Stellingen van de Gamma

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique

Ik heb de beruchte Gamma/Praxis stellingen gekocht. Met een draagkracht van 175 kg per plank. Mits alles aan de muur ook vastzit. We zijn ze aan het monteren maar wat een achenebbes spaanplaatjes zitten erbij. Een ongelukje met de tuinslang of een lek en je spaanplaat is toch zijn draagkracht kwijt volgens mij? Heeft het nut om dat spul te schilderen? Wat is een andere mogelijjkheid, vervangen maar door wat? Watervast multiplex is behoorlijk prijzig. Houten platen??
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

DannyS

Ik heb ze gelamineerd, dan zijn ze grotendeels waterdicht..

Jari B

Ik gebruik watervast multiplex en het is misschien wel wat duur maar ik heb er zeker geen spijt van gehad. Maar ik heb er ook waterafstotend grondverf en normale verf overheen gedaan.

joost.v.wijk

Ik heb een paar van die stellingen, en ze gelaten zoals ze zijn. Af en toe wat water op de plank is niet erg, als je het even droog maakt. Die planken moet je al een dag in het water leggen, of er moet een lekke bak op staan, wil die plank krom trekken of uitzetten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

Dan lijkt mij het beter om ze dan nog een keer te verven dan gewoon zo te laten want het is sowieso een extra vochtige omgeving.

bouffonne

Ik zat een tijdje geleden met het zelfde probleem
Ik vertrouwde ook die spaanplaat niet, vooral omdat de aquariums niet op de alle hoeken steunen.
Ik heb dan ook voor watervaste multiplex gekozen.
Heb deze planken van resthout laten zagen, was een stuk goedkoper
Heb dan ook de stelling niet vertikaal maar horizontaal gebruikt.
Maar dat is persoonlijk, ik vond dat wat prettiger om mee te werken, moest anders telkens een ladder gebruiken om bij de bovenste bak te komen.
Maar voor de rest werkt de stelling prima

Monique

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik ga kiezen om de planken waar ik nu de bakken op zet alvast te vervangen door watervast multiplex. Eens kijken of er nog wat open is morgen.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

#7
We hadden onbewerkte houten meubelplanken liggen in de garage. 1 cm dik, alleen niet de juiste breedte, 40 cm i.p.v. 45. Dus ik maak even test een plank. Kan alleen in 3 stukken dus. Wel vervelende maten, iets van 40, 40 10. Ik houd de nerf in de diepte maat dus niet in de lengte van de stelling zeg maar. Kan misschien zelfs nog het spaanplaatje erop lijmen. No way dat daar dan een bak doorgaat toch? Wordt alleel wat hoog denk ik. Mijn bakken staan verder ook nog op piepschuim dat verdeelt het gewicht ook netjes.

update: wordt niks ik ga maandag platen op maat laten zagen, jee kan ik niet verder
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

joost.v.wijk

Ik heb die stellingen jaren geleden ook al gebruikt, zolang je er niet 'kletsnat' mee omgaat  :-\ gebeurt er niks.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Monique

Nou ga ik weer twijfelen joost!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

joost.v.wijk

Daar doe ik het ook om  ;D

Maar even serieus: Zolang je de platen niet constant nat hebt, hoef je niet bang te zijn dat er wat gebeurt. Ik heb jaren gebruik gemaakt van deze stellingen, en er is nooit wat gebeurd. Natuurlijk mors ik ook wel eens wat water, maar daar gaat gelijk even een doek overheen. Na jaren was er nog niks met de platen gebeurd, behalve dat de kleur wat anders was (misschien toch door vocht o.i.d.?).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Monique

Toch vraag ik mij dan af of we het over dezelfde platen hebben. Deze die ik heb zijn echt niet dik. Heb je de stelling ook gebruikt met 80 cm bakken?
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

joost.v.wijk

Ook met 80 cm bakken (groter past niet). Let wel: Ik heb nooit meer dan 20 cm water in m'n bakken staan, dit scheelt natuurlijk wel qua gewicht.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

Monique,
Ik onderbouw wat Joost al aangeeft,mits ze niet "drijf" worden kunnen
die planken heel wat hebben.
Zelf heb ik ook deze stelling,hoewel nu afgebroken vanwege de verhuizing.
Bij het opbouwen wil ik de planken wel verven(to be sure),om eventuele vocht
problemen te voorkomen.
Wat betreft gewicht:bij mijn nieuwe buren staat zo'n stelling buiten in de regen,
de planken door en door nat en eergister stond daar een kind op van pakweg 7 jaar!
Petro

Tylototriton Shanjing

bouffonne

Citaat van: Monique op juli 16, 2011, 08:20:27 PM
Toch vraag ik mij dan af of we het over dezelfde platen hebben. Deze die ik heb zijn echt niet dik. Heb je de stelling ook gebruikt met 80 cm bakken?

Het gaat hier om de stelling van
   Afm. (hxbxd): 180x92x46 cm.
Ze waren een tijdje geleden in de aanbieding (normaal rond de 42 euro en toen 29.95)
De meeste van ons hebben hier 80cm bakken op staan.
Ik heb dan omdat ik de stelling horizontaal heb gebruikt op de onderste 2x80 en boven 2x60 met nog 1 faunabox erbij staan.
En zoals ik al had vermeld de spaanplaat vervangen door watervaste multiplex.
Elke bak staat nog eens op 2 cm piepschuim.(let op dat de bakken waterpas staan)
Toen ik de stelling had opstaan begon ik ook te twijfelen wat die spaanplaten betreft.
Heb hier destijds ook een topic van geopend.
Spaanplaat is op zich zelf wel sterk, maar met onze hobby en toch vaker met voeren en/of water verversen er water op spettert is de kan dan groot dat het materiaal gaat uitzetten en zwakker wordt.
Dus de platen behandelen met watervaste verf of lamineren of e.u.v vervangen door betere platen.