Herpetofauna / habitat - Vl.brabant / Brussel (Belgïe)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kenny

In dit topic zal ik de komende tijd wat foto's plaatsen die ik neem van de verschillende natuurgebieden/poelprojecten in m'n onmiddelijke omgeving.

Bij deze al een kleine indruk van een poelprojectje op een kleine 4km van me vandaan.

Insektenhotel voor o.a. solitaire bij -en wespsoorten maar ook voor het overwinteren van allerhande kruipende beestjes:

Houtwal:

Poel met I.alpestris, L.vulgaris, L.helveticus, Bufo bufo en Rana temporaria:



De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Sergé Bogaerts

#1
Leuke foto's, maar je gebruikt wel een extreme groothoek...dat vertekent de foto's wel een beetje. Volgende keer gewoon wat afstand nemen :-)

Kenny

#2
Dat is idd met m'n fisheye lens genomen (8mm)  ;) m'n 18-55'je lag nog thuis (vergeetkop) en voor m'n vaste 100mm te weinig ruimte om alles te kaderen.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alphamale

#3
Dient dit forum ook als cursus fotografie?   ;)

Mooi topic Kenny. Krijgen wij toestemming om hier ook foto's op te plaatsen?

Kenny

#4
Dit weekend nog wat foto's van dezelfde plek als vorige post gemaakt, ditmaal met de normale 18-55 lens  ;) In de omgeving werden nog 4 poelen gegraven.







De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

#5







De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

#6
Citaat van: Niels D op maart 07, 2011, 10:40:03 AM
Krijgen wij toestemming om hier ook foto's op te plaatsen?

Nee, dit is specifiek mijn woon-omgeving. Zelf topicje van jouw buurt openen is overzichtelijker ;) en leuker om te vergelijken hoe de natuur er zoal verschilt.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

A34

#7
Krijg meteen zin om te gaan wandelen. :) Mooie fotos Kenny! En wat een verschil kwa lens trouwens.

Kenny

In heel dit gebied hangen trouwens bordjes met spreuken en informatie over bv. de beplanting, de beestjes,...

Ene op z'n onvervalst belgisch brabants: " Lente, Zomer, Herfst en Winter, Twaalf maanden, 365 dagen, uur na uur, ziet ge hier puur natuur. " (J.D.R.)

Best leuk denk ik dan  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

Vandaag kwam Rob tot hier afgezakt om de groene Brusselse rand aan te doen, zelf had ik m'n fototoestel niet mee en werd alles geschoten met het mobieltje van Rob.

Wat opviel was de enorme aantallen vuursalamanderlarven...en dan spreek ik niet over een 100tal maar gemakkelijk richting 1000 tal. De adulten zijn natuurlijk iets moeilijker te vinden overdag maar toch vonden we 2 dames onder een stronkje. Andere salamandersoorten vonden we hier niet. Wel wat bruine kikkertjes, gammarus, boshyacint, bosanemonen, daslook, vrouwtjesvaren,...

Kortom, een leuk half dagje in de natuur  ;)

















De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

A34


Kenny

Het is idd een prachtig bos, zeker vanaf half april...dan gaan de boshyacintjes massaal bloeien en is heel het bos met een paars tapijtje bedekt...we waren er net iets te vroeg.

Rob heeft trouwens ook filmpjes geschoten, die zullen een dezer wel volgen.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Monique

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

robkeulers

#13


Deze larfjes komen allemaal uit een enkel klein bassin van een 50x50 cm. Er zaten er nog veel meer, maar we hebben er maar een paar gevangen voor het idee. Hier moeten ongelofelijk veel beesten zitten, aan het aantal larven te zien.



http://www.youtube.com/watch?v=kZf0LlSbGoc&hd=1c
Het kleine bassin waar alle larven (60+) te vinden waren. Overigens, dit was toeval, nadat we de helling afdaalden was dit het eerste plekje waar we keken. Wat eens score!



http://www.youtube.com/watch?v=iGQm9HG7ICo
Het dal waar het beekje door liep



http://www.youtube.com/watch?v=rzP_omEZJrk
zelfs in deze modderpoel vond je larven. Waarschijnlijk zijn ze uitgespoeld vanuit het stroompje.

A34

Super om te zien zo, ook mooi in goede kwaliteit. Je kunt de HD filmpjes eventueel ook in widescreen posten. :)