Lentekriebels en op herptrip? TEKENALARM !!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

Na een dagje in het bos te hebben vertoefd vond ik vanochtend onaangenaam gezelschap vastehecht op mijn lichaam op plekjes die ik jullie verder zal besparen.............

Die krengen wisten vast en zeker dat het 4 t/m 10 april 'week van de teek' is (klikkerdeklik)

Hoe ziet een teek er uit? (geleend van http://weekvandeteek.nl)


Teken verwijderen? (klikkerdeklik!)

Kenny

Jij teken-de toch zo graag?  ;D ;D ;D Hoeveel had je er?
Ik heb er geen gevonden...voorlopig
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Citaat van: Rob Keulers op april 04, 2011, 09:32:22 AM
Na een dagje in het bos te hebben vertoefd vond ik vanochtend onaangenaam gezelschap vastehecht op mijn lichaam op plekjes die ik jullie verder zal besparen.............

En nu hopen dat je er niets aan over houd...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Nou joh, niks om je druk om te maken. Het is wel zaak om het plekje waar zo'n kreng zat goed in de gaten te houden of er geen rode kring komt. Als dat zo is, even naar de dokter!

Ik had er 3.  In het verleden heb ik daar wel eens een discussie over gehad met mijn huisarts. Hij vertelde me dat hij het verder niet echt wetenschappelijk kon aantonen maar dat de een veel meer last heeft van teken dan een ander. Net zoiets als met muggen dus.

Als ik met mensen in het buitengebied vertoef durf ik er geld op te zetten dat áls er teken meeliften, dat ik dan de meeste heb. Zonder te overdrijven durf ik te stellen dat ik er al meer dan 150 heb gehad. Met één rode vlek ben ik naar de dokter geweest, maar dat was uiteindelijk loos alarm.

mijn record was op volleybalkamp. Ik lag met korte broek en mouwloos shirt in het struikgewas als 'spook'. Slecht plan bleek achteraf toen we een half uurtje bezig zijn geweest om 23 teken van mijn lijf te plukken... Als je dat beest binnen enkele uren uit je vel trekt is de kans op Lyme-besmetting heel klein.




Paniek is dus niet nodig, maar je moet jezelf gewoon goed controleren als je uit het bos komt. Heb je een teek? haal hem er uit met een tekentang of pincet, en hou in de gaten of het vel niet rood wordt in de daarop volgende dagen. Wordt het rood? even naar de dokter, gebeurt er niks? 99,9% kans dat het loos alrm is.

joost.v.wijk

Citaat van: Rob Keulers op april 04, 2011, 10:33:20 AM
Als je dat beest binnen enkele uren uit je vel trekt is de kans op Lyme-besmetting heel klein. 

Da's waar.
Verder naar het zuiden (m.n. rond middelands zee-gebied) is de kans vele malen groter dat je een besmette teek treft. Maar zelfs in Nederland is 1 op de 5 teken al besmet.
Ik heb ze gelukkig nog nooit gehad.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Paniek is inderdaad niet nodig, maar niet bij elk persoon verschijnt zo'n rode ring bij besmetting.
De beste tip is bij zo'n excursie/uitje om een lange broek aan te doen, sokken over de broekspijpen en je verder onder de DEET te spuiten.
Wat Rob aangaf, snel verwijderen minimaliseert de kans op besmetting.

Coen Deurloo

Heb jij ook vaak last van muggen Rob? Ikzelf heb namelijk nooit echt last van muggen (vriendinnen daarentegen...;))...ik vraag me af of mijn bloed dus dermate minder 'lekker' is en ik ook weinig last van teken zal hebben.

joost.v.wijk

Citaat van: Coen Deurloo op april 04, 2011, 01:41:56 PM
Heb jij ook vaak last van muggen Rob?

Vraag 'm maar niet naar vlooien  ;D ;D ;D ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Ik heb heel veel last van muggen, vind ik zelf...... Mijn vriendin daarentegen vindt me maar een aansteller en zegt dat het allemaal wel meevalt.  ;) ;)

Ik heb wel last van muggen, maar ben niet zo'n muggenmagneet als tekenmagneet.


Citaat van: joost.v.wijk op april 04, 2011, 01:46:26 PM

Vraag 'm maar niet naar vlooien  ;D ;D ;D ;D

Vlooien valt mee, met name in de wintermaanden heb ik wel veel last van sneeuwballen..

OKOK!!! Die neem ik terug...  ;D ;D ;D
Het lijkt me verstandig als we het topic nu maar terugbrengen naar enig niveau en we het hebben over teken. ;)



Monique

CiteerVlooien valt mee, met name in de wintermaanden heb ik wel veel last van sneeuwballen..
Woehaha  ;D. Ik wordt opgevreten door alles wat vliegt en kan bijten steken of zuigen dus zomers zie je mij en standaard een flesje deet. Heeft er een kat vlooien, dan zitten ze op mijn been. Ieuw.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

alphamale

Als ik net uit het toilet kom heb ik er geen last meer van totdat ik weer ga douchen...

Mijn nichtje heeft overigens de ziekte van Lyme en dat is geen pretje. De spieren van haar trommelvliezen zijn permantent verslapt, waardoor zij gehoorbeschadiging heeft. Haar linkermondhoek hangt en het is de vraag of dat dit wel goedkomt. Verder is ze uiteraard erg vermoeid. Serieuze zaak, die teken.