Moeilijkheidsgraad T. shanjing

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Dat T. shanjing niet de makkelijkste soort is weten we allemaal. Er is schijnbaar nog niemand die juvenielen opgekweekt heeft tot volwassen beesten.
Vorig jaar heb ik 11 dieren van Petro over genomen. Eentje ben ik kort daarna door eigen schuld verloren, en 1 bleef erg achter in groei, die het uiteindelijk ook niet gehaald heeft. Ik ben met 9 dieren verder gegaan. Dit is het eerste jaar erg goed verlopen.
Tot enige weken terug, kon ik enkele dieren niet vinden. Dit bleken ook achteraf de kleinsten te wezen. Hiervan heb ik er 2 terug gevonden. 
Vandaag heb ik weer 2 terug gevonden (dood) waarvan zelfs mijn grootste exemplaar. 

De truuk m.b.t. opkweken van shanjing was altijd 'droog' houden. Bij een iets wat hogere vochtigheid gaat het al mis. Mijn dieren heb ik ook altijd droog gehouden. 1 X per week werdt er licht gesproeid, tot de toplaag vochtig was. Op deze manier heb ik shanjing van plusminus 4 cm naar ruim 8 cm gekregen, in een jaar tijd.
Helaas mocht er iets niet voldoende zijn... :( :( :(


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Ik heb in 2007 Nk van salamanderland gehad. Prachtige beesten, maar idd moeilijk op te kweken. Ik heb nog 1 beest uit die tijd, maar nog nooit mee gekweekt.

Steven DC

Hoeveel dieren heb je nu dan nog over Joost?

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Lastig om te lezen Joost. Altijd vervelend, helemaal als je het gevoel hebt het niet in de hand te hebben.
Ik wens je in ieder geval veel succes met de overgebleven 3 dieren!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

StijnH

Inderdaad vervelend om te lezen..wel raar zo'n omslag in een keer. Als je denkt dat het de goeie kant op gaat en omdat je ze al een jaar hebt met succes zal het wel even flink balen zijn. Ik hoop voor je dat de overige 3 het goed blijven doen.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

Is inderdaad erg balen. Ik hoop de oorzaak te kunnen achterhalen, en verder te gaan met deze, en in de toekomst nieuwe op te kweken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

Ik heb er ook een aantal verloren. Bij mij zijn er nog maar 2 over. Eerst hield ik ze een beetje te vochtig en later had ik ineens last van mijt. Eeuwig zonde van deze mooie dieren. De laatste hou ik nu ook droog en doen het op het eerste gezicht heel goed, maar ja dat dacht ik eerder ook.

Joost hoe laag is de luchtvochtigheid bij jou?
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

hoi,Joost
Ben er net achter(ook door dode dieren)dat die vochtigheid "nauw luistert".
Het is duidelijk dat als de dieren het land op gaan,de beste manier van opkweken de droge manier is.
Maar zijn de dieren ouder(de temparatuur heeft daar ook mee te maken),dan verandert het vochtbehoefte duidelijk.
Als ze zo'n jaar tot anderhalf jaar oud zijn,moet de vochtigheid geheid weer omhoog.En dan bedoel ik hun leefomgeving en niet de luchtvochtigheid!
Zorg altijd voor een bakje water waar ze als ze dat willen in kunnen vertoeven.
Met het vochtiger maken moet je er toch voor blijven zorgen dat het aan de droge kant blijft in de bak.
Het luistert nogal nauw allemaal,maar het is te doen.
Petro
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Citaat van: petro pees op december 14, 2010, 10:43:03 PM
hoi,Joost
Ben er net achter(ook door dode dieren)dat die vochtigheid "nauw luistert".
Het is duidelijk dat als de dieren het land op gaan,de beste manier van opkweken de droge manier is.
Maar zijn de dieren ouder(de temparatuur heeft daar ook mee te maken),dan verandert het vochtbehoefte duidelijk.
Als ze zo'n jaar tot anderhalf jaar oud zijn,moet de vochtigheid geheid weer omhoog.En dan bedoel ik hun leefomgeving en niet de luchtvochtigheid!
Zorg altijd voor een bakje water waar ze als ze dat willen in kunnen vertoeven.
Met het vochtiger maken moet je er toch voor blijven zorgen dat het aan de droge kant blijft in de bak.
Het luistert nogal nauw allemaal,maar het is te doen.
Petro

Bedankt voor deze info Petro. Ik hoop van harte dat er dit jaar ook weer genoeg gekweekt wordt, want ik wil het zeker weer gaan proberen. Ik was (en ben) erg in m'n sas met deze diertjes.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alibombali

Citaat van: joost.v.wijk op december 14, 2010, 10:52:54 PM
Ik hoop van harte dat er dit jaar ook weer genoeg gekweekt wordt


Hummmm...ik ga weer mijn best doen..maar er zullen nu wel wat betere opkweekresultaten moeten komen...misschien moet er meer contact zijn met de USA, daar word ook al een aantal jaar gekweekt..

joost.v.wijk

Citaat van: Alex Kenter op december 14, 2010, 11:10:54 PM
Citaat van: joost.v.wijk op december 14, 2010, 10:52:54 PM
Ik hoop van harte dat er dit jaar ook weer genoeg gekweekt wordt


Hummmm...ik ga weer mijn best doen..maar er zullen nu wel wat betere opkweekresultaten moeten komen...misschien moet er meer contact zijn met de USA, daar word ook al een aantal jaar gekweekt..

We leren gelukkig wel steeds meer (ook mede door de fouten).

In de VS wordt idd ook met shanjing gekweekt, alleen vraag ik me toch af welke soort zij daar nu kweken. Is het dezelfde shanjing die wij hier hebben? Voor zover ik weet, worden juvenielen daar erg vochtig opgekweekt, wat schijnbaar goed gaat, en wat hier fout gaat. Ook omdat er nog veel onduidelijkheid bestaat met de vele vormen en/of ondersoorten van shanjing (mbt verrucosus), bestaat de kans dat er in de VS toch met een andere lijn gekweekt wordt.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

Ik ga wel eens informeren.Als het goed is werkt er nog iemand in een dierentuin daar,die met T.shanjing kweekt.(waar ik al eerder contact mee heb gehad)
Petro
Tylototriton Shanjing