Opacum tips en advies gevraagd

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Vandaag was ik als een van de eersten op de beurs in houten binnen en zag gelijk een spanjaard uit barcelona met 13 opacums. redelijk jonge dieren. Ze zouden in Florida zijn gekweekt en daarna geimporteerd naar spanje. Nou ja daar geloof ik natuurlijk niets van. De dieren waren slecht gehuisvest. Warm en half in het water, dat natuurlijk snel bederft. 3 dieren hadden door de warmte en bedorven water het loodje gelegd. De rest zag er redelijk uit. Om te voorkomen, dat op het eind van de dag ze allemaal dood zouden gaan, besloot ik ze te kopen, ze waren immers niet duur 17 euro per stuk. Als is dat wel duur als ze niet gezond zijn.

Ik ben daarna direct naar huis gegaan om de dieren beter te huisvestemn en te inspecteren. Nu heb ik deze soort niet eerder gehad. Ik heb weliswaar net 2 caresheets gelezen. Een tje van Erik Peters en de andere op Caudata.org, (lastig engels) maar twijfel nog steeds over de huisvesting.

Momenteel heb ik ze in quarantaine in kratjes met mos over een gatensteen gestapeld en een waterschaal. Opvallend is dat 2 dieren volledig aquatiel niet het water uitgaan.

Graag tips van mensen over hoe ze In dit deel van het seizoen te huisvesten.  met name of ik zand of turf op de bodem doe
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jari B

Mijn opacum zitten in een curver met onbemeste potgrond en een stapel beukenbladeren van 5 centimeter dik. Op het zand en half onder het zand heb ik stukken schors neergelegd waar ze ook onder kunnen verstoppen en in deze opzet doen ze het erg goed.

Harry

bedankt jari, zie je ze momenteel droog of vochtig opzoeken?

Hier mijn foto's

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

#3
Als je naar de laatste foto, kijkt, kruipen er gewoon 2 onder het bronmos weg heel snel
zal ik ze uit de schaal halen?
(gedit, mijn toetsenbord hapert af en toe wat)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Hein


Harry,

Heb 2 Ambystoma opacum bij de zelfde persoon gekocht, na een uur ongeveer bleek er een dood te zijn.
Heb deze geruild voor 2 Ambystona meculatum, volwassen, maar ongetwijfelt niet gekweekt.

Blijkt dus nogmaals dat er helaas veel mis is bij dit soort beurzen. :'( :'(

Met vriendelijke groeten Hein.


Kenny

Een goede dikke maar graafbare bosgrondlaag, wat rottend hout en bladafval. Het kommetje water zou ik weglaten, opacum verzuipt nogal snel. Ze blijven toch verschrikkelijk mooi he.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Harry

#6
De mijne leven gelukkig nog allemaal. Ik wist dat ik gelijk naar huis moest om de dieren te redden. Ze zitten nu inmiddels allemaal op het droge.
Bedankt voor de inrichtingstip Kenny
Ik heb het water uit de schaal gehaald en vervangen door nat bronmos
Als ze morgen nog allemaal leven heb ik goede hoop dat ze het redden.
Toch vind ik dat er ergens een meldpunt moet zijn als iemand half dode dieren verkoopt of de dieren onder totaal verkeerde omstandigheden op de tafel zet.

Ik houd jullie op de hoogte
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Valt dat niet gewoon onder dierenmishandeling?

Jari B

Ik heb bij die van mij geen waterschaal, maar de bak is wel goed vochtig bij mij.

MartinS

Hopen dat ze het redden. Had deze dieren ook zien staan. Ik vertrouwde het niet en al was ik op zoek naar Opacum heb ik ze toch laten staan. Alle dieren die hij had staan waren zover ik kon inschatten wildvang, zal bij deze Opacum wel niet anders zijn.
Ik zou ze inderdaad niet te nat/vochtig houden! Heel veel succes ermee!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

robkeulers

De enige echte oplossing om dergelijke misstanden uit te bannen is door deze dieren niet te kopen.
Geen vraag = geen handel. Maar goed, ik weet dat dat zo makkelijk niet werkt, en als je deze dieren zoekt het lastig is om ze dan niet te kopen.

Ik zou inderdaad voor echte bosgrond gaan, het zijn typische molsalamanders, gravers. Ik denk dat ze zich op zand niet op hun gemak voelen.

Harry

#11
Ik denk dat ik in ieder geval 10 dieren het leven heb gered. Ze zaten er vanochtend prima bij.
dat is toch ook wat waard. Van de ene kant ben ik het eens met Rob dat je ze eigenlijk  niet moet  kopen. Maar onder deze condities kon ik het echt niet aanzien ze te laten staan. Of niet kopen echt de wildvanghandel stopt, weet ik niet, dan gaan ze wel weer naar een ander land. Zorgen voor een goed kweekproject waaruit voldoende nakweekdieren beschikbaar zijn werkt naar mijn idee nog beter. Want iedereen heeft liever nakweek en komt dan ook niet meer in de verleiding wildvang te kopen, waardoor het aanbod afneemt. Zo zagen we al de afgelopen jaren geen wildvang van de triturussoorten meer in omloop omdat die goed gekweekt werden. Momenteel zijn Amerikaanse soorten weer erg populair. In ieder geval heeft Hugo goed werk gedaan met zijn maculatums. (die stonder er ook weer) Als daar eens goed mee wordt doorgekweekt verdwijnen die misschien ook uit de handel. En ook met de tylo's gaat het al een stuk beter danzij de inspanningen van Andrew en al die mensen die met zijn dieren verder zijn gegaan. Dus we zijn wel degelijk op de goede weg. Gelukkig zijn deze opacums nu niet dood maar in goede handen en hopenlijk ga ik of iemand anders eens met deze soort kweken.
Wat vond ik Houten toch op salamandergebied karig. Een paar tijgers, doosjes met maculatoms, waarop stond dat het opacums waren, en wat viridences. Meer heb ik niet gezien. Verder nog een engelsman gezien die strauchii barina onder de tafel probeerde te verkopen voor 100 euro per stuk. Ik miste best wel de tafel die ik vroeger had waar ik mooie nakeekdieren kon aanbieden met info en houdingsbeschrijvingen en info over de vereniging. Van de andere kant zijn echter ook die dieren uit beeld verdwenen. Ik denk dat je uiteindelijk maar het beste dieren kan afstaan aan iemand met een met een salamanderdiploma.voor een bepaalde soort.... Dat ga ik uitdelen aan iedereen die afgestane dieren na 2 jaar nog in goede conditie heeft.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Een beetje offtopic, maar waarom zou iemand N. strauchi barani onder de tafel willen verkopen?

robkeulers

Omdat hij ze overduidelijk niet heeft gekweekt.........

DannyS