triturus dobrogicus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

 Hallo ik heb een vraag.
Mij is bekend dat de triturus dobrogicus in 1jaar volwassen kunnen zijn.
Maar hoelang groeien ze door dat is mij nog niet duidelijk .
De meeste salamandersoorten doen er toch 3 jaar over.
IK hoop er een goed antwoord op te krijgen .

Jari B

precies weet ik het niet maar ik heb nakweek van dit jaar gekocht en dat is ongeveer 6cm

alibombali

#2
De Dobro's van dit jaar zijn bij mij al zo'n 10/11cm en de mannen hebben al kleine kammetjes. ze zijn dus nog maar 5 maanden oud. Over 4 a 5 maanden kun je er dus zeker mee kweken..daarna groeien ze nog een aantal jaar door tot 14/15cm, dat hangt ook een beetje al onder welke omstandigheden je ze houd (groote van je bak e.d)

Jari B

Ik heb ze in mijn vijver dus daar kunnen ze snel groot worden.
Savonds loop ik altijd naar buiten om te kijken of ik er een zie maar je merkt wel dat ze best snel nu in winterslaap gaan.
En ik zie dan altijd naaktslakken dus die eten ze ne ik voor ze soms buffalo wormen bij.

rob

Jari,

heb je je vijver goed afgesloten zodat ze niet kunnen ontsnappen? Deze dieren kunnen waarschijnlijk goed overleven in het Nederlandse klimaat, en als ze aan de wandel gaan heb je een probleempje..

in het tijdschrift van RAVON stond eens een heel artikel over Triturus carnifex rondom nijmegen. Een tuincentrum had die een paar jaar verkocht, en nu vond je overal carnifex in het wild. Klinkt leuk, maar eigenlijk is het niks om vrolijk van te worden

Jari B

#5
goed afgesloten ik onder mijn buitenterrarium worteldoek en dat heb ik vastgemaakt aan een muurje en op dat muurtje dan plaatje wat naar binnen steekt

Jari B

Dus niks kan eruit ik nu ook iets gekocht en dat houd mijn vijver ijsvrij.
Het is een 5hoek van piepschuim en piepschijm gaat niet bevriezen en eronder hangt een bolletje en daar komt zuurstof uit dus is ook goed te gebruiken voor koeling in de zomer. 8)

rob

waarschijnlijk warmt dat het water alleen op... De lucht die je het water in pompt is warmer dan het water en het relatief koele water bij de bodem haal je zo naar boven waardoor dat ook weer opwarmt..



Jari B

nee want de snoer met lucht begint 7 meter van mijn vijver af maar doordat het beweegt wordt hij minder snel warm

Jari B

Mijn T. Dobrocicus zijn alweer actief in paringskleed.