welke soort is het ?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Louis

Hoi allemal,

Is dit een vinpootsalamander ?

ik vond ze ?,  in mijn tuin in Maastricht.

Groetjes,

LP

joost.v.wijk

Het is een vrouwelijk exemplaar van de L. helveticus (vinpoot) of een L. vulgaris (gewone/kleine watersalamander. Met name de vrouwtjes zijn erg lastig van elkaar te onderscheiden.

btw: welkom LP  ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Louis

Bedankt Joost,
Ik ben gaan zoeken en ik denk NIET dat een ( vulgaris ) is. Ik heb twee sorten in mijn vijver, de Alpenwater salamander in grote getallen en deze "bruine" soort.
Ik heb fotos van de vinpoot watersalamander op de site van RAVON en erkende mijn tweede sort aan de manetjes....Maar, het wordt na 2006 niet meer vermeld in Maastricht.
Ik moet volgend jaar goed opleten als ze terug zijn en een foto nemen.

Groetjes,

LP

robkeulers

Hallo LP, het kan toch wel dat je vinpootjes in je vijver hebt. Het feit dat ze niet meer op de site van RAVON staan betekent niet dat ze er niet zijn.

Ik heb in het verleden ook vinpootjes gevonden in de directe omgeving van Maastricht, dus het is goed mogelijk. In welke wijk van M-tricht woon je?

Sergé Bogaerts

De felle buikkleur en het feit dat zowel de buik als de keel gevlekt zijn duidt eerder in de richting van vulgaris dan van helveticus. Kijk ook in het fotoalbum op de ravonsite en vergelijk alle foto's van helveticus met vulgaris.
Dat ze niet op een website staan qua verspreiding zegt niks, vooral in binnensteden wordt door vijverbezitters nogal met dieren gesleept en kun je dus makkelijk allebei de soorten hebben.

Vulgaris is overigens in Zuid Limburg veel algemener dan helveticus.

Louis

#5
Dag Rob,

Op Sint Pieter, net aan de Noordoost rand van de berg achter de laastste akkers.
Tot 2009 heb allen alpenwaters gezien, soms tot 25 getelde dieren in een vijver dat ik zo natuurlijk mogelijk hou. De vijver is amper 5 x 1.5 meter en het verbaast mij steeds hoeveel dieren er in jaar na jaar zijn. Ik zorg ook voor voldoende beschuting in de winter manden maar toch....
In de eerste jaren zag ik veel kikers in de vijver maar de laatste jaren zie ik 1 - 3 bruine kikkers en 2 -4  gewone padden, nooit dikkopjes en heel veel salamanders.
Vorig jaar viel mij op dat ook wat bruine salamanders rondzwomen die wat kleiner en sierelijke lijken.
Zelfs voor mijn kinderen waren ze duidelijk anders.
Ik heb dit jaar nog meer gezien als vorig jaar, ook onder stenen zitten alle twee sorten bij elkaar maar tot nu toe heb ik ze niet echt fotografeert. Volgend jaar moet ik alles in foto vastleggen.

Helveticus of vulgaris ??? het antwoord moet tot volgend jaar wachten. Ik denk ook dat de vroutje op de foto meer op een vulgaris lijkt, daar ben ik mee eens. MAAR ik heb nooit mannetjes van de vulgaris gezien ( dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn ) . Ik heb wel een aantal "bruine" mannetjes gezien, en die ( in mijn bescheiden opinie ) zijn wel helveticus.

Ik was al bij met twee sorten in mijn tuin ( welke dan ook ) mischien zijn er 3  ???

Groetjes,
LP