vraagje

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

watersalamander

Hallo,

ik heb sinds vandaag 2 lissotrito water salamandertjes gekocht.
ik heb ingevroren rode muggen larven meegekregen wat is hier de bedoel ik van gewoon 1 blokje bevroren en wel in het water leggen?

joost.v.wijk

Welke soort heb je, zijn ze volwassen of zijn het jonge dieren?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

André

Ik hoop voor je dat ze een beetje dood voer eten, maar om te proberen gewoon laten ontdooien en dat wat in het water laten zinken, je kan het ook eerst ontdooien en dan in een schaaltje laten zakken, dat geeft wat minder troep, en is dus beter voor je waterkwaliteit.

Ik ben ook wel erg benieuwd welke soort je hebt, en waar je ze gekocht hebt.

naeff002

Ik ben ook wel benieuwd welke soort Lissotriton het is.
Ik zou bevroren muggenlarven eerst ontdooien voor je het geeft, vind ik beter dan ijskoud voer aan ze te geven. Levend voer is natuur nog beter.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

watersalamander

Ik heb de lissotriton vulgaris het zijn nog jonkies van ik gok zo'n 6cm
ze komen van het Guppy in Ede vandaan, (weet niet of ik de winkelnaam mag zeggen excuus daarvoor)

de man achter de balie zei dat het ook slim was zo af en toe eens levend voer te geven.
als ik de muggen larven geef dan eten ze ervan maar er blijft wel wat over, ik neem aan dat ik pas weer bij moet voeren als alles op is?

of gewoon elke dag.

watersalamander

Voor de zekerheid even een foto gemaakt:


andrizay

Weet je zeker dat het geen Spaanse Ribbensalamander is??Kan je misschien een betere foto posten zodat we het diertje beter kunnen bekijken..

DannyS

#7
Gezien de oranje kleur die ik zie denk ik eerder aan cynops oriëntalis.
Lissotriton vulgaris mag in nederland niet gehouden of verkocht worden, dus dat lijkt me heel sterk.

watersalamander

Phoe, betere foto maken gaat moeilijk aangezien mijn camera niet echt goed is ik zal het later nog eens proberen, en het diertje heeft niks oranjes.

watersalamander

dit is de beste foto die ik er uit kon halen

Kenny

Zo op het eerste zicht lijkt de bouw (vooral kopvorm) toch niet op die van een Lissotriton. Ik ben echt benieuwd of zo'n shop het zich echt nog waagt om inheemse dieren te verkopen.
Heb je geen focus (tulpje) op je camera? Dan het knopje half indrukken en doordrukken als ie zich heeft scherpgesteld?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DaanenLuukEgberts

Lijkt mij een Pleurodeles waltl (Spaanse ribbensalamander), zoals al eerder werd vernoemt.

watersalamander

daar lijkt hij inderdaad veel op:

maar mijn vraag zal ik even herhalen aangezien het en beetje de andere kant op is gegaan.
hoe vaak en hoeveel moet ik eten geven?

is zoon heel blokje niet te veel voor 2 jonkies?

DannyS

Je kan kijken hoeveel ze eten. Als er veel overblijft dan kan je kijken of je minder kan voeren. Als je na een paar uur nog muggenlarven ziet liggen kan je die weghalen. Ze gaan vrij snel schimmelen, wat weer slecht is voor je water.

alphamale

Levend voer wordt hier veel beter gegeten. De meeste salamanders gaan volgens mij eerder af op bewegende zaken, omdat ze daardoor geprikkeld worden. Diepvries of gedroogd voer gebruik ik haast nooit. Dat wil niet zeggen dat het niet werkt uiteraard.