Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Boom krokedillen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bouffonne

Weet iemand de wetenschappelijke naam voor de z.g boomkrokedillen.
Het moet een kleine reptielen soort zijn die het goed doen in een palludarium en/of aquaterarium
Ze worden zo genoemd omdat ze uitzien als een krokedil, maar dan in mini formaat 30-35 cm groot

StijnH

Ken enkel krokodilstaarthagedis (Shinisaurus crocodilurus) die aan de omschijving voldoet.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

bouffonne

Citaat van: StijnH op augustus 16, 2011, 03:06:44 PM
Ken enkel krokodilstaarthagedis (Shinisaurus crocodilurus) die aan de omschijving voldoet.

niet wat ik zocht, maar ben gaan google op die naam, en ben er uit gekomen.
het is een gekko soort en wel de Tarentola mauritanica) of te wel Krokedil Gekko.
Maar toch bedankt voor je moeite

alphamale

Krokodilstaarthagedis is overigens wel ontzettend mooi. Redelijk prijzig overigens.

bouffonne

Citaat van: Niels D op augustus 16, 2011, 04:17:30 PM
Krokodilstaarthagedis is overigens wel ontzettend mooi. Redelijk prijzig overigens.

Is niet voor mij persoonlijk.
Was een vraag van een van de leden van onze Aquarium vereniging.
Persoonlijk vind ik de Krokodilhagedis ook mooier.
Maar ik hou het toch liever bij de salamanders... anders wordt het huis te klein

Stijn

ik denk niet dat hiermee Tarentola gecko's bedoeld worden, deze leven namelijk niet echt in bomen, maar meer op muren en rotsen. Het zijn trouwens dieren uit een droge omgeving die het in een paludarium niet lang uithouden.

Je bedoeld waarschijnlijk Tribolonotes gracilis, een skink, afkomstig uit Nieuw-Guinea.

mvg

Stijn

bouffonne

Citaat van: Stijn op augustus 26, 2011, 02:36:31 PM
ik denk niet dat hiermee Tarentola gecko's bedoeld worden, deze leven namelijk niet echt in bomen, maar meer op muren en rotsen. Het zijn trouwens dieren uit een droge omgeving die het in een paludarium niet lang uithouden.

Je bedoeld waarschijnlijk Tribolonotes gracilis, een skink, afkomstig uit Nieuw-Guinea.

mvg

Stijn

Je hebt heel goed je huiswerk gedaan, dat is inderdaad het soort waar naar gezocht werd.
Boomkrokodil is een benaming wat al vlug wordt gezegd.
Die persoon waarvoor ze bestemd zijn heeft al een adres in Duitsland waar hij ze op kan gaan halen.
Ik voeg hierbij een foto, zodat we zien hoe ze er uitzien.
Maar bedankt voor de moeite voor het opzoeken.

Groetjes

Silvia

alphamale

Mooie beesten zeg. Jammer dat ik geen reptielen meer kan houden, want ik heb een voorliefde voor skinken, zelfs de kleintjes.

robkeulers

Deze dieren zijn prachtig, maar leggen slechts 1 ei per keer, tot volgens mij een max  van 5 per jaar of zoiets. Daarbij zijn ze pas na jaren geslachtsrijp (even uit m'n blote bolletje) waardoor de handel in deze dieren er voor zorgt dat ze in hoog tempo achteruit gaan in hun natuurlijke habitat. Typisch zo'n soort die plaatselijk uitsterft omdat wij ze graag in onze bakken willen hebben.

Maar mooi zijn ze wel, dat zeker!

bouffonne

Voor zo ver ik heb begrepen zou het hier om nakweek gaan, maar verdere details weet ik nu nog niet.
Ik zal jullie op de hoogte houden wanneer ze bij de nieuwe eigenaar komen ;D ;D ;D

Ik vind ze zelf ook super en zouden eventueel heel goed kunnen in mijn nieuw paludarium kunnen.
Maar ik heb nu eenmaal gekozen voor de hela's en dat gaat niet samen

naeff002

Zijn ook niks voor niks dieren waarvoor een stamboek is opgezet bij het ESF
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

naeff002

Het is trouwens niet een heel moeilijk te houden soort. Ze worden vrij veel in curver bakken gehouden. Het enigste is wel dat ze erg schuw zijn en je ze zelden ziet.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Jari B

Overdag zie je ze eigenlijk niet, ze zijn vooral in de schemer actief. Ze hebben ook veel verstop plekken nodig. Het is een heel mooie soort maar je ziet ze bijna niet.

bouffonne

Citaat van: Jari B op oktober 21, 2011, 07:25:49 AM
Overdag zie je ze eigenlijk niet, ze zijn vooral in de schemer actief. Ze hebben ook veel verstop plekken nodig. Het is een heel mooie soort maar je ziet ze bijna niet.

Wordt toevallig op marktplaats een aangeboden
http://dieren.marktplaats.nl/reptielen-en-amfibieen-toebehoren/494701440-tribolonotus-gracilis-man-oranje-oog-krokodil-terrarium.html