ik hoopdat ik er nog op tijd bij ben geweest

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bouffonne

vandaag een stress dag gehad, :o :o :o

Nee, met mijn dieren gaat het perfect.
Ik was vanmiddag tijdens mijn werk getuigen van een drama wat onze hobby betreft.
Toen ik bij een van mijn clienten aan het werken was, zag ik het buurjongetjes van 4 spelen in zo'n blauw plastic schelp, waar je zand en water in kan doen.
In het begin had ik zo nog niets in de gaten, totdat ik merkte dat hij iets met een visschepje eruit aan het scheppen was en er weer in gooide.
Toen viel iets er naast en dat zetten het meteen op een holletje.
De Jonge meteen schreeuwen van" mijn draakje is ontsnapt"
Ik ben er toen op af gegaan om te kijken wat het nu was.
Tot mijn schrik lagen er wel 7 salamandertjes in.... 3 waren al dood.
Toen begon het knulletje er ook nog een hoop zand in te gooien.
Ik heb toen snel een emmertje wat erbij lag gepakt en alle diertjes erin gedaan.... zag plots de ontsnapte salamander en kon hem nog net op tijd pakken, want het knulletjes wilde hem met zijn schep meppen.
Ik wist op dat moment niet om welke soort het ging, en heb toen tegen de moeder gezegd dat deze beestje beschermt zijn en ze niet onder deze omstandigheden mag houden, en vooral niet wat een knulletje van 4 er mee doet.
Ze zij dat ze van de oudere zoon van 8 waren, en die ze weer van een vriendje had gekregen en zij ze niet in huis wilde hebben staan.
Ik heb ze dus mee naar huis genomen, de moeder was maar al te blij dat ze er vanaf was.
Bij thuiskomst was er helaas nog 1 dood gegaan, de andere 4 zijn redelijk fit.
Nu weet ik ook pas dat het zich om pachytriton labiatus gaat.
oranje buik en platte afgeronde staart, zijn ongeveer 4 cm groot, dus nog jonkies.
Heb ze eerst in een fauna box geplaatst met zuurstofsteen en waterpest.
Laat ze vandaag verder met rust, kijken of ze nacht overleven, heb er wel wat watervlooien bij gedaan, maar doen tot nu toe nog niets.
Ik sta er nu nog van te trillen..., kijk het knulletje van 4 weet niet beter.
Ik ben meer kwaad op de moeder, dat ze zoiets heeft toegelaten.
Ik heb wel mijn telefoon nummer achter gelaten mocht de oudere zoon iets er van weten.
Maar tot nu toe nog niets gehoord



Monique

Wat heb je er toch een rare mensen bij. Je laat een kind van 4 toch niet met salamanders spelen? Arme diertjes... Gelukkig heb jij ze nu :)
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Kenny

Zeker dat het pachytritons zijn? Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat ze als jongetjes aan p.labiatus jonkies geraken van 4cm...aangezien winkels toch steeds wildvang volwas verkopen.

Wel grof trouwens dat gebrek aan respect t.o.v. dieren...maar goed...de reactie van de moeder verteld natuurlijk al veel hoe ze staan t.o.v. de niet aaibare dieren. Schande.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

bouffonne

in het begin wist ik totaal niet om welke salamander soort het ging.
ze zaten daar in zo'n blauwe schelp met een beetje water in de volle zon.
Ik wil niet weten, wat die diertjes van te voren hebben moeten doorstaan en hoelang ze die diertjes al hadden.
Ik geloof dat ik net 1 half uur bij mijn client was toen ik dat opmerkte
In het begin dacht ik dat het om een inheemse salamander ging die ze ergens vanuit een slootje hebben gevangen,.. hadden een bruin roodachtige kleur.... maar dat kwam denk ik van de zon en de stress.
Omdat ik nog niet klaar was met werken bij die client had ik ze daar zolang in de kelder gezet, daar was het koel.
En het is dan ook heel toevallig dat ik vanmiddag bij die client was, maar normaal ben ik er vrijdagmiddag.
Dan hadden geen enkel beestje het overleefd.
Ik zal foto's er van posten, maar ik wil ze nu eerst rust gunnen.
Ik zie net dat 2 van de 4 nu op de steen zitten, die andere 2 liggen rond te dobberen, maar schieten wel weg wanneer je ze aanraakt
watervlooien raken ze niet aan.
Als ze morgen nog leven ga ik wat verse tubifex kopen




