Cynops cyanurus yunnanensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roy van Grunsven

Even wat fotos voor Stijn.
Het kenmerk van deze ondersoort is de donkere band over de cloaca.

http://s97.photobucket.com/albums/l219/grunsven/Cynops%20cyanurus%20yunnanensis/

joost.v.wijk

Citaat van: Roy van Grunsven op februari 16, 2011, 03:43:38 PM
Het kenmerk van deze ondersoort is de donkere band over de cloaca.

Dat gaat helaas niet meer op. Er is gekweekt met dieren met een band over de cloaca, waarbij de nakweek dit niet had, en andersom.
Wel mooie foto's hoor.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roy van Grunsven

Dan zijn de ondersoorten niet meer te herkennen? Bij al mijn dieren is het zo duidelijk als op de fotos.
Ook in de beschrijving wordt dit genoemd http://science.naturalis.nl/hosted-sites/salamanders/salamanders-of-the-old-world/species-list/cynops/cyanurus
De kleur op de rug is natuurlijk erg variabel en formaat is ook geen geweldig kenmerk.

Volgens mij wordt er ook niet veel meer gekweekt met deze dieren. Zelf heb ik ook alleen vrouwtjes dus dat schiet niet op.


joost.v.wijk

Je hebt alleen nog zekerheid wanneer je dieren met vindplaats hebt. Zelf heb ik nog een koppeltje en 1 juveniel van afgelopen jaar.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jef Janssens

ik kweek al enkele jaren met deze dieren,de ouderdieren zijn nog wildvangexemplaren.
ik heb(bij mijn weten)nog nooit dieren zonder zwarte band over de cloaca gekweekt.

Roy van Grunsven

De meeste dieren die ik heb komen van Harry. Enkele jaren heb ik er twee van Jef overgenomen in de hoop dat het mannetjes waren maar waren ook beide vrouwtjes.

@ Jef heb jij nog regelmatig mannetjes?

Jef Janssens

Hoi Roy,
Door gezondheidsproblemen en een defect verwarminkje,ben ik zelf bijna mijn hele kweekgroep verloren.
Ik heb nog slechts 1 man en 2 vrouwen over,ik hoop dat ze dit jaar willen kweken na deze rampzalige winter.

Roy van Grunsven

Dat is jammer,
Gelukkig heb je wel veel ervaring met deze soort dus het lijkt me wel weer goed te komen.
Dan blijven mijn vrouwtjes waarschijnlijk voorlopig vrijgezel.