Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



luipaardgekko calsium + D3

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

watersalamander

aangezien ik me heb aangemeld op een reptielen forum maar de beheerder nog steeds me account niet heeft geactiveerd, hoop ik hier wijzer te worden.

ik heb van alles gelezen over calsium, je hebt met en zonder D3, ik heb nu calsium met D3 en ik lees goede en slechte verhalen.

engelse fora's zeggen dat je hier een over dosis mee kan doen en de luipaard gekko kan vermoorden
nederlandse fora's / site's zeggen dat het juist met D3 moet en dat het handig is een bakje met calsium + D3 in het terrarium neer te zetten.

aangezien ze bij de dieren zaak waar ik geweest ben me dit aanraadde om 3-4x per week over de krekels heen te gooien en dan aan de gekko's te voeren.

vraag ik me nu toch echt af wat ik moet doen?

Gewoon 3-4x per week calsium + d3 over de krekels gooien goed schudden en dan voeren
Calsium + D3 in een dekseltje doen en in het terrarium neer zetten, zodat de salamander zelf kan pakken?
of juist helemaal geen gebruik maken van calsium + D3



ik hoop dat iemand me kan helpen want ik zou het echt niet weten.

watersalamander

Dit Bepoeder alle voedsel dieren die je geeft goed met calcium of vitamine poeder. Het is aan te raden om ten alle tijden een extra bakje calcium in het terrarium te zetten zodat de dieren hier extra calcium voor kunnen gebruiken. Zorg dat de calcium mix altijd D3 bevat!

kom LETTERLIJK uit de Nederlandse caresheets

en dit Geckos will lick at calcium powder to get enough of that vitamin in their system, but if it has D3 mixed into it, they can over dose. So, you want to keep calcium without D3

komt LETTERLIJK uit de Engelse caresheets

MartinS

Ik heb altijd met D3 gebruikt, juist omdat D3 helpt om calcium op te nemen. Ik zou dus met D3 gaan en mij niet te druk maken over een overdosis. Ik heb juist dieren gezien die de zogenaamde "elastiekpootjes" kregen terwijl ze wel calcium kregen. Reden een tekort aan D3 waardoor het calcium niet werd opgenomen. Kies een goed preparaat en geef ze dit van jongs af aan, dat voorkomt veel problemen. Let ook bij je aankoop op dat de dieren bij de kweker voldoende calcium gehad hebben.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

watersalamander

Oke gelukkig maar.het dier kreeg daar ook dezelfde calcium met D3 als ik nu heb, vandaag heeft hij al wat gegeten morgen ga ik voor het eerst met de calcium D3 werken

naeff002

overdosis krijg je niet zo snel. Als je gebruik maakt van UVB licht dan heb je geen vit. D3 nodig in je vit/min poeder
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

watersalamander


André

De dieren hebben calcium nodig voor de botten, maar minsten zo belangrijk is dat de dieren ook calcium nodig hebben om de spieren te laten werken. Vitamine D3 zorgt er voor dat er voor dat calcium kan worden verwerkt. Vitamine D3 wordt normaal gesproken gewonnen met uit zonlicht, in een terrarium dus via een UV-lamp. Vitamine D is vet oplosbaar en wordt dus ook opgeslagen in het vet, hiervan kan een overdosering gevaarlijk worden omdat het vet dan andere taken niet meer kan doen.
Bij zoogdieren is een overdosering heel zeldzaam, ik vermoed daarom bij reptielen ook. Maar als je een goede UV -lamp gebruikt zou de vitamine D3 niet nodig zijn bij mijn weten.

Edit: Terwijl ik dit typte kwam het laatste bericht erbij. Dus is mijn advies om wel calcium met vitamine D3 te gebruiken

joost.v.wijk

Is ook niet direct nodig bij luipaardgekko's (wat van nature toch schemer- en nachtdieren zijn). Zonnen doen ze nagenoeg niet. (hoewel ik toch van mening ben dat ook schemer- en nachtdieren baat hebben bij al dan niet geringe UV. De meeste worden al actief tijdens de schemer, en pakken nog altijd wat UV-straling mee; met uitzondering van enkele holbewonende diersoorten).
Vit. D3 is dan wel aan te raden. Het zit bij reptielen nl. zo: Kalk is erg belangrijk voor reptielen. Voor het opnemen van kalk in het lichaam is vitD3 nodig. Dit kunnen ze zelf aanmaken d.m.v. UV-straling. Wanneer ze dit niet krijgen in hun kunstmatige milieu, is vitD3 nodig of een UV-lamp.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Citaat van: joost.v.wijk op augustus 16, 2011, 10:31:05 PM
Is ook niet direct nodig bij luipaardgekko's (wat van nature toch schemer- en nachtdieren zijn). Zonnen doen ze nagenoeg niet. (hoewel ik toch van mening ben dat ook schemer- en nachtdieren baat hebben bij al dan niet geringe UV. De meeste worden al actief tijdens de schemer, en pakken nog altijd wat UV-straling mee; met uitzondering van enkele holbewonende diersoorten).
Vit. D3 is dan wel aan te raden. Het zit bij reptielen nl. zo: Kalk is erg belangrijk voor reptielen. Voor het opnemen van kalk in het lichaam is vitD3 nodig. Dit kunnen ze zelf aanmaken d.m.v. UV-straling. Wanneer ze dit niet krijgen in hun kunstmatige milieu, is vitD3 nodig of een UV-lamp.

Klopt, UV lampen werken bij luipaardgekko's niet voldoende. Ze zonnen wel af en toe maar niet regelmatig genoeg. UV lampen zijn naar mijn mening alleen effectief bij dag actieve soorten. Ik had altijd meerdere schuilmogelijkheden waaronder 1 onder een spot. De meeste dieren lagen hier altijd onder. Dus niet rechtstreeks zonnen, maar toch Lekker warm slapen  :P
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

alphamale

Ik heb ze gehouden met een UV-lamp die aanging als de warmtelamp uitging. Op dat moment kwamen de meeste al tevoorschijn. Ik had zelfs het idee dat de dieren dat laatste UV-licht opzochten, daar ze er echt voor gingen zitten. Zodoende gaf ik geen D3 en dat ging gewoon goed. Mochten je dieren het UV-licht mijden dan kun je altijd nog D3 gebruiken. Ik heb nog nooit gehoord van een daadwerkelijk geval van overdosis overigens.