echt erg vind dat je axolotl eens een pootje mist dan kan je ze, zoals al gezegd is, ze het beste 1 voor 1 voeren.

A34

Zorg ook voor voldoende verstop plaatsen.