bouffonne

Ze zijn nog erg klein.
zwart van boven, oranje buik en staart is afgerond... loopt niet in een punt.
Ik heb zelf 2 volwassen pachytriton labiatus.zijn ongeveer 14-15 cm lang
Heb ze destijds zo meegekregen onder de naam Cynops orientalis.
Maar toen ik een foto ervan heb geplaatst gaf Jeroen aan dan het geen orientalissen zijn maar pachytriton labiatus.
Ik laat ze nu een paar dagen met rust en probeer dan (wanneer ze nog in leven zijn ) wat duidelijke foto's er van te plaatsen.
100% zeker ben ik er ook niet van, ik ben eigenlijk af gegaan van die afgeronde platte staart.
Eerst maar duimen dat deze 4 het halen

alibombali

Ik schat de kans dat het 4cm groote pachytriton labiatus is op 1%
Laat maar snel een fototje zien....

A34

Het zou kunnen met al die labiatus wildvang van de laatste tijd dat er bij toeval al wat nakweek geproduceerd is. Maar dat dit ook nog eens bij toeval wordt ondekt door iemand van de salamandervereniging, schat ik de kans dat het labiatus is ook vrij laag in. Ben benieuwd naar de fotos!!

A34

Nu we het toch over labiatus hebben.. Ze de foto hier onder! Op deze wijze worden deze mooie diertjes massaal en vaak veel te warm gehouden..Dit ook nog eens na een veel te lange reis samen met zwakke en zieke dieren. Ik heb ze al gezien met vreselijke bulten. Niet zomaar kopen dus!!

bouffonne

Als ze de nacht overleven, plaats ik  morgen de foto's

Wat mij zo dwars zit is dat jonge kinderen zo met salamanders omgaan als of ze met voetbalplaatjes omgaan.
Er zaten 7 + 1 aan de wandel, dat zijn er 8.
Ik weet niet hoeveel er in totaal inzaten voordat ik kwam.
Of het nu labiatus of eventueel dan toch orientalissen zijn.
Als het nakweek is moet dan toch iemand de moeite er voor hebben genomen.
Lijkt mij sterk dat een 8 jarige jongen dit is geluk ( of hij heeft een vader die er zo'n 150stuks heeft zitten)
En dat die jongen heeft gedacht van ik neem er een paar van mee dat valt dan toch niet op!!??
En mocht het dan toch iets van wildvang zijn, dan wil ik niet weten waar ze die vandaan hebben.


A34

Een ding is zeker Silvia je hebt juist gehandeld !!

bouffonne

Dank je wel Jeroen,
Ik was al blij dat de client waar ik bij was ook zo mede werkend was.
Die mevrouw is 89 en vond dit ook geen stijl dat er zo met dieren om wordt gegaan.
Maar ik heb ook clienten er tussen die hadden al meteen het kantoor gebeld... en dan had ik gegarandeerd op het matje moeten komen, maar dat is me gespaard gebleven.

Ooo ik zie net dat nummer 3 ook al op de steen zit... dat gaat dus de goede kant op

alphamale

Goed bezig Sylvia. Ben benieuwd naar de foto's.

bouffonne

Ze zijn alle 4 de nacht goed doorgekomen. 8) 8) 8)
Straks na mij werk wat verse tubifex kopen, eens kijken of ik ze nu ook aan het eten krijg
De watervlooien zijn er nog allemaal (die hebben de nacht ook overleeft) ;D
Ik probeer zo snel mogenlik wat foto's te plaatsen zodat we te weten komen met welke soort het hier gaat.
Kan nu weer met een gerust hart naar mijn werk gaan(Heb toch de gehele nacht er over liggen te piekeren)

DannyS

Gezien de afmeting denk ik dat het om Cynops oriƫntalis gaat.

Geweldig overigens dat je zo hebt gehandeld. Het kind kan je inderdaad niets kwalijk nemen, maar zo'n moeder moet de dieren afpakken en terugbrengen. Totaal respectloos voor de dieren.

watersalamander

zo gaat dat ook bij waterschildpadden kinderen van 8 jaar krijgen die gewoon mee, bij mij in dorp hebben ze zelfs een leeftijd grens getrokken 16+ om dieren af te moge halen.

zie soms kinderen van 8 in een andere winkel die een leuk schildpadje van schildlengte 4cm uitkiezen een plastic bakje van 10cm, en gedroogde garnalen als eten. oftewel weer een verloren beestje.

vind dat mensen echt totaal respectloos handelen met dieren metname de watersalamander en waterschildpad die worden gezien als leuke kleine diertjes maar als ze groter worden worden ze totaal verwaarloosd