Lijst met beste koudwaterplanten voor de inrichting van de bak

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jemull

Vertel hier welke planten je ervaring mee hebt, en welke het beste doen in koud water.

Ik zelf heb in al mijn salamanderbakken zitten :

Waterpest (Elodea)
Hoornblad (Ceratophyllum)
Javamos (op stukje hout)
watervorkje (Riccia fluitans)
vederkruid (Myriophyllum)

Salasander

Javavaren doet het goed in koud water. En Anubias en Valisneria spirallis.

jemull


Salasander

Javavaren en Anubias kan je inderdaat boven het water houden maar dan heb je wel een zeer hoge luchtvochtigheid nodig.

jemull

Dan zal ik de javavarens ff op het land proberen te houden, en kijken of het wil.

Qwertu

Citaat van: Steven Janssens op januari 22, 2007, 07:34:10 PM
wat is voor jullie koud water?


Dat is een goede vraag. Anubias bijv. doet het bij 5 graden namelijk niet zo goed meer (wat het bij mij nu is in enkele bakken). Waterpest en hoornblad gaan natuurlijk gewoon stug door :)
Dus ik zou ook wel willen weten aan welke marges jullie denken?

Coen Deurloo

Volgens mij wordt bij koudwater in de "aquariumwereld" gerekend vanaf 10 graden.

Coen Deurloo

Citaat van: Cindy op januari 25, 2007, 10:10:51 AM
ik dacht dat ze met 'koud water' bedoelde 'onverwarmt water', dus zonder aquariumverwarming of iets dergelijks. dus op kamertemperatuur en lager. bijv. goudvissen worden op kamertemperatuur gehouden en dat noemen ze vissen voor koud warter.

Dat klinkt ook logisch inderdaad. Al kan het soms wel wat kouder worden in een kamer, denk aan een onverwarmde kamer 's nachts in de winter. Bovendien ligt de temperatuur van water meestal iets lager dan de omgevingstemperatuur (tenzij er een pompje of filter aanstaat, deze verwarmd het water ook een beetje).

Roy

Misschien inderdaat intressant, om de beste planten voor verschillende temperaturen hier neer te zetten.

Naam - temperatuur -  boven/onderwater - overige info:


Misschien kan zo'n lijst voor vele wel handig zijn om zo een goed en mooi aqua/terrarium, paludarium of riparium te maken.

Iedergeval lijkt het mij wel handig  ;)