aqua-terra.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

siskin

Geacht forum.
Bij mijn nieuw te bouwen bakken wil ik een bouw toepassen om een nat en droog gedeeelte gescheiden te houden.
Op de bodem een opstaande glazen strook die een gedeeltelijke deel van de bak vrij moet houden van het watergedeelte.
probleem is alleen ,dat er over de rand van dat droge gedeelte geen begroeing mag wezen met de rest.
Anders kruipt het vocht langs die weg toch weer naar het droge gedeelte.
Iemand een oplossing ?
John.

Louis

Beste John,
ik heb op dit moment geen foto's maar ik heb altijd kurk gebruikt om de overgang te bedekken.
Kurk gaat lang mee en je kan het op maat snijden. Bodembedekkers kunnen makelijk overheem groeien en als je wilt kan je ze op tijd snoeien om te verkomen dat ze vocht opzuigen naar de droger gedelte.

Er zijn zeker andere mogelijkheden, maar ik doe het altijd zo.  :)

Louis

siskin

Bedankt voor je mail ,weer wat wijzer geworden.
John.

Louis

Hier heb je een foto van een deel van de overgang van mijn aqua_terrarium.
Het water niveau is nu vrij laag ! Je kan zo'n overgang schuin of recht maken. Alles is mogelijk.

Groetjes,
Louis

André

Hey John,
In dit topic kan je wel een beetje zien hoe ik het gedaan heb, stukken hout op de rand, en de wortels van een varen.

http://www.salamanders.nl/forum/watersalamanders-(triturus-lissotriton-mesotriton-en-ommatotriton)/aquatiel-houden-triturus-marmoratus/

Hoe dik wordt de laag bodembedekking aan de droge kant?
Bij mij is dat 20-25 cm dan is de bovenste laag droog, en onderin is het vochtiger. Zo hebben de planten hun vocht en de salamanders een droog gedeelte.
Voor welke soort is wordt het verblijf, en is het dan echt nodig om een kurk droog deel te hebben?

Groet André

siskin

Andre ,weet nog niet welk soort salamander ik neem.
Maar ik laat nieuwe bakken op maat maken en bekijk alle mogelijkheden van inrichting die ik in de toekomst nodig kan hebben.
Begin met 3 a4 te bestellen bakken en bekijk de mogelijkheden.
Later kan ik nog wat meer bakken kopen en misschien weer aangepast,.
john.