Vissen uit een vijver halen voor amfibieën

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

Ik loop nu stage bij het bos beheer van gemeente Oss en ik ben met een project bezig om een vijver waar mensen vissen in los hebben gelaten weer terug te brengen in zijn oorspronkelijke staat als natuurvijver waar alleen maar amfibieën in zitten. Ik ben nu aan het kijken naar de opties waarmee ik de vissen zou kunnen verwijderen uit de vijver. Er zit onder andere snoek, baars, zonnebaars, voorn, karper en goudvissen. Ik heb toestemming van de boswachter en van landschapsbeheer om met dit project te beginnen. De vijver is ongeveer 20 meter lang, 10 meter breed op zijn verst en 1,5 tot 2 meter diep. Zelf zit ik te denken om stroomnetten te gebruiken om de vissen tijdelijk te verdoven om ze dan op te vangen met schepnetten. En ik zat ook al te denken aan sleepnetten, maar er liggen veel grote takken op de bodem dus die zouden dan eerst eruit gehaald moeten worden, en er zit aan een kant een grote haag met riet dat dan ook niet zo practisch is met een sleepnet. Weet iemand nog meer opties of kan iemand mij meer informatie geven over de 2 genoemde methodes? En wat is het effect op de amfibieën als ik dat met die stroomschepnetten toepas. Het project word waarschijnlijk ergens in juni uitgevoerd.

Jari B

Hier zijn een paar foto's van de vijver.


joost.v.wijk

Welke manier het beste zou zijn laat ik maar over aan derden. Wel vraag ik me af of er nog wel amfibieën in zitten, met zoals je al zegt snoek, baars en zonnebaars.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

Dat was ik nog vergeten te melden, er zit Lissotriton vulgaris, Messotriton alpestris en Triturus cristatus. De kikker en paddensoorten daar moet ik nog bestuderen maar de heikikker heb ik er al gezien.

Harry

Die vijver is veel te groot om visvrij te houden. Een keer een eend landen in het water, met kuit van vis, en de vijver is weer met vis bevolkt. Ik zou me de moeite sparen. Ik heb hier al 2 jaar moeite gehad er een paar stekelbaarsjes uit te krijgen uit mijn 3x3 vijver. Zelf met volledig leegpompen. Ik zou me de moeite besparen en eerder denken aan aanleg van een geschikte poel op een geschikte locatie
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jari B

Jarenlang is het een visvrije vijver geweest vroeger, dit is echt iets van de laatste 10 jaar doordat mensen de vissen er zelf heeft in gedaan. En er zal toezicht blijven als de vijver visvrij is gemaakt. En ik vind het zelf zonde om een plek waar al deze soorten zitten zomaar dood te laten gaan daar.

Roy van Grunsven

Het verhaal dat visseneieren met vogelpoten in allerlei plasjes komen hoor je vaak maar er is geen enkel bewijs voor.
Persoonlijk geloof ik er niks van. De eieren plaken erg slecht, zijn heel gevoelig voor uitdroging en worden eigenlijk ook nooit op eendenpoten aangetroffen.
Er is in engeland een onderzoek geweest en daar bleek de kolonisatiesnelheid sterk af te hangen van de afstand tot de paden. Veruit de belangrijkste manier waarop vissen in geisoleerd water komen is per emmer.

Hoe van je vis af te komen is een andere vraag. Stichting Ravon heeft hier wel ervaring mee en zou kunnen helpen. Electrisch vissen en met sleepnet vissen mag je niet zomaar en is ook zeker niet eenvoudig.
In het buitenland wordt weleens rotenone gebruikt. Dat is een pesticide waar vissen heel gevoelig voor zijn maar de meeste andere beesten in het water niet. Maar volgens mij mag dat in nederland niet gebruikt worden.

Het is dus allemaal niet zo makkelijk maar ik ben het met je eens dat er in veel te veel wateren in Nederland vis zit. Er zijn vrijwel geen grotere visvrije wateren meer.

alphamale

Ik ben bang, dat je zowiezo een waadpak aan moet gaan schaffen.  ;)

Jari B

Ik zal zo snel mogelijk contact opnemen met RAVON of dat goede methodes weten. En ik denk wel dat een waadpak wel van pas zou komen ja. ;)  Ik zal jullie hier op de hoogte houden van de vorderingen.

Kenny

Wachten tot september-oktober zodanig het overgrote deel amfibieën uitzijn en dan het zooitje leegtrekken met de kraan  ;).
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jari B

In 1999 is de vijver voor het laatst helemaal leeg gehaald, en het is altijd een optie maar met de bodem is helemaal niks mis, ik zit eraan te denken om hem bijna helemaal leeg te pompen en dan alle vis eruit. Ik weet dat ze bij de gemeente de machines ervoor hebben, misschien dat ik via via anders wat kan regelen.

Sergé Bogaerts

RAVON heeft inderdaad ervaring met leegvissen. Ik zou ze er zeker bij betrekken. Er zijn NO Brabant ook redelijk wat fanatieke RAVON vrijwilligers actief. En samen kom je wel tot een oplossing. Ik onderschrijf ook wat Roy zegt; er is geen enkel bewijs voor viseitjes met vogels, het gaat in bijna alle gevallen om de mens die vis uit zet, vaak onwetend van de gevolgen, net zoals met allerlei vijverplanten die mensen in de vrije natuur zetten vaak met desastreuze gevolgen voor de water- en natuurbeheerders en natuurlijk de inheemse flora en fauna.   

Jari B

Ik zal deze week nog met RAVON contact opnemen, allemaal erg bedankt voor jullie ideeën en commentaar.

robkeulers

Goede feedback hier, doet me plezier om te lezen!

Ik denk dat bij dergelijke grote wateren leegpompen de enige optie is. Dit wordt in vennen regelmatig gedaan om de zonnebaars er uit te krijgen.

In elk (!) van de 8 wateren die ik monitor voor RAVON zit goudvis, ongelofelijk...