Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



marmers ?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Louis

groetjes iedereen,

Ik heb veel van deze kleine larven in Portugal op 28 Augustus in serra da estrela ( 1820m ) gezien.
volgens mijn zijn dat marmers.
Klopt dat ?

Bedankt voor jullie reacties,

Louis

alibombali

Klopt, triturus marmoratus of triturus marmoratus pygmaeus..
maar ik denk triturus marmoratus...

alphamale

Dat is wel fantastisch zeg. Dat maakt een vakantie al de moeite waard.

DannyS

Citaat van: Alex Kenter op december 21, 2010, 11:55:48 AM
Klopt, triturus marmoratus of triturus marmoratus pygmaeus..
maar ik denk triturus marmoratus...

pssst.. T.pygmaeus is al een tijdje een aparte soort..
Verder zijn de larven inderdaad een van de 2..

robkeulers

Aan de hand van de locatie wordt het verder ook niet duidelijk. de vindplek ligt een beetje in het overgangsgebied van T. marmoratus en T. pygmaeus.
Voor zover ik weet is er geen overgangsvorm tussen deze twee.

Conclusie? een marmersalamanders of een dwergmarmersalamander. En welke? Dat weet je pas als je gemetamorfoseerde dieren hebt gefotografeerd.

Sergé Bogaerts

Er bestaan wel hybriden...maar dat kun je aan larven nooit zien en die komen in het veld ook zelden voor. Op Serra de Estrella is Triturus marmoratus gevonden. Rudolf Malkmus beschijft extreem donker getekende dieren van bovenop de berg. En je mag de larven niet meenemen want de soort is beschermd, dus opkweken zit er niet in. Gewoon teruggaan als ze zich voortplanten!

Louis

#6
Bedankt voor alle jullie reacties,
Ik denk dat gezien de lokatie een marmer is. De verspreidingsgebiden in Portugal op dit moment is nog zeer onzeker. In de nieuwe Portugeese herpetoaltas van begin dit jaar worden alle twee sorten nog samen behandeld omdat nog mitochondriche ondezoek gaande is. En (inderdaad Sergé) , er zijn hybriden gevonden in het midden van Portugal.
Pygmaeus worden meestal op lagere hoogtes gevonden, op het plateau van Serra da estrela ( boven de 1800 m ) kom je ( tot nu toe bekend ) alleen marmers.
Ik neem aan van jullie reacties dat dit geen iberische watersalamander is ...

Ik ga regelmatig naar serra da estrela , mischien kom ik nog een volwassene tegen. Deze is terug naar zijn meertje waar ik ook europese boomkikkers ( op de foto ) en iberische meerkikkers zag.

Louis

Sergé Bogaerts

Typisch voor marmersalamander larven (en waarmee je ze ook van kamsalamanders kunt onderscheiden) is de zilverwitte rand langs de staartvinzoom. Verder hebben marmer- en kamsalamanderlarven vaak enorm lange tenen aan de voorpoten, zwarte stippen in de staarvinnen, een hoge vinzoom en bewegen zich als jonge larven in de middelste waterlagen. Triturus (Lissotriton) boscai larven lijken heel sterk op larven van onze inheemse vinpoot- en kleine watersalamander en hebben dus die zwarte stippen, witte vinzoom, lange tenen e.d. niet.

Louis

Bedankt Sergé voor de info.
Salamanders zijn ( voor mij ) een deel van een nog breder interesse in de dierenwereld. Daarom heb ik af en toe jullie expertiese nodig.


Louis