is het zwaar metalen opbergrek wel stevig genoeg??

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bouffonne

Hoi allemaal.

Ik heb hier na aanleiding van enkele voorbeelden van een salamanderbak stelling vandaag ook een in elkaar gezet.
Volgens de beschrijving kan per draagplank er 175kg gewicht dragen.
Nu komen er tijdelijk 4x 60cm bakken op te staan, maar deze worden later vervangen door 80cm bakken.
Die zullen dan om de 100kg gaan wegen.
Nu heb ik eigenlijk een vraag.
De draagplanken van deze stelling bestaat uit 8mm spaanplaat, maar ik vertrouw dat niet zo.
Zou het niet beter zijn om deze te vervangen door watervaste multiplex platen.
Als ik hier de foto's van de verschillende leden hier zie, lijkt dat ook ander materiaal als spaanplaat.
Het zou zonde zijn als mij die stelling met bakken en al in elkaar valt.

Groetjes

Silvia

joost.v.wijk

De 8mm plaat draagt het gewicht niet, dat doen de steunen waar de plaat op rust.  ;)
Ze kunnen inderdaad een max. gewicht dragen van 175 kg, maar dan wel een verdeeld gewicht, met name op de steunen. Kleinere bakken rusten alleen op de plaat, en die kan op den duur doorbuigen of zelfs bezwijken bij flink wat gewicht.
Ook is het aan te bevelen om de stelling te verankeren aan een muur, als je er grote/meerdere bakken op zet.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

André

Multi-plex is wel beter omdat deze platen er ook voor zorgen dat het gewicht beter verdeeld wordt, een nadeel van spaanplaat is dat het slecht tegen vocht kan. Spaanplaat kan een behoorlijk gewicht hebben, als het verder maar niet lijd(onder vocht o.i.d.). Opzich is watervast multi-plex niet nodig, je kan ook voor meranti(hardhouten multi-plex) gaan. Als je meranti aan de randen afwerkt is het ook helemaal water dicht. (watervast multi-plex, met andere woorden garantie multie-plex is ongeveer 3 keer zo duur) .Dan heb je ook nog beton-plex, dit is ook behoorlijk duur, maar dit ook zeer goed bruikbaar.

bouffonne

dank jullie wel voor de goede hulp.

Ja spaanplaat op zich zelf is wel stevig, maar inderdaad ik was ook bang voor doorbuigen en vocht.
ik denk wel wel dat ik van rest hout multiplex wel 4 mooie plankjes eruit kan krijgen.
Zo groot zijn ze toch nu weer niet.
En inderdaad vast ankeren op de muur was ik ook al van plan, omdat ik ook honden en katten hier heb rond lopen en die willen ook vaak er op of tegen aan springen, dan is het vast ankeren van zo'n regaal toch en stuk veiliger.
Zodra alles klaar is en ik mijn nieuwe camera heb plaats ik hier wel de foto"s

groetjes

Silvia

DannyS

Ik heb de spaanplaat planken uit voorzorg gelamineerd. Nu zijn ze waterdicht en ogen wat netter.

bouffonne

dat ziet dan zeer zeker mooier uit.!!

maar hoe groot zijn de bakken die je erop hebt staan,?
De draagkracht steunt inderdaad op de 4 hoeken van het rek.
Nu komen er 4x 60 bakken op te staan en later worden dit 4x 80 bakken.
Dan ligt het gewicht niet op de randen waarop de planken liggen.
Wat het gewicht betreft zou het moeten kunnen, maar ik ben met de spaanplaat leggers dan toch bang dat ze door gaan buigen
En daar zat ik dus mee.
Vandaar dat ik nu die spaanplaat planken wil vervangen door multiplex planken.
En die dan ook ga lamineren voor de nette afwerking.

DannyS

Ik heb de onderste plank gevuld met lege curvers etc, dus heb ik 3 planken in gebruik. De bovenste staan 2 bakken van zo'n 40*30*30, daar onder staat een bak van 80*40*40 en daar onder een bak van 60*40*30 oid.
De bakken zitten vol water en bij de neurergus-soorten een zooi stenen.

alphamale

Als je de zwaarste bakken onderin zet, dan behoud je zo lang mogelijk de stevigheid. Om de zoveel tijd zijn ze in de aanbieding bij de "Gamma" of "Karwei". Ik ben er blij mee!

bouffonne

En je merkt niets van doorbuigen??
kwa gewicht komt het dan vrijwel overheen als met mijn bakken.
Bij een bakmaat die er precies in/op plaatst zou dit dan verder geen probleem zijn omdat het gewicht dan goed verdeeld is.
Ik heb n.l zo'n zelfde stelling voor mijn boeken en dat zijn er best veel.
Die staan nu ongeveer 3.5 jaar en daar merk ik ook aan dat de planken beginnen met door te buigen.
Niet veel, maar i.g.v Aquarium begon ik dan toch te twijfelen.
Ik ga dan toch liever voor wat degelijke planken.
Wat de stelling aan gaat vond ik dat een uitstekende oplossing als je steeds meer bakken in huis begint te krijgen.
Ben dus dan nu ook boven een salamanderkamer in te richten.
Ook voor de warmte en bij mij de stof die de vogels veroorzaken hier onder in de woonkamer.
Ik heb nu extra zonnen folie besteld voor op de ramen te plakken.
Zou wel licht binnen laten maar minder warmte.
Of het werkt weet ik nog niet, maar als je het niet een keer uitprobeert, kom je er zo nooit achter.
Anders wordt het weer met koudwater flessen werken.
Ik heb wel een kelder, maar is helaas super vochtig door grondwater en daardoor vlug alles beschimmeld.
Dus nu maar proberen met de nieuwe salamanderkamer.

alphamale

Ik heb ook al zitten denken om die folie te testen, hoewel het bij mij boven niet echt nodig is. Toch kan het geen kwaad als het nog koeler wordt. Ik ga wel kijken hoe ik de deur van de kamer kan isoleren, zodat ik het raam in de winter op een kier kan zetten zonder dat ik warmte op de gehele verdieping kwijtraak.

bouffonne

hier is de link van de zonnewerende folie
http://www.postordershop.nl/... ga dan naar specials en dan zomer.
hij is nu in de aanbieding en zover ik heb gekeken de goedkoopste en ik vind dan toch het proberen waard.