Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Salamanders in Hongarije

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fftzz

Hi,
Ik ga op 2 weken op vakantie in Hongarije, bij het Balatonmeer.
Iemand al eens in die richting geweest, en zo ja ervaring met wat voor soorten salamanders ik daar kan verwachten.
Ik denk zelf:
Triturus dobrogicus
Triturus carnifex
Triturus cristatus
Lissotriton helveticus
Lissotriton montandoni
Lissotriton vulgaris
Mesotriton alpestris
Salamandra salamandra

Mischien ook wel:
Salamandra atra
Triturus karelinii
Als ik iets tegen kom probeer ik foto's te maken.

Ron



Wouter

Volgens de verspreiding;

Triturus dobrogicus
Lissotriton vulgaris
Mesotriton alpestris
Salamandra salamandra

De rest van de soorten (S. atra, T. karelinii, L. helveticus, L. montandoni, T. cristatus) komen niet in Hongarije voor, Triturus carnifex alleen in het extreme westen.

Succes daar!

fftzz

Beste Wouter,

Welke bron gebruik jij om de verspreiding van salamanders te controleren?
Ik heb het gecheckt op Wiki maar misschien is die informatie niet correct.

Ron.

Wouter

Ronald,

Ik heb nu globalamphibians.org gebruikt aangezien ik mijn literatuur niet in bereik heb. Anders zijn verschillende amfibieengidsen (zoals die van Nollert & Nollert) echt aan te raden. Wikipedia kan door iedereen aangepast worden, en is kan top zijn, maar meestal mist er toch wel wat info.

do van dijck

Hoi Ronald,
Ik ben de maand mei in Hongarije geweest.
Ik zat 60 km ten zuidoosten van het balatonmeer.
Door de grote droogte heel weinig salamanders gevonden. Een paar kleine watersalamanders verder niets. Wel informatiepanelen gezien waarop T. dog. vermeld stond. Ondanks gerichte zoekacties niets gevonden. In deze gebieden zaten enorme aantallen groene kikkers bij poelen en slootjes. Het is bijna niet voor te stellen dat in dit soort droge jaren salamanders, zonder op gegeten te worden, het water bereiken.
Indrukwekkend waren de tientallen knoflookpadden en honderden boomkikkers tijdens regenbuien.
Do

fftzz

Citaat van: Wouter Beukema op juli 19, 2007, 03:11:01 PM
Ronald,

Ik heb nu globalamphibians.org gebruikt aangezien ik mijn literatuur niet in bereik heb. Anders zijn verschillende amfibieengidsen (zoals die van Nollert & Nollert) echt aan te raden. Wikipedia kan door iedereen aangepast worden, en is kan top zijn, maar meestal mist er toch wel wat info.
Hi Wouter,
Bedankt voor de link, leuke site is dit.

Ron

fftzz

Hi Do,

Als ik naar de site van Wouter kijk: globalamphibians.org zie ik zo al 3 soorten groene kikkers:
Rana esculenta
Rana ridibunda
Rana lessonae
Moet echt spitsroedenlopen zijn voor de salamanders.
Ik ben nieuwsgierig wat ik daar allemaal ga aantreffen.
Ron