Aquatiel houden Triturus Marmoratus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

Na verloop van tijd stapelen afvalstoffen zich op in de bodem. Je ziet dit verder niet, maar je salamander kan er aan dood gaan. Je dier krijgt een doffe huid en sterft vrij snel daarna.

Bij alle landbewonende salamanders is het belangrijk om regelmatig de bodem te verversen. Met name bij gravende soorten is dit van belang (tijgers bijvoorbeeld).

Louis

Zeer mooie bak Andre,
Zeer goed gemakt.
Zoals Rob zei, moet je inderdaad de grond regelmatig verversen maar dat kan makelijk gedaan worden zonder dat de planten er onder lijden. Meestal groeien ze nog beter na de verversing. ventilatie is ook belangerijk voor de planten.
Ik heb verder geen ervaring met marmers in een terrarium maar omdat ik zelf Portugees ben, ken ik ze van "buiten".
In het midden en noorden van Portugal zie je ze in oktober/december de water in gaan maar in zeer droge winters vind je ze de hele jaar door op het land.
Ik neem aan dus dat in een terrarium moet je ( mischien ) meer doen dan allen het water niveau veranderen om ze aquatisch te krijgen. Een temperatuur verandering kan helpen.
In zeer warme streken gaan de dieren na een temperatuurdaling en stijgende water aquatisch worden en houden meestal geen winterslaap.
In gematigde streken houden ze hun winterslaap in het water OF aan land en worden bijna allemal aquatisch in lente na een temperatuurstijging.

Temperutuur is dus ook belangerijk.

Groetjes,
Louis




A34

Andre, Je hebt me goed geinspireerd met je bak. Ik ben vandaag druk in de weer geweest. Ik zal binnekort wat fotos posten. :)

andrizay

@ André :Dat is inderdaad een mooie bak..Ik heb net 4 T.Marmoratus(2.2) overgeplaatst naar mijn nieuwe bak om ze daarin aquatiel te gaan houden..Eén van de vrouwtjes dook na een paar seconden gelijk het water in..De anderen kijken alleen maar naar het water vanaf de rand..De hoogte van het water is ongeveer 5 cm's en veel waterpest erin waarop ze kunnen rusten..Het landgedeelte is een stuk schors(waar ze met gemak op kunnen klimmen) met wat mos erop zodat ze zich kunnen verschuilen..


Derk

Indrukwekkend hoor Jeroen! Altijd leuk om dit soort filmpjes te zien. Erg inspirerend ;)
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

A34

#21
De oorspronkelijke inspiratie komt vanuit Andre.:D Ik heb de verhoging niet met een scheiding van glas gemaakt maar een verhoging met foom. Ooit eens een tip van Harry geweest. Werkt ook heel goed. Hier tegen aan heb ik dan een groot stuk hout er tegen aan gezet en wat stenen. boven op grind aan gevuld en langs het foom met een mes of voorwerp het grind doorsteken. Daarna heb ik het land gedeelte nog wat opgevuld met repti bark. Evenwicht tussen droog en nat moet je een beetje afwegen, door op sommige plekken wat meer grind.  Waterval is eenvoudig gemaakt door een slang aan de filter te koppelen.

André

Hey Wesley
Welkom op het forum!

Heb je al een groep of ga je er nog mee beginnen? En hoe groot is/wordt je groep?

Ik heb ook een opzet met eigen keuze voor de salamanders zoals je hierboven had kunnen zien.
Ik heb nu 5 marmers aquatiel zitten, maar dus geheel zonder dwang, ze zijn zelf aquatiel geworden. Ik merk wel dat als ik het voeren in het water minder goed bij houd dat ik ze soms op het land gedeelte tegen kom. Bij mij zijn nu van de 11 dieren 5 aquatiel, de eerste sinds november ongeveer. Bij mij heeft het watergedeelte ongeveer 6 maanden gedraait voordat er ook echt dieren in gingen zwemmen. Het is aan je zelf of je het waard vindt om deze ruimte beschikbaar te stellen terwijl er dus nog maar weinig gebruik van gemaakt wordt. Ook kan het lastig zijn met kweken als er maar weinig dieren aquatiel zijn.

Gr. André

robkeulers

Lees je eens uitgebreid in, neus eens rond ook op andere sites (google op caudata culture) en bedenk niet teveel eigen theorieën over dominantie en groei, das mijn tip.

Wat ook helpt is even posten (of in je profiel zetten waar je woont) en dan op bezoek gaan bij een wat meer ervaren salamanderhouder in de buurt, daar kun je een boel van opsteken.

André

Waar je altijd naar kan/moet kijken is het natuurlijke gedrag, deze dieren hebben van nature een aquatiele en een land periode, dat heeft te maken met de tempratuur en is dus seisoens gebonden. ik kan bij mijn dieren wel een beetje zien wie de grote eters zijn, maar er zit ook verschil in formaat tussen man en vrouw. ook de kleintjes gaan heel goed. Bij mij is de kleinste ongeveer 12,5 cm en de grootste 14,3 cm. Volgens mij niks om me druk om te maken.

Ik weet niet of Alex nog steeds in grote getale marmers heeft, maar ondertussen wordt er druk gekweekt door verschillende leden van het forum, dus nakweek zal er wel zijn. Ik heb nu ook ongeveer 40 larven zitten. Een bezoek bij een ervaren salamanderhouder is zeer aan te raden, help vooral met de kleine dingen die hier voor logisch worden gezien.

Groeten André

A34

Aan land zullen de dieren sowieso niet gauw om voedsel vechten. In het water voer je de dieren die minder krijgen, of moeite hebben met het vinden van het voedsel door de opwinding, gewoon wormen bij doormiddel van een lange pincet. Duurt misschien wat langer maar werkt perfect. Bij Fruitvliegen voeren in het water heb ik gemerkt dat hierbij ook niet gevochten wordt.

robkeulers

Ik denk dat er altijd sterkere en zwakkere beesten bij zitten. Zelfs als je er maar 1 houdt zou het nog een langzame groeier kunnen worden. Salamanders zijn 'gemaakt' om veel nakweek te krijgen, zodat er van die honderden larven altijd wel een paar sterke overleven.

Dat zie je dus ook terug in de opkweek, de een groeit sneller dan de ander. Dat heeft dus (bij marmers in elk geval) niet zo veel met dominantie te maken.

zo'n bak met land en watergedeelte is trouwens een top idee en klinkt herkenbaar, maar in de praktijk zitten de dieren óf op het land, of in het water. Ik zou marmers een periode volledig op het land houden, daarna een paar maanden volledig aquatiel. Dat is veel simpeler.
In Frankrijk zul je marmoratus ook maar een paar maanden per jaar in het water aantreffen. De rest zitten ze op vochtige plaatsen op het land.

naeff002

Ik heb een "zwevend land" gedeelte voor me marmers. Dit ziet vast aan de achterkant en de zijkanten en de dieren kunnen dus op het land en in het water ten alle tijden en ook onder water onder het land gedeelte zitten, om zoveel mogelijk gebruik te maken van de ruimte. Ik heb op het moment 8 op het land en 3 in het water.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

MartinS

Hey Naeff002, heb je hier ook foto's van. Ik maak gebruik van dezelfde soort techniek om ook zoveel mogelijk ruimte te gebruiken. Ik ben wel benieuwd hoe het er bij jouw uitziet.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

naeff002

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus