Salamandra algira tingitana

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

naeff002

Ik ben ook benieuwd wordt wel veel uitgesteld. Door dit soort dingen haal ik ze ook liever op.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

naeff002





zo heb ik het in gericht. Ik heb er veel schors in zitten en veel mos. Ook zitten er een paar holen in die niet zichtbaar zijn omdat ik ze met mos bedekt heb. De bodem is bos grond en er groeien al plantjes uit, wat ik wel mooi vind eigenlijk.
Ik moet het glas alleen nog een keer schoon maken. Ik sproei al iedere avond in deze bak zodat het mos wat langer goed blijft.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

A34

Hey Kevin,

Je bak ziet er inderdaad anders uit, heel mooi en natuurlijk!

alibombali

Ik hou mijn Algira's ook meer als Kevin dan als Jeroen..

robkeulers

Dat ziet er allemaal goed uit!

Salamanders zijn door hun doorlatende huid erg gevoelig voor verontreiniging. Buizen en gaten die jullie maken moeten regelmatig schoongemaakt/doorgewoeld worden. De dieren schijten vaak op dezelfde plek waar ze uiteindelijk dus in hun eigen poep kruipen. Op den duur krijgen ze dan een doffe huid en zijn in no time dood. Dit zie je helaas niet goed aankomen van tevoren.

De truc bij dergelijke bakken met een beperkte grootte en gronddiepte is om echt heel regelmatig alles door elkaar te woelen.

naeff002

bedankt voor de tip. Ik was al van plan om regelmatig de mos te vervangen dan woel ik ook meteen de grond door.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

A34

Hoe vaak omwoelen raden jullie aan dan? Ik woel bij mijn Mavortiums 1 keer in de 2 weken hun verstop plaatsen om. De hele bak een keer in de 3 maanden. Water ververs ik om de dag.

robkeulers

Dat moet je op gevoel doen, het klinkt prima in elk geval. ALs je bosgrond gebruikt zoals jullie doen zou ik het elk half jaar ofzo vervangen.

A34

Citaat van: Rob Keulers op februari 08, 2011, 10:39:56 PM
Dat moet je op gevoel doen, het klinkt prima in elk geval. ALs je bosgrond gebruikt zoals jullie doen zou ik het elk half jaar ofzo vervangen.

Ik gebruik bij alle bakken Rapti-bark.. ook bij mijn Macs. Dit gaat prima ze graven zich onder, onder het mos en voeren gaat prima met de pincet.

Steven DC

Citaat van: Rob Keulers op februari 08, 2011, 09:35:26 PM
Dat ziet er allemaal goed uit!

Salamanders zijn door hun doorlatende huid erg gevoelig voor verontreiniging. Buizen en gaten die jullie maken moeten regelmatig schoongemaakt/doorgewoeld worden. De dieren schijten vaak op dezelfde plek waar ze uiteindelijk dus in hun eigen poep kruipen. Op den duur krijgen ze dan een doffe huid en zijn in no time dood. Dit zie je helaas niet goed aankomen van tevoren.

De truc bij dergelijke bakken met een beperkte grootte en gronddiepte is om echt heel regelmatig alles door elkaar te woelen.

Houden regenwormen, springstaartjes en pissebedden de bodem dan niet luchtig genoeg? Ik was in elk geval in veronderstelling dat deze diertjes (als de bak niet overbevolkt is!) de bak toch "rein" houden...

robkeulers

Het probleem is dat nitriet en nitraten zich ophopen in de grond, dat wordt door het bodemleven (dat maar beperkt zit in een binnenbak) weggewerkt.

In een buitenbak is dat anders. Daar kan door de regen een gedeelte wegzakken in de grond (de bodemlaag is dan ook vele malen dikker dan in een terrarium. Ook zitten in een buitenbak veel meer organismen die de afvalstoffen afbreken.

Het probleem hiermee is, deze afvalstoffen zijn sluipmoordenaars. Op het moment dat je problemen ziet bij je salamanders (het ontstaan van een doffe huid) ben je vaak al te laat en gaan je dieren dood. Geloof me, je zou niet de eerste zijn die het overkomt.
Dus, regelmatig de grond doorwoelen en ook regelmatig toch vervangen. Doe je het niet, dan kom je vroeg of laat altijd voor problemen te staan!


naeff002

regelmatig doorwoelen en regelmatig vervangen dus. Geen probleem geef me zelf weer een reden vaker naar het bos te gaan met mijn honden. Ook een goed moment om wormen in te slaan
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

A34

Voordeel van repti-bark is dat het vochtig en luchtig blijft .. en dat je het ook een paar keer kan omspoelen

robkeulers

Da's de waarheid als een koe.

Ik heb het een keer in een cementkuip gestort en uitgebreid doorgespoeld, daarna een dag laten weken in de bak water. Daarop heb ik het op een oude handdoek laten aandrogen, dat gaat prima. Dat wil ik in de toekomst ook blijven doen.

A34

En dat bespaard je ook een hoop geld, als je weet dat een 26 Liter zak al gauw 20 euro kost.