Neurergus stamboek?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sergé Bogaerts

Beste mensen (leden en niet-leden van de Salamandervereniging)

In Duitsland wordt geprobeerd om via Molch-Registers (soort van stamboeken) zicht te krijgen op welke soorten Neurergus er nog in omloop zijn, om hoeveel dieren het gaat en om mensen met elkaar in contact te brengen zodat ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Ik wil dit ook voor Nederland en België in beeld proberen te brengen.

Tot voor kort was het redelijk overzichtelijk want alles wat er was kwam via nakweek van dieren die via kleine importen naar Europa waren gekomen (N. strauchii strauchii, N. strauchii barani, N. crocatus, N. kaiseri en N. microspilotus). Alleen N. strauchii werd redelijk gewkeekt en er is elk jaar wel iemand die er kweekt (wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze dan ook afgestaan worden).
N. microspilotus is nagenoeg uitgestorven in gevangenschap. Bij N. crocatus zijn er nog wel dieren in omloop maar dat lijken allemaal vrouwtjes te zijn.
Van N. kaiseri zijn de afgelopen jaren wilvang importen geweest. veel ervan zijn gestorven, maar gelukkig zijn er ook mensen die ze in leven weten te houden en er mee kweken.

Ik ben benieuwd of er onder jullie mensen zijn die Neurergus hebben. Ik wil proberen een overzicht te krijgen van wat er in Nederland en België zit. Ik vermoedt dat er niet veel mensen zijn maar juist daarom is het goed om met elkaar ervaringen te delen. Ik wil weten waar ze vandaan komen en hoe we er voor kunnen zorgen dat we er mee kweken. Ik ben voor Neurergus strauchii al bezig om met bekende kwekers uit België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Engeland en Spanje alle gegevens die we hebben verzameld bij elkaar te zetten om te kijken wat we geleerd hebben.
Voor Neurergus kaiseri zou dat ook moeten, want ik heb bijv. al jaren N. kaiseri maar heb er nog niet mee kunnen kweken (en ik hou ze echt niet anders dan de mensen die er wel mee kweken).

Kortom, meld je a.u.b. (via een privé mail niet op dit forum) bij mij met welke soort(en) je hebt, hoeveel en of het nakweek is of wildvang en hoe lang je ze al hebt. We kunnen dan samen proberen wat afspraken te maken over hoe we verder gaan.

Groet, Sergé Bogaerts

Bijgevoegd een foto van een Neurergus strauchii beek in Turkije.

   

Coen Deurloo

Ik heb 5 juvenielen. Ik wil graag meehelpen met het Neurergus project zeldzame soorten, ik hoop er dus ooit mee te kunnen kweken... Hoe kunnen we het beste informatie hierover kortsluiten? In de nieuwsbrief wordt er over een emailgroep gepraat maar dit kan ook in een (eventueel afgeschermd) gedeelte op dit forum.

Sergé Bogaerts

Ik ben niet zo'n forum man, ik lees mijn mail veel vaker. Er zullen meer mensen kaiseri gaan krijgen, dus ik zal een oproep sturen aan mensen die mee willen doen. Het belangrijkste is denk dat we weten wie wat heeft en dat ervaringen en kennis worden uitgewisseld.

rob

Je zou een stuk site kunnen gebruiken als soort van databank, met daarin ingesteld dat elke verandering automatisch per mail gemeld wordt.

Op deze manier heb je alle data bij elkaar staan op 1 centraal punt, en is sergé's forum-probleem opgelost

Sergé Bogaerts

tja, misschien wel, als het verder maar afgesloten is voor mensen die niet meedoen.
Ik wil geen publieke toegang tot privé gegevens van mensen.

Coen Deurloo

Citaat van: Rob Keulers op oktober 15, 2007, 12:52:31 PM
Je zou een stuk site kunnen gebruiken als soort van databank, met daarin ingesteld dat elke verandering automatisch per mail gemeld wordt.

Op deze manier heb je alle data bij elkaar staan op 1 centraal punt, en is sergé's forum-probleem opgelost

Goed idee Rob, Dat kan waarschijnlijk wel op een of andere manier geregeld worden, ga er binnenkort even achteraan. Zou dit in een afgeschermd forum gedeelte kunnen of is er een andere omgeving nodig? Wat voor data moet er verzameld worden?