Aquatiel houden Triturus Marmoratus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

andrizay

Ik worstel met de vraag of ik mijn Marmers aquatiel moet gaan houden of gewoon in een terrarium setup waar ze nu in zitten moet laten...Met name omdat het geheel makkelijker word om te onderhouden en ik vind het mooier..En als ik ze aquatiel ga houden wat is de beste methode om dit te bewerkstelligen..Ik heb het al aan iemand gevraagd met (veel) ervaring..Maar ik wil graag verschillende ideeen/meningen over het onderwerp horen hoe jullie het zouden aanpakken ..

Kenny

Zelf heb ik de helft van m'n marmergroep aquatiel opgekweekt, de andere helft op land. Het aquatiel maken heb ik geleidelijk aan gedaan, begonnen met 5cm water en een steen die nog net onder het waterniveau staat zodanig de beestjes constant met water in contact kwamen. Binnen no time waren ze volledig aquatiel en groeiden ze als kool.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Ik heb marmers na 2-3 maand op land te hebben gehad (na metamorfose) aquatiel gezet. Ook ongeveer 5 cm, maar dan zonder landgedeelte. De bak was wel volgestouwd met javamos, waar ze min of meer op konden rusten. Ze waren hier ook binnen aanzienlijk korte tijd volledig aquatiel.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Mijn gevonden juvenieltje heb ik geprobeerd aquatiel te krijgen, maar dat wilde niet echt lukken.

A34

#4
Ik heb mijn marmors nu al 1,5 jaar aan land.Zo lang dit perfect gaat ,denk ik dit ook zo te houden.
Waarom:
1. Ik zie ze alle vier nog steeds verscheinen, en zoeken naar het eten. (vaak met geweld(Altijd weer leuk om te zien))
2. onderhoudsvriendelijk(wel goed vochtig houden)
3. schitterende bak met mos,hout, stenen en varens

Nadeel: ze worden wel erg dik zonder al die beweging :D


MartinS

Heb wat Marmers van Joost overgenomen en idd volledig aquatiel. Zolang mogelijk wil ik ze aquatiel houden. Vind een aquatiele bak makkelijker te onderhouden en voeren van bijvoorbeeld wormen gaat een stuk eenvoudiger. Ze eten geweldig en groeien als kool.

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

andrizay

Ik heb mijn  Marmoratus nog steeds op het land zitten..Nog geen tijd gehad om ze over te zetten ,misschien vandaag ..

André

Mijn marmers hebben eigen keuze, water, vochtig gedeelte, droog gedeelte. Er zijn twee marmers volledig aquatiel, deze brengen zo nu en dan wel eens een dagje door op het land maar dat is zeldzaam. De andere 9 zitten op het land, overdag zitten ze op het echt droge gedeelte. 's avonds en 's nachts zitten ze aan de rand van het water, en hangen ze er soms half in. Maar ik heb ook nog niet echt seizoenen in mijn bak, het is 's winters wel wat kouder maar niet zoveel als in hun natuur.

A34

Hee Andre,

Ik ben wel erg benieuwd, Heb je geen fotos van je bak?

naeff002

Ik heb al mijn marmers op het moment op het land zitten. De hele winter zal dit ook zo blijven en van de zomer gaan de grootste weer een periode het water in.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StijnH

Heb ze nu op het land. Doe ze in het voorjaar weer het water in, en in de zomer  (eind Augustus)weer op land. Dan worden ze goed vet zoals Jeroen al zei en kunnen ze er van de winter weer van profiteren. Ook zie ik als de temperaturen weer boven nul komen dat ze al weer aan de wandel gaan.

Met aquatiel opkweken heb ik geen problemen gehad heb ze vanaf dat ik ze kocht (april 2009) tot dit jaar eind Augustus aquatiel gehouden, ging perfect. 60 cm bak met ongeveer 20/30 cm water en grind erin planten erin en ze waren zo aquatiel.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34

Jup. dat ging bij mij ook zo.  Ik hoevde ze maar in het water los te laten, wat voer erbij en ze waren vrij wel meteen aquatiel. Ik heb ze op land gebracht vanwege een ooginfectie .. deze is aan land gelukkig vanzelf gegaan.

André

#12
Ik had nog beloofd om wat foto's van mij bak hier neer te zetten, de afmetingen zijn 125x50x50.
Het is opdegeeld in twee delen, water en land. Het water staat 25 cm hoog, en is rijk aan waterplanten, en wat stukken hout. De overgang naar land heb ik met stukken hout gedaan, en de wortels van de varen helpen hier bij. Het donker bruine wat je ziet is ondertussen uitgedroogd mos, ik hield het niet vochtig genoeg voor dat mos, nu het ik het uit elkaar getrokken. Onder dit mos blijft het mooi vochtig, dit beschermt de salamanders ook tegen de zon die er soms wel is op wil staan. verder ligt er nog wat hout en houtsnippers. En natuurlijk een varen die behoorlijk uit wil breiden, dus ik snoei ook wel eens.
voor tips of en opmerkingen staat ik natuurlijk open ;)
En natuurlijk zit er nog een fototje van een bewoner bij

A34

Schitterende bak Andre!,niets verkeerds aan op te merken maar om jalours op te worden :)
Ik denk dat velen eerder bij jou voor tips moeten zijn dan andersom !

André

Dankje Jeroen :D
Ik dacht dat ik ergens wel eens had gelezen dat je ook de grond wel eens moet vervangen om ophoping van bepaalde stoffen te voorkomen. Maar ik weet niet in hoevere dit waar is, Heeft iemand hier ideëen over?

Groete André