Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



WV,F1,F2,F3,NK

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

A34

Ik Heb me lang afgevraagd hoe dit nou precies zat. Het werd vaak wat onduidelijk uitgelegd of in een andere taal. Maar na wat beter speurwerk heb ik dit mooi artikel gevonden. Helderder kan niet geloof ik!

Wildvang, F1, F2 Nakweek??? Hoe werkt dat?
De term wildvang zal voor velen in de aquarium hobby wel bekend zijn. Het betekend niet minder dan dat de desbetreffende vis afkomstig is uit het wild. Door de grote populaties en verspreiding van de soorten hebben deze vissen de genen die het sterkst overeenkomen met hoe de vissen er in het wild uitzien.

Gelukkig worden niet alle vissen uit het wild gevangen. Maar ja, hoe geef je dan aan hoever de afstammelingen afstaan van de in het wild gevangen exemplaren? Hiervoor gebruikt (of misbruikt) de hobby de notatie die afkomstig is uit de wetenschap. Om onderzoek te doen naar de overerving van eigenschappen bij planten heeft de Monnik Gregor Mendel in de 19e eeuw een systeem opgezet waarmee bijgehouden kon worden hoe de overerving in zijn werk gaat. Om bij te houden met welke generatie afstammeling hij aan het werk was gebruikte hij de term F1 voor de eerste generatie na het ouderpaar. F2 is dan de tweede generatie na het ouderpaar.

In de aquariumhobby wordt deze notatie iets anders gebruikt. Hier zijn we niet wetenschappelijk bezig en willen we alleen maar aangeven hoever vissen van de wildvang exemplaren afstaan. Als opsomming krijg je dan het volgende lijstje:

Wildvang (WV) 
F1 Dit is nakweek van 2 wildvang ouders
F2 Nakweek van twee F1 ouders
F3 Nakweek van twee F2 ouders


Na F3 wordt doorgaans niet bijgehouden en spreek je verder van nakweek.

Wat nu te doen met nakweek van bijvoorbeeld een wildvang man en een F1 vrouw. Je kunt deze best beschrijven als WV x F1, het is geen F1 en ook geen F2. Houdt het dus simpel, gebruik de term wildvang alleen voor vissen die in het wild zijn gevangen en de F1 tot F3 notatie alleen voor de vissen waarvan je de herkomst zeker weet. Weet je niet zeker hoever de afstammeling van de wildvang afstaat gebruik dan de term nakweek.

In dit artikel zijn we er natuurlijk wel vanuit gegaan dat de ouders van dezelfde soort zijn. Een wildvang man x een wildvang vrouw van een andere soort, levert voor de hobby natuurlijk geen jongen op die je als F1 kunt bestempelen (wetenschappelijk ongetwijfelt correct maar in de hobby ongewenst). Deze jongen zijn voor de hobby hybriden. De meeste liefhebbers houden het liever bij de oorspronkelijke soorten of specifiek doorgekweekte varianten.

Bron:http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/verschillende-onderwerpen/1581-wildvang-f1-f2-nakweek-hoe-werkt-dat

Gerrit Krips

WV wordt ook wel met een P aangeduid (Parens). Vroeger werden hiermee uitsluitend de ouders van hybriden bedoeld, bv. de nakomelingen van Triturus marmoratus x T. cristatus, maar tegenwoordig tref je P ook aan als WV-ouders van F1 enz.
Prima post trouwens, Jeroen!

alphamale

Toen ik voor het eerst op deze site kwam, snapte ik niets van al die symbolen. Handig dat het nu op het forum staat.

joost.v.wijk

Cb is Captive bred, is dus gewoon de Engelse benaming voor nakweek.

De cijfers die er achter staan, zijn, mannen, vrouwen, en geslacht onbekend (dit kunnen zowel jongen als volwassen zijn). 2.4.8 betekend dus 2 mannen, 4 vrouwen en 8 onbekend.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis