Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Terug van vakantie....

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alphamale

Helaas ontdekten wij iets vreselijks toen we terug kwamen van vakantie. Mijn vader heeft voor de dieren gezorgd en hij had ons verteld, dat er enkel één van de notolarven was doodgegaan. Wij ontdekten echter dat er nog maar 8 van de 18 in leven waren en deze waren (en zijn) er slecht aan toe.

We hadden één kweek artemia in de schaal zitten. We hadden verteld dat hij over moest gaan op de watervlooien uit onze kweekbak als de schaal niets meer opleverde. Pa dacht er echter meer artemia uit te krijgen door de schaal aan één kant op te tillen. Wat hij aanzag voor artemia waren uiteraard de eierschalen. Deze heeft hij helaas ook als voer aangeboden.

Hopelijk blijven de 8 overgebleven noto's leven, maar ik heb weinig hoop. Sommigen hebben moeite om rechtop te blijven zitten en er is er geen één aktief. Eten doen ze ook niet. Gelukkig gaat het met alle andere dieren goed en de larven van de carnifex en de dobro's zijn enorm gegroeid. Toch waren de noto's onze trots...

MartinS

Balen Niels! Dit soort zaken kunnen gebeuren als er anderen voor je dieren zorgen. Hoe goed je zo ook instrueert er zijn altijd wel punten die verkeerd kunnen lopen of verkeerd ingeschat worden.
Zo heb ik eens Luipaardgekko's gekweekt en bij thuiskomst waren de eieren uitgekomen. Ik had mijn moeder uitgelegd hoe ze moest handelen. Voor zij thuiskwam had mijn vader gezien dat de eieren uitgekomen waren en hij hij zo in het water gezet. De beste man dacht dat het salamanders waren.
Toch balen, hopen dat overige larven het redden.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

alphamale

Dat hoop ik ook, maar nu hebben we er nog maar 5  :( Hiervan zijn er gelukkig 3 nu wel een stuk aktiever geworden, maar het is wel erg zuur.

sannie

wat balen zeg! ik hoop dat ze het halen!  :-[
ik zal voor ze duimen en ik weet zeker dat het niet aan jullie goede zorgen zal kunnen liggen als het niet zo is!
heel veel succes!
ik hoop wel dat jullie vakantie lekker is geweest?!

alphamale

Die was gelukkig erg goed, ook volgens de weegschaal ;D

sannie

die dingen liegen altijd hoor! bij mij dan  ;D

joost.v.wijk

Citaat van: Niels D op juli 30, 2011, 09:20:59 PM
Die was gelukkig erg goed, ook volgens de weegschaal ;D

Als 't goed is, is dat er zo weer af met jouw werk  ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Bjorn

Das balen!
Hoop dat de overgebleven het gaan halen.

bouffonne

#8
Dat is ook een van de rede waarom ik nooit langer dan 1 weekend van thuis weg ga.
Ik ben persoonlijk sowieso al een huismus, blijf liever thuis bij mijn dieren.
Is bij mij wel niet met salamanders gebeurd maar met waar ik toen een poging mee maakt om een nestje van
Solid Zilver-agouti Rex Cavia te krijgen.
Er zat erbij dat ze net wanneer ik 1 weekje van huis was de jongen te werpen.
Nu hoef je verder niet zoveel op te letten, zodra ze geboren zijn rennen ze al in de kooi rond.
Maar ik had gezegd de moeder wat extra groen en vit c te geven zodra de jonkies waren geboren.
Goed bedoeld hebben ze dat dan ook gedaan, maar i.p.v tomaat , komkommer, andijvie hadden ze de moeder cavia alleen maar flink sla gegeven uit eigen tuin. :o :o :o
Resultaat moedercavia flinke diaree en jonkies alle 5 binnen 2 dagen dood. :'( :'( :'(
Vanaf die tijd ga ik nooit meer langer dan 2 dagen ergens naar toe.

Maar ik hoop echt voor jullie dat de over gebleven noto's er door komen

alphamale

We hebben de 5 noto's overgeplaatst naar een bak, die al een tijd in balans was, ipv de opnieuw schoongemaakte bak. In deze bak zat een onbekende larf, die hoogstwaarschijnlijk met een waterplant is meegekomen. Deze is weer terug de natuur in, want het betrof toch een vulgaris. Ze zijn nu alle 5 aktief en de meeste eten weer. Gelukkig, want we dachten dat we ze allemaal kwijt zouden raken.

Als je de zorg aan een ander overlaat, dan kun je dergelijke ongelukken niet uitsluiten. Mijn pa heeft zelf een ruim scala aan dieren gehad, waaronder koeien, varkens en pluimvee. Tevens heeft hij meerdere malen succesvol voor mijn reptielen gezorgd. Het is aan hem dus wel besteed. Volgend jaar mag hij wederom weer in aktie komen, alleen zal ik indien nodig de artemiakweek nog even uitleggen. Alle andere dieren zijn namelijk ontzettend gegroeid en kerngezond. Ondanks de risico's, blijven we toch op vakantie gaan. Dat is namelijk ook een hobby van ons.  ;)

sannie

je kan zelf inderdaad ook de fout maken helaas en je vader heeft zijn best gedaan dacht ik zo!
gelukkig doen de 5 het al beter! succes!

alphamale

Citaat van: sannie op juli 31, 2011, 10:18:55 AM
je kan zelf inderdaad ook de fout maken helaas en je vader heeft zijn best gedaan dacht ik zo!
gelukkig doen de 5 het al beter! succes!

Inderdaad. Ik ben al blij dat hij ons helpt en dat hij het nog met plezier doet ook. Hij vindt het zelf ook vreselijk, maar we hadden hem van tevoren al verteld dat wij het hem niet kwalijk zouden nemen als er iets dergelijks zou gebeuren.

Toen ik geen zin meer had om mee te gaan op wintersport bleef ik thuis met mijn vaders koeien, varkens, kippen, kalkoenen en konijnen. Ik had er niet aan moeten denken als er toen wat met één van die dieren was gebeurd.