Nieuwe buitenterrarium Harry en Pam

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pamela

#30
Citaat van: Rob Keulers op maart 26, 2008, 11:57:34 AM
Je kunt werken met een drainagesysteem wat je aansluit op je riolering in de bak.

Of je maakt gewoon een bodem van beton, kan het water neit naar binnen komen.

Het gaat toch ook om de regen die weg moet kunnen? Een bak van beton lijkt me dan niet echt handig.
Ik weet dat Alex Kenter een pomp heeft in zijn buitenterrarium ivm regen en grondwater. Alex, het zou leuk zijn als je hier zou kunnen reageren.

Jari B

Voor de regen kun je ook gewoon worteldoek gebruiken de salamanders gaan er niet doorheen en het water wel.

®ob

Jari, er werd net gezegd dat het grondwater omhoog kwam, dan heb je niks aan worteldoek!

Pamela

Citaat van: Rob Keulers op maart 28, 2008, 06:57:12 AM
Jari, er werd net gezegd dat het grondwater omhoog kwam, dan heb je niks aan worteldoek!

Ja, precies. Bij ons is het kurkdroog, hebben geen last van grondwater en de regen is zo weer in de bodem verdwenen. Dan heb je genoeg aan worteldoek ;)
Zoals ik al schreef, weet ik dat bij Alex het grondwater veel hoger staat en dan heb je wel een probleem >:(

Coen Deurloo

Bij mij moet de woningbouw de tuin gaan verhogen, ik kan momenteel niet eens naar mijn schuurtje lopen zonder natte voeten te krijgen...Een buitenterrarium lijkt me voorlopig dus geen goed idee...

do

Wanneer je bak een beetje oppervlakte krijgt kan je ook gewoon omhoog. Gewoon muurtje metselen(soort plantenbak) van 80 cm ofzo. Bult grond erin (waarin tunnels zin verwerkt) en het probleem is opgelost. Je kunt desnoods eerst laag grind in de bak doen. Van uit het grind een pijpje door de muur. Hierdoor wordt regenwater afgevoerd. Het moet wel een bak zijn van enige oppervlakte om te voorkomen dat de kou van de zijkant invloed kan hebben.

Roy van Grunsven

of axolotls natuurlijk, heb je nergens last van.

®ob

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Dat komt toch niet vaak voor Roy, dat jij posts plaatst waar daadwerkelijk niks zinnigs in te vinden valt... Ligt het aan het feit dat het net weekend is?  ;D ;D ;D

Pamela

Citaat van: Rob Keulers op maart 28, 2008, 07:45:38 PM
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Dat komt toch niet vaak voor Roy, dat jij posts plaatst waar daadwerkelijk niks zinnigs in te vinden valt... Ligt het aan het feit dat het net weekend is?  ;D ;D ;D

Hij is leuk Rob

Jari B

Bij mij in Noord-Brabant staat er grondwater op iets meer dan 1 meter diep.

Bert Broers

Ja, dan snap ik jou verhaal over worteldoek wel. Bij mij staat het water momenteel eerder 1 meter hoog....
>:( >:(
Ik zit dan ook te denken aan een afvoer op de riolering. Dat betekent alleen wel dat het buitenterrarium dichter bij het huis moet komen, wat weer betekent dat er eerst een kleine oorlog met mijn lieftallige echtgenote uitgevochten moet worden....óf inderdaad bovengronds bouwen. Maar dan vraag ik mij wél af of een strenge winter (je weet wel, die winters lang geleden) niet gevaarlijk gaat worden, als de dieren dicht bij de binnenkant van het muurtje overwinteren. Hoewel een beetje tempex of desnoods hooi misschien ook wel wonderen verricht...

®ob

Ik kan me weinig voorstellen bij jullie problemen mensen, Ik moet toch al snel een gaatje maken van zo'n metertje of 17 voordat ik natte voeten krijg!

Is een enorm voordeel met vocht in de kelders etc, maar je kunt niet even simpel een put slaan in je tuin, dat is dan weer de andere kant van de medaille.

do

Bert: Je kan een beetje sturen met de keuze voor overwinterplekken van de salamanders. Je tunnels,holtes, half in gegraven boomstronken etc moet je niet langs de randen aanleggen maar in het midden. Mijn ervaring dat de meeste sal. zich niet zomaar ingraven. Je zou, als je twijfelt aan het laatste of dat je gravende soorten gaat houden, ook nog wat met grondsoorten kunnen spelen. De grondsoorten waarin ze eventueel wel kunnen graven(bosgrond ed in het midden gebruiken en kleiachtige materialen aan de rand. De klei wel wat mengen met zand anders loopt het water van dat deel van de bodem af naar het middendeel.