gelijk een aantal vragen.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Araturo

beetje onoverzichtelijk om alles apart te vragen daarom gelijk meerdere vragen:
- Waar kun je het beste planten kopen?

- Hoe moet je je bak schoonhouden en hoe vaak verschonen?

- hoe krijg je het snelst een mooi evenwicht in je bak?

- hoe maak je goed een voederplaats?

joost.v.wijk

Citaat van: Araturo op mei 16, 2011, 07:07:56 AM
- Waar kun je het beste planten kopen?

Dierenspeciaalzaak.

Citaat van: Araturo op mei 16, 2011, 07:07:56 AM
- Hoe moet je je bak schoonhouden en hoe vaak verschonen?

Dit verschilt per bak. Een grote bak, met een dikke grindlaag, veel planten, slakken/garnalen en weinig salamanders behoeft weinig schoonmaakwerk. Ik doe het praktisch nooit, alleen water bijvullen wat verdampt is.

Citaat van: Araturo op mei 16, 2011, 07:07:56 AM
- hoe krijg je het snelst een mooi evenwicht in je bak?

Op de eerder vermelde manier.

Citaat van: Araturo op mei 16, 2011, 07:07:56 AM
- hoe maak je goed een voederplaats?

Ik gebruik glazen schaaltjes voor de tubifex, rode mug en gesneden wormen. Grotere stukken worm, wat ik aan de volwassen salamanders voer, wordt met een pincet aangeboden.

Sommige liefhebbers hebben een voerstrook gelijmt in hun bak.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roy van Grunsven

Ik heb juist weinig grind. Hierdoor kan ik met een slang al het vuil afhevelen. Dat doe ik ong. 1 keer in de 2 weken. De hele bak is dan dus eigenlijk een voerstrook.
Het is maar net wat je voorkeur is.

Ik heb wel veel planten en poreuze stenen in mijn bak, dat helpt ook aanzienlijk.

sannie

ik heb een bak vol met zand! af en toe ff omspitten want het slibt wel dicht maar dat vinden mijn axolotls wel interressant eigenlijk. verder heb ik er wat garnalen en guppen erin gedaan en ben ik 1 keer in de week bezig om wat vuil eruit te halen en water bij te vullen. 1 keer in de 2 weken de pomp even verschonen met nieuwe wattenvulling. verder heb ik geen voer strook of voerbakken meer nadat ik door heb gekregen dat mijn axolotls de rode mug zo lekker vinden dat ze 2 uur na het voeren nog de bak omspitten en de garnalen of vissen pakken de laatste overgebleven wel.
het is natuurlijk wel zo dat je eerst moet gaan kijken naar wat voor salamander je wil gaan nemen.
naderhand hieraan kan je het beste advies vragen want elke salamander heeft een net iets andere verzorging/leefomgeving dan de andere.
verder veel succes ^^

stijnzeger

Sannie schrijft: "ik heb een bak vol met zand! af en toe ff omspitten want het slibt wel dicht"

Is wel link te lang wachten met veel zand geeft een ophoping van vuil, delen van de zandlaag worden donker tot zwart, hou dan wel de waterwaarde in de gaten, dit kan tot vergiftiging leiden, teveel nitriet/nitraat, grind met zand hebben mijn voorkeur en niet een te dikke laag.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

sannie

is ook niet te dik zand hoor! en ongeveer 2 keer per week prik/spit ik het om. mijn planten blijven er net aan in vast zitten. het hoogste punt is ongeveer 5 cm hoog en laagste punt is 2 cm. ikzelf vind het ideaal aangezien ik dan niet te bang hoef te zijn voor verstoppingen bij mijn dieren(kan nog steeds gebeuren natuurlijk) ze zelf ook wel in de grond lopen te porren en zich dan niet kunnen verwonden(heb dieren met een gedragsprobleem denk ik) en ik vind het zelf juist wel schoner. als ik ff lekker woel in mijn zand grond vind ik het een stuk minder vuil meebrengen dan dat ik zou hebben met grind. maar het is maar net hoe grondig ieder persoon het schoon maakt/houd en hiermee omgaat natuurlijk. zodra ik na 2/3 dagen vind dat er teveel gepoept word is mijn slangetje des poepverdelging al in de bak en 1 keer in de week is het gewoon grondig en alles ff van zijn plekkie.
en mijn waterwaardes worden 1 keer in de week gechecked ook en zijn altijd prima ^^ (gelukkig)

alphamale

Ik heb grote kiezels, zodat er geen zuurstofloze situaties ontstaan. Tevens kun je met een hevelaar het vuil er goed tussenuit hevelen. Water verversen (1/4 deel) doe ik één keer per maand. Dit betreft overigens een bak voor axolotls.