ongezond water ?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

s4l4m4nder

Hey allemaal.

Ik heb op m'n wateroppervlak in mn aquarium een soort olieachtig gloedje drijven. Ik vraag me af wat het is / hoe evt. weg te krijgen, en wat er aan te doen is. Is gewoon een soort olielaagje lijkt wel, is doorzichtig, moeilijk uit te leggen, hoop dat jullie een idee hebben. Ik heb er ook stukken hout in uit de winkel, de een steekt boven water uit en is wit..Is dat schimmel ofzo, het is splinternieuw ! Ik probeerde een foto te maken maar dat is vrij lastig met de spiegeling. Weten jullie wat het is ?

Jef Janssens

dit olielaagje komt van je hout.dit kun je best eerst koken en dan met een harde borstel goed schoonmaken.en die schimmel komt door de hoge luchtvochtigheid,probeer hier een plantje te zetten,zo krijgt de schimmel minder kans om te groeien.
gr jef

Qwertu

#2
Het olielaagje zou ook kunnen komen door bacterieen. De zogenaamde kaamlaag.

s4l4m4nder

Hey. Ik denk dat het toch is wat jeffrey zegt, het begon toen ook. Ik hoop natuurlijk dat het geen erge bacterie of iets is. Ik zal doen wat je gezegd hebt jeffrey, ik had het wel goed afgespoeld alvorens ik het geplaatst hebt, maar niet uitgekookt en geborsteld..en wat met de olie die er al inzit, verdwijnt dit vanzelf ? He bedankt

Saskia Etman

Hoi,

Je kunt proberen om met weg te krijgen.
Door met een stuk keukenrolpapier of wc papier ,over het water te slepen.

Groetjes Saskia 

Apocalyptica139

Als het weer wat warmer is, heb ik zulk een laag op het wateroppervlak van bijna al mijn aquaria staan. Ik heb geen pompen en ook geen luchtpompen in mijn huidige aquaria, omdat ik liever een biologisch evenwicht zie ontstaan tussen afvalproducten, planten en bacteriƫn en dit lukt ook goed. Al mijn waterwaardes zijn in orde; ik heb ook een keer zoveel mogelijk van de laag opgeschept en dit geanalyseerd, maar tis (bij mij in elk geval) niets schadelijks en ik laat het daarom maar gewoon zitten, ik vermoedt dat het inderdaad de kaamlaag door bacteriƫn is die floreren bij hogere temperaturen.

s4l4m4nder

He, ik heb de rollen gebruikt hoor sas het hielp inderdaad, verder moest ik wat water verversen dus heb dat ook gedaan en nu is het (gelukkig) verdwenen. Miriam, ik weet niet of het komt door het hout of de temperatuur, maar het begon in ieder geval nadat k het hout geplaatst had, dus lijkt me dat de reden.

Coen Deurloo

Ik heb gehoord dat als je het wateroppervlak in beweging laat, deze laag niet zal vormen, en bij mij is dat tot dusverre inderdaad zo :)

s4l4m4nder

Citaat van: Coen Deurloo op september 10, 2007, 09:37:26 PM
Ik heb gehoord dat als je het wateroppervlak in beweging laat, deze laag niet zal vormen, en bij mij is dat tot dusverre inderdaad zo :)
Heb je wat suggesties Coen hoe ik dat in beweging laat (en is dit mogelijk zonder dat je stromend water krijgt)@ Daan : Geeft een krant niet inkt af, wat dus dan in het water vermengt  ??? 

rob

Ik heb in verschillende ruimtes aquaria staan. BIJ elke groep bakken staat een luchtpompje (verbruik is te verwaarlozen. Vanuit dit luchtpompje komt het bij een verdeelkraan die het dan verspreidt over 3-5 slangetjes. In elke bak hangt een luchtslangetje.

De bubbeltjes zijn genoeg om het water lichtjes te laten circuleren zonder echt stroming te maken..