Waterlelie in aquaterrarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

AnKe10

Ik heb een vraag.

Ik heb in mijn aquaterrarium met Cynops orientalis een grote verscheidenheid aan planten staan, ze zijn hier ook heel erg gelukkig mee. Ik heb er ook een dwergwaterlelie in geplant, om te kijken hoe het ze bevalt. Ze zitten graag op de lange bladstengels, en op de bladeren. Alleen de plant groeit als kool! De lichtinval is nu in het water gehalveerd, alleen lijkt het wel of de salamanders er juist happyer van worden, ze schuilen nu veel minder in de bloempotten.

Ik wil graag weten of het voor de salamanders ongezond is dat er zo weinig licht in de bak valt, en of ik de waterlelie regelmatig in moet snoeien om 'm op redelijke grote te houden (bijvoorbeeld 50% licht in het water).

Ook heb ik nog een tweede vraagje:

een van de salamanders ligt al ongeveer 2 maanden op het eiland tussen de planten (is beplant met varentjes en kleine moerasplantjes). Dacht al een paar keer dat ze dood was, maar ze reageert heel alert als ik de bak los doe en in de buurt kom met de handen. Ze heeft al twee maanden ook niets meer gegeten, maar mager wordt ze ook niet. Kan iemand mij vertellen wat dit gedrag veroorzaakt? En wat ik er eventueel aan doen kan?

Groetjes Anke

Roy van Grunsven

Het is niet snel te donker volgens mij. Zolang de andere planten het nog doen is het voor de salamanders ook prima.
Soms gaan cynopsen een tijdje het land op, zeker als het warm is. Je kunt ze dan ook op het land voeren met bijvoorbeeld tubifex op een papiertje of in een ondiep bakje.

AnKe10

Dank je wel voor de tip van die tubifex op n papiertje, ga ik zeker proberen. Ik verdenk m er inmiddels van dat ie 's nachts wel het water ingaat, kon vanacht niets op het eilandje vinden. Ik vermoed dus ook dat ie 's nachts in het water eet.

Apocalyptica139

Ik heb al jaren drie Cynops orientalisen, waarvan eentje al die tijd al de voorkeur geeft regelmatig op het land te verkeren en daar soms dagen achter elkaar blijft. Het lijkt alsof hij niet eet, maar hij is na al die tijd nog altijd even dik als de andere twee. Dus als die van jou gewoon zijn gewicht bewaart zal ie heus wel regelmatig eten. Ze eten alleen niet op commando wanneer jij net kijkt  :D