Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



wormen bewaren

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yipee-ki-yay

Hallo allemaal,

Ik heb van de week een paar 100 wormen gestoken en nu was ik benieuwd hoe jullie je wormen bewaren? Ik heb ze gewoon in een afgesloten bak in de koelkast nu maar doen jullie er normaal nog iets anders mee?

Gr, maarten

joost.v.wijk

Ik bewaar ze in een voerton, in de kelder. Anders is m'n koelkast direct vol, en dan heb ik m'n vrouw achter me aan  ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

A34

Ik zou ze in ieder geval niet met te velen op kamer temperatuur houden. Voor je het in de gaten hebt, heb je een dikke ongelofelijk stinkende prut zooi. Zoiets goors had ik nog nooit meegemaakt. :o

DannyS

Citaat van: Jeroen op maart 11, 2011, 10:22:28 PM
Ik zou ze in ieder geval niet met te velen op kamer temperatuur houden. Voor je het in de gaten hebt, heb je een dikke ongelofelijk stinkende prut zooi. Zoiets goors had ik nog nooit meegemaakt. :o
Ik kan alleen maar instemmen hiermee. De lucht is werkelijk om spontaan van over je nek te gaan.

Het probleem dat ik heb met het bewaren van (veel) wormen is dat ze áltijd een mogelijkheid zien om te ontsnappen. Ik heb er wel eens een lichtje boven gezet, maar dat hielp ook niet.

joost.v.wijk

De voerton die ik gebruik is zo'n 35 cm doorsnee, en zo'n 50 cm hoog. Hierin ligt plusminus 25-30 cm aarde. In het deksel heb ik een gat gesneden van 10 cm. Er komt geen worm uit...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Ik bewaar ze in een grote 30-liter emmer met klemrand (zoiets als een latex-emmer). De maten zullen ongeveer die van Joost zijn. Zo'n grote bak kun je kopen bij de dierafdeling van de Hornbach en kost 7 euro.

In het midden heb ik een gat van 3 bij 3 cm. Daarin heb ik weer een spons geklemd, dus wel zuurstof, maar geen ruimte om te ontsnappen.
goedkoop en ontsnappingsproof!

MartinS

Hier gaan ze in bakken van de chinees de koelkast in. Kan ze zo maanden bewaren als het moet (koude winter, warme zomer). Heb in bovenste gedeelte van onze koelkast al mijn voer staan. Dan maar wat minder ruimte. Ik zie het zo, kan de vrouw wat vaker vers kopen
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

alphamale

Ik bewaar en kweek ze in een curverbak van 50 bij 30 met een deksel. Ik heb met ducttape de opening van de bak vanaf de randen verkleind. Bij mij ontsnapt er niets. Destijds heb ik bij de baitshop wormenaarde besteld, maar volgens mij kan normale aarde ook. Ze hebben zo'n 30 cm aarde om in te woelen. Ik deed eerst gekookte groente voeren, maar nu doe ik net als Harry geweekt konijnenvoer bij de wormen. De bak staat in de bijkeuken en bezorgt nagenoeg geen stankoverlast. Met 100 wormen kun je met gemak een kweek opzetten.