Salamandra Algira

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alibombali

Na vier jaar op rij gekweekt te hebben met de Salamandra Algira's, had ik vorig jaar zomaar een keer niks.
Deze zomer heb ik een aantal Algira's uit het buitenterrarium gevist en naar een bak in de schuur verhuist..
Gisteren kreeg ik bezoek voor een kleine rondleiding bij mijn salies, en tot mijn grote vreugde zag ik een koppel zich prima vermaken met standje 64....(word vervolgd, hoop ik)

ps. bij een temperatuur van 5 graden

Hugo

#1
Hey Lex,

Dat is goed nieuws!!
Gefeliciteerd! :)

Het zou maar weer zomaar een productief voorjaar kunnen worden dan!  :D


alibombali

Haaa  die Huuuug...
Tja er is natuurlijk nog niks zeker (misschien was het wel alleen lust)
larven komen hopelijk rond februari/maart...

MartinS

We wachten het af, ben benieuwd! In ieder geval, veel succes ermee.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

naeff002

Dat is toch weer een goed begin van een nieuw seizoen. Ook al is er eigenlijk nog helemaal niks.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

alibombali

Precies....Do had vorig jaar wel larven...misschien kan hij posten wat er uiteindelijk van is groot geworden?

robkeulers

Fingers crossed Alex, ik gun het je!

Mijn mannelijke algira tingitana is volwassen en helemaal in paarstemming. De vrouwen zijn net zo oud en helaas daardoor nog niet geslachtsrijp. Bij vuursalamanders zijn de mannen doorgaans een jaartje eerder geslachtsrijp.

Maar goed, dat geeft wel hoop voor volgend jaar.

do

Hoi Alex
Ik nog ongeveer 20 dieren uit 2009 en 8 uit 2010
Ik hoop dat ze de winter een beetje doorkomen.

Groet Do

alibombali

Zoooww...dat zijn mooie getallen...bijna getallen om respekt voor te tonen.. ;) ;)

Sergé Bogaerts

Hoi Do / Alex,

ik heb ook al jaren een koppel S. algira uit dezelfde zendingen. Het relatief kleine vrouwtje heeft onregelmatig larven afgezet. Afgelopen voorjaar geen bijvoorbeeld. Ik heb van het laatste legsel (2009) nog 7 dieren, en nog twee dieren uit eerder legsels. Een daarvan is een vrouw die al drie jaar veel groter is dan de mama maar tot op heden nog geen larf heeft geproduceerd. Ik heb al wel weer paringen gezien, maar zoals Alex al aangeeft, dat is geen enkele garantie, behalve dan dat de hormonen bij het mannetje nog goed werken.

Groet, Sergé   

alibombali

Kweken gaat eigenlijk wel goed als je de resultaten bekijkt....
Een ander puntje van aandacht is het houden van Algira's in een buitenterrarium..
Ik heb het idee dat de Algira toch minder geschikt is voor een buitenterrarium dan bv de Salamandra salamandra..Van de 9 dieren die ik vorig jaar nog zeker in mijn buitenbak had zitten, heb ik er maar een koppel in het najaar uit kunnen vissen..

do

Ik heb dezelfde ervaring in het buitenterrarium. Van de 7 dieren waar ik mee begon zie ik er nog twee rondlopen.....
Zoals ik eerder al een keer geschreven heb zitten er, ook voor andere soorten, nogal wat lastig op te lossen "problemen"in het houden van dit soort sal. in een buitenbak.
Mijn ervaring is nu dat het 1 of 2 jaar goed gaat en dat daarna dieren "verdwijnen".
Op dit ogenblik zitten mijn nakweek dieren gewoon weer aquariums in huis en in de schuur. Ik weet niet of mijn buitenbakken nog voor zeldzamere soorten ga gebruiken.

Sergé Bogaerts

Een buitenterrarium is om meerdere redenen voor deze soort ongeschikt. De belangrijkste is het klimaat. In Marokko zijn deze dieren actief in het late herfst, soms winterseizoen en vroege voorjaar en houden een zomerrust. Het is in de winter veel warmer in Marokko (afhankelijk van de lokatie kan dit ook nog behoorlijk verschillen trouwens). Onze winter is erg onvoorspelbaar.
Een andere goede reden is dat je heel weinig controle hebt, en je inderdaad pas na een jaar ontdekt dat er dieren "weg" zijn. Ontsnapt of gestorven en volledig vergaan kan allebei gemakkelijk zonder dat je het ooit merkt. Een ziekte kan ook gemakkelijke toeslaan zonder dat je er iets van ziet en dus je hele groep laten verdwijnen.
Ik zou zelf een buitenterrarium alleen maar gebruiken voor een tijdelijke periode (dus voorjaar tot najaar) of alleen voor dieren die je ook kunt missen, waarmee je bewust het risico aangaat dat je eventueel dieren verliest.